Fysioterapeutti Marianne Kyrklund, 58, neuvoo oikean istuma-asennon autoilijalle sekä muut hyvät vinkit.

Telkkarin tai tietokoneen äärellä istuminen saattaa kipeyttää selän, mutta niin voi käydä myös, jos ajaa autolla pitkiä matkoja.

  1. Miten autoilija voi vähentää selän rasitusta?

    Oikein säädetty istuin säästää selkää sekä niska- ja hartiaseutua. Tärkein yksittäinen tekijä selän kuormittumisen kannalta on luonnollisen lannenotkon säilyminen. Ristiselkätuen tulee myötäillä selän muotoa. Pyyheliinasta tehty rulla toimii hyvänä lanneselän tukena, jos istuin ei anna tukea. Kallista selkänojaa; se pienentää välilevypainetta ja selkälihasten aktiviteettia. Pidä huoli, että näet kuitenkin hyvin.

    Lue kaikki selkävaivoista omasta teemaosiosta.

  2. Entä jos asento on hyvä ja silti selkää jäytää?

    Liikkumattomuus heikentää kehon verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mistä seuraa väsymyksen ja kivun tuntemuksia selässä ja niska-hartiaseudussa. Pysäytä auto tien varteen ja tee pieni happihyppely sekä muutama selän taaksetaivutus pystyssä. Kävely ulkoilmassa elvyttää paremmin kuin tauko huoltoaseman kahvilassa. Selkävaivoja voi ehkäistä ennalta säännöllisellä, lihaksia vahvistavalla liikunnalla.

Haluatko kysyä jotain Mariannelta tai muilta ET-lehden asiantuntijoilta?

Lähetä kysymyksesi: etlehti.fi/asiantuntijat tai ET, Kysy terveydestä, PL 100, 00040 Sanoma tai et.kysy@sanoma.com.  Laita viestiin tieto aihealueesta: Terveys, Seksi, Ravitsemus tai  Liikunta.