Yllättävä selkäkipu on ikävä vaiva – josta kannattaa päästä eroon mahdollisimman pian. Esittelemme nyt kahdeksan askelta, jotka sinun pitää ottaa, selkävaivainen!

  1. Luota määrättyihin lääkkeisiin.

    Äkillistä selkäkipua, kuten noidannuolta, rauhoitellaan yleensä ensin rentouttavilla lääkkeillä ja voimakkailla tulehduskipulääkkeillä.

  2. Hipsuttele eteenpäin.

    Vaikka kipu olisi kova, älä jää makuullesi. Pienikin liike, hippaseminen, tuntuu paremmalta kuin istuminen tai makaaminen.

  3. Venyttele.

    Jos et tiedä, miten venytellä, pyydä lääkäriltä ohjeet venyttelyyn. Jäykkä, liikkumaton selkä tekee kivulle pesää.

  4. Suorista selkä.

    Kipua ruokkii huono ryhti, jossa pää roikkuu edessä, hartiat ovat kääntyneet eteenpäin ja vatsa työntyy pömpöksi. Koneen äärelle ei pidä unohtua tuntikausiksi, vaikka sukututkimus olisikin intohimo. Notkoselkä voi tulla monesta syystä, mutta yksi syy on juuri omien elämäntapojen tulosta.

  5. Rentoudu sittenkin.

    Vaikka selkää vihloo, se ei mene liikkeessä rikki. Kun vihlonta iskee, paras lääke on yrittää rentouttaa alaselkä, koska se vähentää välilevyn painetta.

  6. Mene salille tai vesijumppaan!

    Selkää hoitavat esimerkiksi vesikävely, pilates, venyttelyt ja kuntosaliharjoittelu.

  7. Korjaa asennettasi.

    Apuvälineiden käyttö ei ole vanhuutta vaan viisautta. Keppi tai rollaattori kantaa selän kuormaa.

  8. Älä pelkää.

    Kipua pitävät yllä pelko ja masennus. Kivun pelko panee ihmisen jäykistämään selkänsä seipääksi ja lihaksensa kiveksi – ja noidankehä on valmis.

Lue lisää tästä aihealueesta ET-lehden selkävaivat-osiosta.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: