Netissä julkaistava Lapin lumo poikkeaa television tarjonnasta rauhallisella rytmillään. Syntyy mielikuva tapahtumien luonnollisesta etenemisnopeudesta.

Kun elämänmeno tuntuu koko ajan kiihtyvän, kehittyy ennen pitkää vastavoima. Puhutaan downshiftaamisesta, elämänlaadun parantamisesta vähentämällä työntekoa ja kulutusta.

Kysymys on myös eräänlaisesta palautumisesta luonnontilaan. Ilmiöön liittyvät mutkattomasti esimerkiksi terveellinen ravinto ja hyvinvointi yleensä.

Osallistu keskusteluun: Stressi lyhentää elämää?

Televisio on hyvä esimerkki maailmasta, joka on vieraantunut ihmisen luontaisesta rytmistä ja vastaanottokyvystä. Kymmenet kanavat syytävät ohjelmaa vuorokauden ympäri, ja kaukosäätimen avulla niiden välillä voi surffata mielin määrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Uutisvyöry ja erilaiset tosi-tv-kattaukset koukuttavat nopeudellaan ja iskevyydellään, mutta samalla ne kuormittavat katsojaa epäinhimillisellä tahdillaan.

134-tuntinen ohjelma

Vastaisku tälle syntyi Norjassa 2009. Norjan valtiollinen televisio NRK lähetti seitsemän tunnin ohjelman junamatkasta Oslon ja Bergenin välillä.

Veturinkuljettajan vinkkelistä kuvatun ja ilman leikkauksia toteutetun megaohjelman ideana oli tallentaa matka luonnollisella etenemisnopeudellaan. Syntyi käsite slow-tv.

Ohjelman menestyksestä innoittuneena NRK teki vastaavan ohjelman Hurtigruten-laivareitistä. Bergenin ja Kirkenäsin välillä seilatessa kuvanauhaan kertyi peräti 134 tuntia.

Seuraavien tuotantojen aiheina olivat puun palaminen ja neulominen. Kaikki saivat runsaasti katsojia, mikä tarkoittaa, että tilausta slow-tv:lle on.

Lue myös: Stressi kuriin fodmap-ruokavaliolla

Nyt ilmiö on rantautunut Suomeenkin. Hidastaelamaa.fi-verkkosivulla on juuri julkaistu aloitusjakso Lapin lumo -kokonaisuudesta, jota tekijät kutsuvat Suomen ensimmäiseksi slow-tv-ohjelmasarjaksi.

Kahdeksanosainen sarja vie katsojan Lappiin ihastelemaan sen luontoa ja vuodenaikojen kauneutta.

Rauhaa ruutuun

– Meidät on opetettu katsomaan televisiota juonihakuisena tai informaation lähteenä. Yksi sarjamme tavoitteista on tuoda luonnon rauhoittava vaikutus katsojien ulottuville, kertoo tuottaja Tuomas Kytömäki.

Ensimmäisessä jaksossa kuljetaan Ylläksen maisemissa. Vaikka varsinaista juonta ei ole, tietynlaista perustarinaa kuljettaa Elisa Makkosen esittämä vaeltaja.

"Meidät on opetettu katsomaan
televisiota juonihakuisena tai
informaation lähteenä."

Hän lähtee rinkka selässä hotellihuoneesta selkosille patikoimaan ja ratsastamaan islanninhevosella.

– Päädyimme Lappiin hyvin luontevasti. Se on lähellä sydäntäni. Isovanhempani ovat sieltä kotoisin ja olen pyörinyt siellä paljon, kertoo Kytömäki, joka muistetaan takavuosien Salatut elämät -sarjan Aleksi Salinina.

Taustaa: Huipulle hikoilematta

Kamera hyväilee luontoa kunnianhimoisen monista kuvakulmista, ja multikopterilla tallennetut ilmakuvat asettavat yksinäisen vaeltajan ja uljaan maiseman mittasuhteisiinsa. Taustalla soi osin äänimaailma, joka tuo mieleen rentoutumislevyt ja meditaatiomusiikin.

Lapin lumo soveltuisi mainiosti Suomen matkailun markkinointiin.

Kytömäki myöntää, ettei Lapin lumo täysin noudata norjalaisten esikuviensa mukaista muotoa. 

– Sarja on tavallaan slow-tv:n esiaste. Ohjelman mitta on esikuviaan lyhyempi ja materiaalia on leikattu. Olemme luoneet sarjalle tietyn formaatin, jota noudatetaan joka jaksossa.

Olemme jo perillä

Sarjaa voi seurata hidastaelamaa.fi-nettivulla. Jo viisi vuotta toiminut Hidasta elämää on hyvinvointimedia, joka ylläpitää nettisivustoa, sosiaalisen median kanavia, tarjoaa verkkovalmennuksia ja julkaisee painotuotteita.

– Sivuston slogan kuuluu: "hidasta, olet jo perillä". Nykyihminen on aina menossa seuraavaan hetkeen, ja tähän stressin synnyttämän ajatusmallin purkamiseen sivusto tarjoaa työkaluja ja ideoita. Ajattelemme, että mielenvoima tulee jostain ulkoapäin, mutta kyllä se on itsessämme, Kytömäki sanoo.

Hyvin Lapin lumo istuukin kanavan muuhun tarjontaan, jonka yhteisenä nimittäjänä on rauhoittumisen kautta syntyvä hyvinvointi. Norjalaisten esikuvien menestys kertoo ihmisten kaipaavan vaihtoehtoa reality-tykitykselle, jotka Kytömäen mukaan aliarvioi katsojaa.

– Lapin lumo sopisi hyvin esitettäväksi esimerkiksi hoitokodeissa, joissa vanhukset vain tuijottavat television räiskettä ja räminää. He jos ketkä tarvitsisivat rauhallista ja rentouttavaa sisältöä.

Reilun puolen tunnin mittaiset jaksot ilmestyvät nettiin aina torstaisin kahden viikon välein. Luvassa on muun muassa Pallaksen, Kilpisjärven ja Saariselän maisemia, kesää, ruskaa ja talvea.

Lapin lumon ovat tehneet mahdolliseksi sponsorit, Kuten Lapland Hotels, Vaeltajankauppa, Cocovi ja LähiTapiola.

Katso sarjaa täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla