B-ryhmän vitamiineja kutsutaan joskus aivovitamiineiksi. Sillä he ovat välttämättömiä aivojen toiminnalle. Erityisesti yksi niistä on erittäin tärkeä yli 50-vuotiaille.

B- perheeseen kuuluu kahdeksan eri vitamiinia. Useimmat B-ryhmän vitamiineista osallistuvat energiaravintoaineiden eli hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihduntaan.

Nämä ovat vesiliukoisia vitamiineja ja ne eivät varastoidu elimistöön, joten B-vitamiinipitoisia ruokia pitäisi syödä säännöllisesti. Tämä ei ole hankalaa, sillä näitä vitamiineja saadaan viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteista.  B-vitamiinien liikasaanti on harvinaista ja ainoastaan ruuasta saatuna mahdotonta.

Lue myös:

 

B12-vitamiini on sellainen, että sitä löytyy vain eläinkunnan tuotteista, runsaasti esimerkiksi silakkaruuista sekä maksasta, hirven- ja poronlihasta ja maitovalmisteista. Kasvissyöjien kannattaa täydentää ruokavaliotaan B12:ta sisältävällä lisäravinteella – myös joillekin vanhuksille lisävitamiinin ottaminen purkista ei ole tässä tapauksessa liioteltua. Siitä ei ole mitään haittaa, mutta voi olla merkittävää hyötyä.

 

Nimittäin B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee yli 50-vuotiailla ja vitamiinin niukkuudella voi olla osuutta joihinkin vanhuuden oireisiin, kuten muistihäiriöihin ja aivojen heikkenevään toimintaan. B12-vitamiinin puute ilmenee yleensä lähinnä anemiana ja hermostollisina häiriöinä mutta myös muistiongelmat, unettomuus ja masennus on listattu B12-puutoksen oireeksi. Sen päivittäinen suositus on kaksi mikrogrammaa, jota useimmat vanhukset eivät saa.

Lue myös:

 

Kilpirauhaselle tärkeä B5

 

Puutosoireet eri B-perheen vitamiineilla ovat erilaisia. Esimerkiksi B1-vitamiinin puute on yleistä alkoholisteilla ja oireina voivat olla muun muassa väsymys ja lihasheikkous.

Jos taas suunpielessä on halkeamia ja hiuksesi lähtevät, voi syy olla B2-vitamiinin puutteessa.

Kilpirauhasen toiminnassa varsin tärkeä osa on B5-vitamiinilla; se tukee lisämunuaisenkin toimintaa. Sen tarve korostuu lisäksi keliakiassa ja laihdutuskuureissa. Myös kovasta paineesta, niin fyysisestä kuin henkisestä, kärsiville suositellaan tätä vitamiinia eli pantoteenihappoa.

Kuten monessa muussakin vitamiinissa, esimerkiksi C-vitamiinissa, ei B-vitamiinia kannata ottaa kuin poikkeustapauksissa lisäravinteina. Suurin osa tärkeistä B-vitamiineistamme löytyy ruuasta.

Mistä löydät B:t parhaiten

  • B1-vitamiini eli tiamiini: Täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät, peruna, sianliha
  • B2 eli riboflaviini: Maito ja maitovalmisteet, liha, muna, täysjyvävilja, pavut
  • B3 eli niasiini: Liha, maito, muna, täysjyvävilja, pähkinät, sienet, palkokasvit
  • B5 eli pantoteenihappo: Liha, kala, täysjyvävilja, vihannekset
  • B6 eli pyridoksiini: Sian- ja siipikarjanliha, munankeltuainen, maitotuotteet, kala, täysjyvävilja, kasvikset
  • B7 eli biotiini: Maksa, liha, kala, muna, soijapavut
  • B9 eli foolihappo: Kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvävilja
  • B12 eli kobalamiini: Vain eläinperäiset tuotteet kuten liha, kala ja maito

Eniten B12-vitamiinia µg / 100 g

  • Naudan maksa 110 mikrogrammaa (µg)/100 g
  • Sinisimpukka 22 µg / 100 g
  • Mustekala 20 µg /100 g
  • Silakka 16 µg / 100 g
  • Lämminsavustettu lohi 10 µg/ 100 g
  • Maksalaatikko 8 µg / 100 g
  • Kananmunan keltuiainen 7 µg /100 g
  • Hirvenliha 6 µg / 100 g
  • Poronliha 5,8 µg / 100 g
  • Maitojauhe 3 µg / 100 g
    Lähde: Fineli

Lue myös:

Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

Suomessa B 12 vitamiinit, 100 kpl tabletteja maksavat liian paljon, noin 28 €. Ruotsissa missä tahansa Tukholman keskustan apteekeista 100 kpl B 12 vitamiineja (esim. "Behepan"-tabletit) maksavat jo 95 kruunua hinnannousun jälkeen, siis noin 10 €. Suomen 100 kpl:n pakkauksen hinnalla saa 300 kpl. Lisäksi B 12 vitamiinin puutoksen hoito, myös ennaltaehkäisy, kuuluvat Ruotsissa ns. högkostnadsskydd-lääkkeisiin, ne lasketaan muiden reseptilääkeiden kanssa korvattaviin lääkkeisiin. Tämä "lääkekatto...
Lue kommentti