Milloin soittaa hätäkeskukseen ja milloin ei? Tänään 11.2. vietetään koko EU:n yhteistä 112-päivää.

Euroopan unionin yhteisenä 112-päivänä kansalaisille muistutetaan hätäkeskuksen puhelinnumerosta ja tarkoituksesta sekä kiinnitetään huomio myös arjen turvallisuuden parantamiseen.

Hätänumerosivusto 112.fi neuvoo, milloin pitää soittaa numeroon 112. Hätäpuhelu on paikallaan, kun paikalle tarvitaan kiireesti viranomaisapua, kuten poliisia, palokuntaa tai ambulanssia ja ensihoitajia. Samoin silloin, kun soittajan tai jonkun muun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa tai uhattuna. Näin voi olla esimerkiksi onnettomuuden sattuessa tai rikostilanteessa. Numero on sama kaikissa EU-maissa.

Aina hätätilanteen vaarallisuudesta ei voi olla varmuutta. Sivuston mukaan silloinkin kannattaa soittaa:

"Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

"Parempi soittaa kuin olla soittamatta."

Mies, muista tämä

Hätäkeskuslaitoksen viranomaistyöstä vastaava johtaja Juha-Veli Frantti sanoo, että ikäihmisillä on korkeampi kynnys soittaa 112:een kuin nuoremmilla.

– Hätäpuhelua vältetään usein liian pitkään oli sitten kyse sairauskohtauksesta tai kohdalle sattuneesta tapaturmasta. Erityisesti tämä koskee miespuolisia henkilöitä.

Yleistä on myös se, että seniori hätätilanteissa soittaa ensin lähiomaiselle, mikä viivästyttää oikean avun saamista.

Juha-Veli Frantin mielestä ikäihmisillä vaikuttaa olevan elämänkokemuksen perusteella parempi ymmärrys siitä, milloin oma apu riittää erilaisissa tilanteissa.

– Iäkkäämmät ihmiset ovat yleensä hyvin asiallisia, kuuntelevat hätäkeskuspäivystäjän antamia kysymyksiä ja ohjeita sekä noudattavat niitä. Kyseessä lienee elämänkokemuksen tuoma luottamus ja kunnioitus viranomaistoimintaa kohtaan.

Tiedä sijaintisi

Jotta apu saadaan paikalle mahdollisimman nopeasti, hätäkeskukseen soittajan pitää pystyä kertomaan hädässä olijan osoite.

Hätäkeskus tosin pystyy paikallistamaan soittajan sijainnin noin 6 sekunnissa. Ja vaikka odottajan aika on pitkä, yleensä hätäpuheluun – 92 prosenttiin niistä – vastataan 10 sekunnin kuluessa. Vastausaikaa pidentää, jos joku soittelee hätänumeroon ajattelemattomasti turhaan.

Yleensä hätäkeskus vastaa 10 sekunnin kuluessa.

Häirikkösoitoista häkkiin

Kaikille ei ole itsestään selvää, ettei hätäkeskukseen soiteta huvikseen. Hätäkeskuslaitoksen mukaan eräs 44-vuotias nainen oli soittanut hätänumeroon yli 12 000 kertaa viiden kuukauden aikana. Nainen tuomittiin törkeästä tietoliikenteen häirinnästä vuodeksi vankeuteen.

Eräs 46-vuotias mies puolestaan halusi juttuseuraa ja soitti hätäkeskukseen 52 kertaa kahden viikon aikana. Tuomio hänelle oli 20 päiväsakkoa, rikoksena törkeä tietoliikenteen häirintä.

Nainen soitti hätänumeroon 12000 kertaa.

Milloin ei pidä soittaa hätäkeskukseen?

  • Kun tilanne on kiireetön, esimerkiksi kun joku loukkaa itsensä mutta pystyy itse menemään vaikkapa taksilla ensiapupäivystykseen.
  • Kun haluat lisätietoa esimerkiksi näkemästään onnettomuudesta.
  • Häiriötilanteessa, kuten sähkökatkoksessa tai liikenneruuhkassa, jossa kukaan ei ole vaarassa.
  • Kun kuulet vaarasta ilmoittavan yleisen vaaramerkin väestöhälyttimestä.
  • Jos sinulla on ollut ihottumaa 6 viikkoa ja haluat tietää, onko se vakavaa.
  • Kun olet unohtanut ottaa lääkärin sinulle määräämän lääkkeen ja mietit, voiko sen ottaa kolme tuntia myöhässä.                     
  • Kun olet etsimässä ikäihmiselle kodinhoitoapua muutamaksi kerraksi kuukaudessa.

Viime vuonna Hätäkeskuksiin soitettiin yhteensä 2 780 000 hätäpuhelua eli noin 8 000 puhelua päivässä.

Lähde ja lisätietoa 112.fi

Tietoa 112-päivästä

Hätäkeskus päivystää ympäri vuorokauden.
Hätäkeskus päivystää ympäri vuorokauden.

Sovellus kertoo sijaintisi

Älypuhelimeen voi asentaa sovelluksen, jonka avulla hätäkeskus saa heti soitettaessa soittajan tarkan sijainnin kartalla. Apu voi siten ehtiä perille nopeammin.

Suomalaisen Digian kehittämän 112 Suomi -sovelluksen voi ladata älypuhelimeen maksutta. Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla