Kun valikoit kaupassa sydänmerkillä varustettuja tuotteita, saat vähennettyä peräti gramman verran päivittäisestä suolan saannistasi.

Kaupan hyllyiltä tutut sydänmerkkituotteet ovat elintarvikkeita, joissa on vähemmän rasvaa, sokeria ja suolaa verrattuna vastaaviin muihin tuotteisiin.

THL:n ja Sydänliiton yhteistutkimuksessa kävi ilmi, että sydänmerkillä varustettuja elintarvikkeita käyttämällä keskimääräinen suolan saanti vuorokaudessa vähenee yli 10 prosenttia eli noin gramman. Lisäksi kovan rasvan osuus ruuasta vähenee yli 14 energiaprosentista alle 10:een eli ravitsemussuositusten mukaiselle tasolle.

Liiallinen suolansaanti nostaa verenpainetta

Kohonneen verenpaineen käypähoito -suositus päivitettiin viime syksynä, ja siinä kiinnitettiin huomiota erityisesti runsaaseen suolamäärään verenpaineen kohottajana.

Näin mittaat verenpaineen oikein

– Suomalaisten päivittäinen suolansaanti tulisi vähentää nykytasolta noin puoleen, eli aikuisten kohdalla alle viiteen grammaan, sanoi LKT, tutkimusprofessori ja sisätautien erikoislääkäri Antti Jula.

Vaikka suomalaiset saavat ravinnostaan natriumia vain kolmanneksen verrattuna 1970-lukuun, käytämme edelleen liikaa suolaa. Pitkään natriumin saanti väheni vuosi vuodelta, mutta vuoden 2007 jälkeen se on kääntynyt lievään nousuun.

Liika suolankäyttö aiheuttaa sydäntautikuolemia

THL:n ja Sydänliiton selvityksen pohjana käytettiin Finravinto 2012 -tutkimuksen aineistoa. Se kertoo, minkälaista ruokaa suomalaiset syövät ja miten paljon erilaisia ravintoaineita he saavat päivittäisistä aterioistaan.

Sydänmerkkitutkimuksessa korvattiin suomalaisten käyttämät nestemäiset ja lusikoitavat maitovalmisteet, juusto, lihavalmisteet, rasvalevitteet, leipä sekä makeat leivonnaiset ja keksit Sydänmerkki-kriteerit täyttävillä tuotteilla.

Monissa leivissä on paljon suolaa

Erityisesti leipien korvaaminen sydänmerkein varustetuilla leivillä vaikutti siihen, että päivittäisen suolan määrä väheni huomattavasti.

Verenpaineen yleinen tavoitetaso on alle 140/90mmHg. Jos paine ei elintapoja muuttamalla laske alle tuon tason, lääkäri yleensä suosittelee lääkehoitoa. Lääkityksellä verenpaine alenee tehokkaasti.

Näin hoidat verenpainetta

Sydänmerkki täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Sydänmerkki-tuotteita on vähittäiskaupoissa saatavilla noin 900 erilaista.
www.kaypahoito.fi

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.