Onko sinuakin koulussa opetettu soittamaan hätäkeskukseen? Että ensin kerrot hitaasti ja selkeästi, kuka olet ja sitten mitä on tapahtunut. Vieläkö muistat lisää?

Enää ei 112-numeroon soittamiseen ei ole tärkeää valmistautua, muistuttaa tiedottaja Katri Kalliomäki Hätäkeskuslaitoksesta.

– Kannattaa soittaessa luottaa siihen, että puhelimen toisessa päässä osataan esittää oikeita kysymyksiä. Tärkeintä on tietää, milloin hätänumeroon pitää soittaa.

Hätänumero sukulaissoiton sijaan

Tänään keskiviikkona, 11. helmikuuta, vietetään valtakunnallista 112-päivää.

Suomalaiset tuntevat hätänumeron 112 Kalliomäen mielestä aikamoisen hyvin, tutkimuksen mukaan 96 prosenttia väestöstä osaisi soittaa oikeaan numeroon. 

–  Yli 65-vuotiaiden keskuudessa tunnettavuus on alhaisempi,  92 prosenttia, Kalliomäki toteaa. 

Kalliomäen mielestä iäkkäämmät voisivat madaltaa hädän tullen muutenkin soittamisen kynnystä.

– Turhan usein kuulen tapauksista, joissa iäkkäämpi ihminen vaikkapa sydänoireissaan soittaa ensin jollekin sukulaiselleen ennen kuin hätäkeskukseen. Sitten tänne tulee soitto joltain aivan muulta kuin itse avun tarvitsijalta, Kalliomäki kertoo.

Sen lisäksi, että tällainen sukulaissoitto hidastaa avunsaantia, usein myös tieto on vajavaista.

–  Aina kuin vain pystyy, kannattaa soittaa itse. Tällöin hätäkeskuspäivystäjä pystyy puhelun aikana parhaiten arvioimaan tilanteen vakavuuden ja kiireellisyyden sekä tarvittaessa paikantamaan puhelun.

Hätä on yksilöllistä

Älä siis aikaile soittaa apua, se on yksi Hätäkeskuslaitoksen tärkeimmistä toiveista.

Eikä puhelua tarvitse harjoitella tai muotoilla tietynlaiseksi. Kalliomäki myöntääkin, että hätäkeskuspäivystäjät ovat kouliintuneet kuulemaan ihan kaikenlaista. Myös ei niin oikeaa hädäntarvetta.

–  Meille tulee tuoreen tilaston mukaan 7700 hätäpuhelua päivässä. Niistä 2100 on hätäkeskukseen kuulumattomia puheluita.

Minkälaisista ei-niin-hätäasioista ihmiset soittavat?

– Tiedusteluja, sähkökatkosilmoituksia, kiireettömiä poliisiasioita tai kun ei vain yksinkertaisesti tiedetä, minne pitäisi soittaa, Kalliomäki luettelee.

– Hädän tarve on hyvin subjektiivista. Joillekin pohjaan palanut ruoka kattilassa riittää soiton syyksi.

Milloin soitan 112-numeroon?

Soitaa 112-numeroon, kun:
•    Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.
•    Kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna huomaat onnettomuuden tai tulipalon
•    huomaat meneillään olevan tai tapahtuneen rikoksen

Valitse joku muu numero, kun:
•    tilanne on kiireetön
•    kun soitat kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
•    kyse on häiriötilanteesta, joissa kukaan ei ole vaarassa: sähkökatkokset, liikenneruuhkat