Yllättävä selkäkipu on ikävä vaiva – josta kannattaa päästä eroon mahdollisimman pian. Esittelemme nyt kahdeksan askelta, jotka sinun pitää ottaa, selkävaivainen!

  1. Luota määrättyihin lääkkeisiin.

    Äkillistä selkäkipua, kuten noidannuolta, rauhoitellaan yleensä ensin rentouttavilla lääkkeillä ja voimakkailla tulehduskipulääkkeillä.

  2. Hipsuttele eteenpäin.

    Vaikka kipu olisi kova, älä jää makuullesi. Pienikin liike, hippaseminen, tuntuu paremmalta kuin istuminen tai makaaminen.

  3. Venyttele.

    Jos et tiedä, miten venytellä, pyydä lääkäriltä ohjeet venyttelyyn. Jäykkä, liikkumaton selkä tekee kivulle pesää.

  4. Suorista selkä.

    Kipua ruokkii huono ryhti, jossa pää roikkuu edessä, hartiat ovat kääntyneet eteenpäin ja vatsa työntyy pömpöksi. Koneen äärelle ei pidä unohtua tuntikausiksi, vaikka sukututkimus olisikin intohimo. Notkoselkä voi tulla monesta syystä, mutta yksi syy on juuri omien elämäntapojen tulosta.

  5. Rentoudu sittenkin.

    Vaikka selkää vihloo, se ei mene liikkeessä rikki. Kun vihlonta iskee, paras lääke on yrittää rentouttaa alaselkä, koska se vähentää välilevyn painetta.

  6. Mene salille tai vesijumppaan!

    Selkää hoitavat esimerkiksi vesikävely, pilates, venyttelyt ja kuntosaliharjoittelu.

  7. Korjaa asennettasi.

    Apuvälineiden käyttö ei ole vanhuutta vaan viisautta. Keppi tai rollaattori kantaa selän kuormaa.

  8. Älä pelkää.

    Kipua pitävät yllä pelko ja masennus. Kivun pelko panee ihmisen jäykistämään selkänsä seipääksi ja lihaksensa kiveksi – ja noidankehä on valmis.

Lue lisää tästä aihealueesta ET-lehden selkävaivat-osiosta.