Kuulokojeen käytössä on omituinen ristiriita.

Huonokuuloisuus lisääntyy koko ajan. Kun huonosta kuulosta kärsivät ennen iäkkäät, nyt nuortenkin huonokuuloisuus on lisääntynyt, kertoo Kuuloliitto.

Erilaiset kuuloviat ovat yleisempiä terveysongelmia. Jonkinasteinen kuulon aleneman arvioidaan olevan noin 750 000 suomalaisella.

Arviolta 300 000 hyötyisi kuulokojeen käytöstä, mutta säännöllisesti kuulokojetta käyttää vain noin 70 000 henkilöä. Kuulokojeen on saanut arviolta 100 000 henkilöä.

Kuuntele: Tältä kuulostaa kuulovamma.

HYKS:n Korvaklinikan kuulokeskuksen vastaava lääkäri Antti Aarnisalo sanoo, että ihminen ei välttämättä tunnista huonokuuloisuuttaan. Siksi kuuloa ei osata lähteä testauttamaan.

– Kuulemisen tarpeet sitoutuvat ympäristöön ja toimintaan. Moni on sopeutunut tilanteeseen ja kokee pärjäävänsä hyvin. Jos elämänpiiri kaventuu kuulovaikeuksien vuoksi, silloin on erityisen tärkeää tunnistaa asia.

Kuuloliiton laskelmien mukaan 30 000 potilasta jättää käyttämättä heille annettua kuulokojetta. Osittain se johtuu siitä että omat odotukset eivät kohtaa kuulokojeista saatavaa hyötyä. Kuulokojeet auttavat huonokuuloista ihmistä, mutta ne eivät tee kenestäkään käyttäjästä normaalikuuloista.

Markku Juntunen, 62, Kauniainen: Kuulokoje ei ole häpeä

– Kuulokojeen kanssa aivot vaativat totuttelua uuteen äänimaailmaan. Kojeen vakiintunut päivittäinen käyttö erilaisissa kuuntelutilanteissa on tärkeää, jotta harjaantumista tapahtuu. Aarnisalo sanoo.

Voi olla vaikeaa kuulla yhtäkkiä ääniä, joita ei ole kuullut pitkään aikaan. Normaalikuuloisen ihmisen aivot osaavat ”vaimentaa” esimerkiksi hälyä ja poimia niitä asioita esiin, joita halutaan kuunnella. Huonokuuloinen taas saattaa kärsiä, kun kaikki ympäristön äänet tulevat kuulokojeen avulla yhtäkkiä taas kuultavaksi. Silloin kuulojärjestelmä tarvitsee aikaa sopeutumiseen.

Yllättävä tieto: Huono kuulo saattaa heikentää muistia

Jos potilas ei saa hyötyä kuulokojeista, voidaan harkita sisäkorvaimplanttileikkausta. Sekin edellyttää pitkää totuttelu- ja harjoittelujaksoa. 

Kuulotutkimuksiin kannattaa mennä, jos kärsii näistä vaivoista:

  • Ei saa kunnolla selvää puheesta.
  • Ei kuule puhelimen tai ovikellon ääntä.
  • Kuuntelee tv:ta tai radiota suuremmalla äänenvoimakkuudella kuin aikaisemmin.
  • Omien asioitten hoito on hankaloitunut kuulon vuoksi.
  • Hälyisät olosuhteet tuntuvat erityisen rasittavilta.
  • Korvat soivat tai ovat tukkoisen tuntuiset.

Huonokuuloisten määrä kasvaa, kun väestö ikääntyy ja toisaalta nuorten kuuloon kohdistuu uusia uhkia, kuten mp3-soittimet ja lisääntyvä vapaa-ajanmelu esimerkiksi konserteissa, discoissa ja baareissa.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto