Tertun tempauksen ja työnnön yhteisennätys on 73 kiloa, joka on 20 kiloa enemmän kuin hänen painonsa. Tempauksessa tanko nostetaan maasta ylös suorille käsille ilman pysähdyksiä. Työnnössä tanko nostetaan ensin rinnalle ja sitten ylös suorille käsille.
Tertun tempauksen ja työnnön yhteisennätys on 73 kiloa, joka on 20 kiloa enemmän kuin hänen painonsa. Tempauksessa tanko nostetaan maasta ylös suorille käsille ilman pysähdyksiä. Työnnössä tanko nostetaan ensin rinnalle ja sitten ylös suorille käsille.

Terttu Huuskonen, 73, on harrastanut painonnostoa viisi vuotta. Iän myötä hänen tuloksensa ovat vain parantuneet.

Maanantaina aamupäivällä Porvoon Kokonhallin kuntosalilla pauhaa musiikki, rauta kolisee ja hiki roiskuu. Kymmenkunta miestä tekee omaa treeniään. Perimmäisessä nurkassa otsaansa pyyhkii harmaahiuksinen nainen. Hän on Terttu Huuskonen, ja hänet tunnetaan paitsi tällä salilla, myös painonnostopiireissä ylipäätään.

– Kyllähän apinan kaikki tuntevat, Terttu nauraa.

Tertun viikko on alkanut voimaharjoituksella. Samalla tavalla alkavat kaikki Tertun maanantait, keskiviikot ja perjantait: niinä päivinä hänen ohjelmaansa on merkitty parituntinen aamutreeni.

Terttu viettää salilla pari tuntia joka toinen päivä.
Terttu viettää salilla pari tuntia joka toinen päivä.

Terttu lataa tankoon 46 kiloa painoa ja asettuu selälleen penkille. Voimapunnerruksessa tanko työnnetään rinnalta suorille käsille ja palautetaan takaisin rinnalle. Terttu tekee muutaman toiston.

Maanantaisin ja perjantaisin harjoitusohjelmassa on voimapunnerruksen lisäksi jalkaprässiä ja tempaustreeniä. Keskiviikkoisin Terttu tekee työntöjä, kyykkyjä ja kulmasoutua.

Sanoin hänelle, että aloitan, jos teet ohjelmat.

73-vuotias Terttu on liikkunut aktiivisesti aina. Nuorena hän treenasi juoksua ja osallistui ryhmäliikuntatunneille. Painonnostoakin hän kokeili, mutta säännöllinen harrastus siitä tuli vasta viisi vuotta sitten.

Kuntosalilla käymiseen kyllästynyt nainen mietti ääneen, että mitähän sitä alkaisi tehdä. Hänen poikansa oli harrastanut painonnostoa jo vuosia ja suositteli lajia äidilleenkin.

– Sanoin hänelle, että aloitan, jos teet ohjelmat, Terttu kertoo.

Homma ei jäänyt pelkäksi harrastukseksi.

Ahkeran kilpailemisen ansiosta Terttu tunnetaan painonnostopiireissä.
Ahkeran kilpailemisen ansiosta Terttu tunnetaan painonnostopiireissä.

Tulosten tilastointi koukuttaa

Painonosto on olympialaji, joka koostuu kahdesta suorituksesta, tempauksesta ja työnnöstä, sekä niiden yhteistuloksesta.

Terttu kaivaa laukustaan harjoitustilastonsa, joista näkee, että painojen ääressä vietetty aika on tuottanut kovia tuloksia.

– Painonnostossa on kivaa, että voin laittaa tulokset paperille ja tilastoida ne.

Kisatilastoista käy ilmi, että aloittaessaan painonnoston vuonna 2012 Terttu painoi 63 kiloa. Ensimmäisissä kisoissaan 2013 hän nosti tempauksen ja työnnön yhteistulokseksi tasan oma painonsa, 63 kiloa.

Taannoin harmittelin pojalleni, että ei oikein synny tuloksia.

Sen jälkeen kehitys on ollut tasaista. Nyt Terttu painaa kymmenen kiloa vähemmän, 53 kiloa, mutta tempauksen ja työnnön virallinen yhteistulos on peräti 73 kiloa.

Viralliseksi tulokseksi painonnostossa lasketaan vain kisoissa tehty tulos. Tertun epävirallinen tulos on kolme kiloa enemmän, 76 kiloa. Se on tehty lokakuussa 2017. Suunta on siis koko ajan ylöspäin.

– Taannoin harmittelin pojalleni, että ei oikein synny tuloksia. Poika vastasi, että ei tässä äiti ole kysymys enää ennätysten tavoittelemisesta, vaan taantuman vastustamisesta, Terttu nauraa.

Hän myöntää itsekin, että hänen iässään tulosten samana pysyminen on sekin tavallaan kehitystä.

Vaikka voimaa on todistetusti tullut paljon lisää painonnostoharrastuksen myötä, Terttu ei ole huomannut kroppansa koostumuksessa suurta eroa entiseen.

Palautuminen on hidastunut, kun ikää on tullut lisää. Se näkyy Tertun mukaan siinä, että treeneissä joutuu pitämään aikaisempaa pidempiä taukoja sarjojen välissä. Jos hän on osallistunut torstaina pidettäviin Helsingin Herakleksen kuukausikisoihin, niin perjantain treeneissä vähän väsyttää.

Terttu tilastoi kaikki harjoitukset, sillä merkinnöistä on mukava seurata kunnon kehittymistä.
Terttu tilastoi kaikki harjoitukset, sillä merkinnöistä on mukava seurata kunnon kehittymistä.

Tempaus ja työntö

Ennen treeniä Terttu tekee aina reilun vartin kestävät alkulämmittelyt ja venyttelyt. Painomäärät vaihtelevat treeneittäin. Mitä lähemmäs kisoja mennään, sitä isompia rautamääriä nostetaan.

Tertulla on kultamitaleja MM-, EM- ja SM-tasolta. Viimeisin MM-kulta on vuodelta 2016. Viime vuonna veteraani-ikäisten eli mastersien MM-kisat jäivät väliin, koska ne järjestettiin maapallon toisella puolella Uudessa Seelannissa eikä Terttu viitsinyt matkustaa niin kauas. Tänä vuonna painonnoston masters-luokkien MM-kisat kisataan jälleen Euroopassa, Barcelonassa. Terttu harkitsee osallistumista.

Mieheni ei kestäisi minua, jos olisin koko ajan kotona.

Painonnostotreenien vastapainoksi Terttu käy kerran viikossa vesijuoksemassa. Siitä saa aerobista treeniä. Lisäksi hän saa kevyttä liikuntaa päivittäin koiraa ulkoiluttaessaan. Kesällä ja syksyllä Terttu tekee pitkiä sieni- ja marjareissuja.

– Mieheni ei kestäisi minua, jos olisin koko ajan kotona. Kun olen välillä omissa menoissani, hän saa keskittyä rauhassa valokuvausharrastukseensa, Terttu perustelee liikuntaharrastuksiaan.

Terttu ja hänen miehensä ovat olleet 53 vuotta naimisissa, ja vaikka he viettävät paljon aikaa yhdessä, Tertun mielestä molemmilla pitää olla omia harrastuksia.

Olen kokeillut monia lajeja, ja tätä parempaa en ole keksinyt.

Säännöllisyyttä tarvitaan

Terttu nostaa painoja siksi, että hän tapaa kisoissa ja salilla ihmisiä. Mutta harrastus on myös tärkeä keino pitää itseään kunnossa. Terttu toimii mielellään esimerkkinä muille.

– Minulle on olennaista, että pysyn kunnossa. Olen kokeillut elämäni aikana monia lajeja, ja tätä parempaa en ole keksinyt. Ei kaikkien tarvitse harrastaa painonnostoa, mutta tärkeää olisi, että jokainen liikkuisi jollain tavalla.

Terttu pitää selkeästä viikko-ohjelmastaan.

Säännöllinen harjoittelu pitää elämän järjestyksessä.

– Säännöllinen harjoittelu pitää elämän järjestyksessä. Sitähän jämähtäisi ihan paikoilleen, jos ei tänne tulisi lähdettyä kolmesti viikossa, Terttu sanoo kamppeita pakatessaan.

Tämän päivän treeni oli tässä. Seuraava on ylihuomenna.

Tertun saavutukset

  • Tuorein MM-kulta vuonna 2016, Heinsheim Saksa. Yhteistulos 71 kiloa.
  • Master-urheilijoiden maailmanmestaruudet myös vuosilta 2014 ja 2015.
  • Virallinen kisoissa tehty ennätys vuodelta 2016, yhteistulos 73 kiloa. Neljä vuotta aikaisemmin Tertun ennätys oli 10 kiloa kevyempi.
  • Epävirallinen ennätys on vuodelta 2017: yhteistulos 76 kiloa.

 

Tertun liikuntaviikko

Yhteensä 7 tuntia

Maanantai: Painonnosto- ja voimaharjoittelua kaksi tuntia.

Keskiviikko: Painonnosto- ja voimaharjoittelua kaksi tuntia.

Perjantai: Painonnosto- ja voimaharjoittelua kaksi tuntia.

Kerran viikossa: Tunti vesijuoksua.

Päivittäin: Koiran kanssa ulkoilua

Kesällä ja syksyllä lisäksi: Pyöräillen marja- ja sienimetsään, jossa vierähtää helposti neljäkin tuntia kerrallaan.

Juttu on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2018.