Pilleriä ei kannata napata yksiltään.

Nyt on taas aika kaivaa D-vitamiinipurkit esiin.

– Tämä on ollut niin surkea kesä auringon suhteen, että kannattaa jo ottaa D-vitamiinilisää, neuvoo ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta.

Moni saattaa napata D-vitamiinipillerin ihan siltään. Se ei ole kuitenkaan järkevää, koska vitamiini on rasvaliukoinen eli tarvitsee rasvaa imeytyäkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Vitamiinilisä kannattaa ottaa ruoan kanssa, mutta suuria rasvamääriä ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Virtanen kuuluu Itä-Suomen yliopiston ryhmään, joka tutkii D-vitamiinilisän vaikutusta terveyteen. Kun tutkimusten tulokset valmistuvat, saadaan ehkä joku tolkku voimakkaana vellovaan D-vitamiinikeskusteluun. Siinähän perinteisesti osapuolia ovat olleet pohjoismaiset viralliset suositukset sekä suurempia määriä puolustavat lääkärit ja kansalaiset.

Tällä haavaa Itä-Suomen tutkijat liputtavat virallisten suositusten puolesta. Yksi ryhmän tärkeimmistä tehtävistä on kuitenkin tutkia, onko suuremmista D-vitamiinimääristä hyötyä ilman merkittäviä haittoja.

Ylipainoisilla huonot D-vitamiinitasot

Yli 75-vuotiaille suositellaan 20:tä mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ja muille 10:tä. Varsinkin ikäihmisten suositusta on moitittu liian pieneksi. Jyrki Virtasen mukaan moitteella on osittain pohjaa.

– Jos ruoasta ei saa tarpeeksi D-vitamiinia, 20 mikrogramman lisällä taso voi jäädä aika matalaksi.

Lue lisää: D-vitamiinin puutos on suuri riski yli 55-vuotiaille

D-vitamiinilisää voi ottaa turvallisesti 100 mikrogrammaa päivässä. Näyttöä suurten annosten hyödyistä ei kuitenkaan ole.

D-vitamiinin imeytyminen on hyvin yksilöllistä. Joillakin tietty annos voi nostaa elimistön D-vitamiinipitoisuutta heti, kun samalla annoksella ei ole toiselle mitään vaikutusta. Syytä tähän ei tiedetä.

Jyrki Virtasen mukaan ylipainoisilla on matalammat D-vitamiinitasot kuin muilla. Se johtunee siitä, että D-vitamiini varastoituu osittain rasvakudoksiin. Tarkasti ei vielä tiedetä, mikä ylipainon vaikutus on D-vitamiiniaineenvaihduntaan, vaan asiaa tutkitaan kiivaasti ympäri maailmaa.

Itä-Suomen yliopisto tutkii muun muassa D-vitamiinilisän vaikutusta sydän- ja verisuonitautien sekä syöpien ilmaantumiseen. Lisäksi se selvittää D-vitamiinilisän vaikutuksia muihin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, masennukseen tai luuston terveyteen.

Mielenkiintoinen artikkeli: Mikä on turvallinen määrä D-vitamiinia?

Kaikkien alojen asiantuntija

Nämä ravitsemustieteilijät joutaisi laittaa pihalle yliopistoilta ensimmäisenä. Pääosin nollatutkimusta ja sitten valistetaan kansaa - monesti täysin yksisilmäisesti ja väärään suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla