B-ryhmän vitamiineja kutsutaan joskus aivovitamiineiksi. Sillä he ovat välttämättömiä aivojen toiminnalle. Erityisesti yksi niistä on erittäin tärkeä yli 50-vuotiaille.

B- perheeseen kuuluu kahdeksan eri vitamiinia. Useimmat B-ryhmän vitamiineista osallistuvat energiaravintoaineiden eli hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihduntaan.

Nämä ovat vesiliukoisia vitamiineja ja ne eivät varastoidu elimistöön, joten B-vitamiinipitoisia ruokia pitäisi syödä säännöllisesti. Tämä ei ole hankalaa, sillä näitä vitamiineja saadaan viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteista.  B-vitamiinien liikasaanti on harvinaista ja ainoastaan ruuasta saatuna mahdotonta.

Taustaa: Näistä vitamiineista ikääntyvällä on eniten puutetta – mistä ne saadaan?

B12-vitamiini on sellainen, että sitä löytyy vain eläinkunnan tuotteista, runsaasti esimerkiksi silakkaruuista sekä maksasta, hirven- ja poronlihasta ja maitovalmisteista. Kasvissyöjien kannattaa täydentää ruokavaliotaan B12:ta sisältävällä lisäravinteella – myös joillekin vanhuksille lisävitamiinin ottaminen purkista ei ole tässä tapauksessa liioteltua. Siitä ei ole mitään haittaa, mutta voi olla merkittävää hyötyä.

Nimittäin B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee yli 50-vuotiailla ja vitamiinin niukkuudella voi olla osuutta joihinkin vanhuuden oireisiin, kuten muistihäiriöihin ja aivojen heikkenevään toimintaan. B12-vitamiinin puute ilmenee yleensä lähinnä anemiana ja hermostollisina häiriöinä mutta myös muistiongelmat, unettomuus ja masennus on listattu B12-puutoksen oireeksi. Sen päivittäinen suositus on kaksi mikrogrammaa, jota useimmat vanhukset eivät saa.

20 myyttiä vitamiineista ja hivenaineista – mikä on totta?

Kilpirauhaselle tärkeä B5

Puutosoireet eri B-perheen vitamiineilla ovat erilaisia. Esimerkiksi B1-vitamiinin puute on yleistä alkoholisteilla ja oireina voivat olla muun muassa väsymys ja lihasheikkous.

Jos taas suunpielessä on halkeamia ja hiuksesi lähtevät, voi syy olla B2-vitamiinin puutteessa.

Kilpirauhasen toiminnassa varsin tärkeä osa on B5-vitamiinilla; se tukee lisämunuaisenkin toimintaa. Sen tarve korostuu lisäksi keliakiassa ja laihdutuskuureissa. Myös kovasta paineesta, niin fyysisestä kuin henkisestä, kärsiville suositellaan tätä vitamiinia eli pantoteenihappoa.

Kuten monessa muussakin vitamiinissa, esimerkiksi C-vitamiinissa, ei B-vitamiinia kannata ottaa kuin poikkeustapauksissa lisäravinteina. Suurin osa tärkeistä B-vitamiineistamme löytyy ruuasta.

Mistä löydät B:t parhaiten

  • B1-vitamiini eli tiamiini: Täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät, peruna, sianliha
  • B2 eli riboflaviini: Maito ja maitovalmisteet, liha, muna, täysjyvävilja, pavut
  • B3 eli niasiini: Liha, maito, muna, täysjyvävilja, pähkinät, sienet, palkokasvit
  • B5 eli pantoteenihappo: Liha, kala, täysjyvävilja, vihannekset
  • B6 eli pyridoksiini: Sian- ja siipikarjanliha, munankeltuainen, maitotuotteet, kala, täysjyvävilja, kasvikset
  • B7 eli biotiini: Maksa, liha, kala, muna, soijapavut
  • B9 eli foolihappo: Kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvävilja
  • B12 eli kobalamiini: Vain eläinperäiset tuotteet kuten liha, kala ja maito

Vitamiininörtti Kaisa Jaakkola: Nämä ovat laihduttajan tärkeimmät ravintolisät x 4

Eniten B12-vitamiinia µg / 100 g

  • Naudan maksa 110 mikrogrammaa (µg)/100 g
  • Sinisimpukka 22 µg / 100 g
  • Mustekala 20 µg /100 g
  • Silakka 16 µg / 100 g
  • Lämminsavustettu lohi 10 µg/ 100 g
  • Maksalaatikko 8 µg / 100 g
  • Kananmunan keltuiainen 7 µg /100 g
  • Hirvenliha 6 µg / 100 g
  • Poronliha 5,8 µg / 100 g
  • Maitojauhe 3 µg / 100 g
    Lähde: Fineli

Suosittelemme: Nämä merkit paljastavat: Saatko liian vähän vitamiineja?

Vierailija

Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

"Vinku vinku vinku. Vähän perspektiiviä." Moro apteekkari, ottaako noin koville kun joku paljastaa huijarimonopolihintasi? Koita kestää tai hanki uusi ammatti sillä maailma on muuttunut ja ihmiset ovat huomanneet että heitä on huijattu monen sadan prosentin ylhinnoilla. Takaisin ei ole paluuta. Sana ja tietoisuus leviää. Sitä ei voi estää kiitos internetin!
Lue kommentti
Vierailija

Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

Suomessa B 12 vitamiinit, 100 kpl tabletteja maksavat liian paljon, noin 28 €. Ruotsissa missä tahansa Tukholman keskustan apteekeista 100 kpl B 12 vitamiineja (esim. "Behepan"-tabletit) maksavat jo 95 kruunua hinnannousun jälkeen, siis noin 10 €. Suomen 100 kpl:n pakkauksen hinnalla saa 300 kpl. Lisäksi B 12 vitamiinin puutoksen hoito, myös ennaltaehkäisy, kuuluvat Ruotsissa ns. högkostnadsskydd-lääkkeisiin, ne lasketaan muiden reseptilääkeiden kanssa korvattaviin lääkkeisiin. Tämä "lääkekatto...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: