Mitä vanhempi ihminen, sitä tärkeämmässä asemassa lihakset ovat. Myös muistitreenin pitää pikkuisen kirpaista.

Aivoterveyden 4 tärkeintä pilaria

  • 1. Säännöllinen liikunta. Aerobisen lisäksi liikunnan pitää sisältää voimaharjoittelua. Mitä vanhempi, sitä tärkeämmässä asemassa lihakset ovat. Seniiliyden lähtölaukaus on lihaksiston kuihtuminen.
    Testaa, liikutko oikein.
  • 2. Monipuolinen ravinto tekee hyvää sekä aivoille että sydämelle.
    Lihavuutta enemmän monia vanhuksia uhkaa ravinnon yksipuolisuus, jopa aliravitsemus. Moni jo nuoremmistakin on laiska laittamaan kunnon ruokaa ”vain itselleen”.
    Erityisen tärkeää on suosia pehmeitä rasvoja ja värikästä purtavaa, jossa vitamiinit ja antioksidantit ovat luonnollisessa muodossa. Nautinnotkin ovat arjessa tärkeitä – kohtuudella.
    Testaa, syötkö suositusten mukaan.
  • 3. Aivovoimistelu. Siinä pätee sama kuin muussakin jumpassa – treenin pitää myös tuntua. Ettei aina vaan tee vain sellaista, mikä on helppoa ja kivaa.
    Pätkiikö? Katso video muistia parantavista liikkeistä
  • 4. Sosiaalisuus ja myönteinen asenne elämään: tanssi, laula, matkusta, tapaa ystäviä…ja käytä kypärää vauhtilajeissa.
    Lue lisää lääkkettömistä hoidoista.

Lähde: professori Miia Kivipelto, Karolinska Institutet ja THL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla