Meissä on 300 niveltä. Kun ne alkavat kenkkuilla, elämästä voi tulla aika erilaista. Kolme eri tavoin nivelistään kipuilevaa kertoo tarinansa ja omat selvityimiskeinonsa.

Nivelet voivat oireilla monin eri tavoin. Helillä ne liikkuvat liiankin kanssa, Tuulalla ne kuluivat nivelrikon takia ja Soinilla niihin iski psoriasis. Heistä jokainen kertoo tarinansa ja omat vinkkinsä mahdollisimman kivuttomaan elämään.

Heli Kortelainen: "Rusautan usein selän itse paikoilleen"

”Minulla on ollut yliliikkuvat nivelet lapsesta saakka.  Polvi saattaa mennä sijoiltaan,  jos vaikka astun huonosti. Onneksi osaan vetää sen itse paikoilleen. Olen aina ollut kova liikkumaan, ja siksi paikoiltaan pois luiskahtavat nivelet harmittavat.

Kävellessä minun pitää katsoa, mihin astuu ja olkapäät eivät siedä äkkinäisiä liikkeitä. Nivelten lisäksi myös nikamat liikkuvat normaalia enemmän. Silloin tällöin, kun aamuisin nousen sängystä, jalat eivät pidäkään alla. Silloin tiedän, että selästä on mennyt jokin nikama jumiin. Asetun lattialle makaamaan ja nostan jalat 90 asteen kulmaan. Yleensä saan lattialla selkää vääntelemällä rusautettua nikamat paikoilleen.
Joskus menen niin pahasti jumiin, etten saa itse korjattua tilannetta. Viimeksi lomamatkalla Bulgariassa nukuin huonolla tyynyllä enkä saanut enää yhtenä aamuna nostettua päätä ylös lainkaan.

Kun sitten istuimme mieheni kanssa ravintolassa syömässä niin, että minun katseeni roikkui lautaseen päin, kiinnitimme jo aika lailla huomiota. Tarjoilija oli kuitenkin neuvokas ja järjesti minulle ajan saman tien paikallisen kiropraktikon vastaanotolta. Kun vielä vähän epäröin, paikalle kutsuttiin kiropraktikon pieni poika, joka opasti minut kädestä pitäen vastaanotolle. Silloinkin sain avun, vaikka hetken ehdin ajatella, että vaihtoehto ei kuulostanut maailman turvallisimmalta.”

Mistä kyse: Nivelsiteiden ja muun sidekudoksen löysyys tai kireys vaihtelee ihmisestä toiseen. Nivelten yliliikkuvuus on oireyhtymä, jossa nivelillä on epänormaalin laaja liikerata.

Helin vinkit yliliikkuvien nivelten hoitoon:

  • Liiku tuntemustesi mukaan, satsaa hyviin kenkiin.
  • Vältä liiallista venyttelyä.
  • Lihakset tukevat niveliä, siksi vatsa-, selkä- ja jalkalihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa.

Tuula Vainikainen: "Tekonivelleikkaus helpotti nivelrikkoa"

”Olen vuosia kärsinyt nivelrikosta. Jo vähän yli kolmikymppisenä minulle povattiin, että polvet eivät loputtomiin kestäisi. Silti molempien polvien tekonivelleikkaus muutama vuosi sitten tuli minulle aikamoisena yllätyksenä.

Nyt jälkeenpäin on helppo jossitella. Olen aina ollut ylipainoinen, työnarkomaani ja liikunnallisesti laiska. Lisäksi suvun naisista useampikin on kärsinyt huonoista polvista. Silti aloin tutkailla niveliä ja niiden terveyteen vaikuttavia asioita vasta oman tekonivelleikkaukseni jälkeen, kun oli pakko. Vesijuoksunkin löysin vasta leikkauksen jälkeen.

Molemmat polveni leikattiin samaan aikaan. Itse leikkaus oli kivuton, mutta kuntoutumiseen meni aikaa, se oli aikamoista vuoristorataa. Nykyään, kolme vuotta leikkauksen jälkeen, jaksan kävellä jo pitkiä matkoja. Sain kymmenen kiloa painoakin pois, vaikka osa on tullut valitettavasti takaisin. Itsekuri pettää liian helposti.

Kun aamulla nousen sängystä, teen pieniä jumppaliikkeitä ja kuuntelen, mitä polvilleni tänään kuuluu. Vasempaan polveen  minulla on ihan erityissuhde, se kenkkuilee enemmän. Polveni ovat herkät; sään vaihdokset ja hormonikierto vaikuttavat niiden kuntoon. Tajusin vasta leikkauksen jälkeen, että nyt vasta polvien hoito todella alkoi, eikä se koskaan lopu. Toimittajana nivelasioihin perehtyminen ja kirjan kirjoittaminen aiheesta on ollut osa kuntoutumisprosessia.

Mietin usein, minkälainen ennuste minun polvillani on. Se on vielä arvoitus, sillä tämän tyyppisiä leikkauksia ei ole tehty vielä kovin pitkään. Siksi minun on nyt tultava, mentävä ja liikuttava niin pitkään kuin pystyn.”
 
Mistä kyse: Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Nivelrikkoa esiintyy eniten polvissa, lonkissa, sorminivelissä ja selkänikamien välisissä nivelissä.

Tuulan vinkit nivelrikkoisille: 

  • Kokeile itsellesi sopivia liikuntalajeja, vaikkapa kävelyä tai vesijuoksua.
  • Tarkkaile painoasi, jokainen ylimääräinen kilo tuntuu nivelissä.
  • Istu mahdollisimman lyhyitä aikoja kerrallaan, vaihda toimistotyössä välillä työasentoa.
  • Aseta puhelin toiselle pöydälle ja tulostin kauemmaksi, että joudut nousemaan useammin.

Soini Pylkki: "Lääkekokeilu tepsi nivelpsoriaasikseen"

”Minulla puhkesi psoriasis, kun olin 22-vuotias. Siitä muutaman vuoden kuluttua käteni alkoi kipeytyä. Ensin sitä hoidettiin jännetupintulehduksena, mutta pian selvisi, että sairastan myös nivelpsoriasista. Jouduin vaihtamaan sähköasentajan työni kuljetushommiin, kunnes vähän yli kolmikymppisenä käteen iskettiin eläkepaperit. Se oli kova paikka. Mies parhaassa iässä, mutta yltä päältä ihottuman peitossa. Välillä en nivelkivuiltani pystynyt ylittämään edes pientä kynnystä.

Hiljalleen virkistyin henkisesti, siitä pitivät oikeastaan kaverit huolen. Välillä sairaudessa oli parempiakin aikoja. Kokeilin vuosien varrella kaikkea mahdollista kortisonista solusalpaajiin. Aina kun tarvittiin vapaaehtoista koekaniinia, suostuin mukaan.

Yhdeksän vuotta sitten minulla alkoi uusi elämä, niin sen nyt ajattelen. Olin täällä Hämeessä ihan ensimmäisiä, johon kokeiltiin Remicade-nimistä lääkettä. Ensimmäisenä iltana lääkkeen saannin jälkeen oioin käsivarttani, eikä siihen sattunut. Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin olin kivuton. Olin mennyt keppien varassa sairaalaan, mutta kävelin itse sieltä ulos. Nyt käyn yhdeksän viikon välein saamassa lääkettä ja kepit sekä ihottuma ovat pysyneet poissa. Tiedän olevani onnenpekka, sillä kaikki eivät saa tästäkään lääkkeestä apua. Tunnen kuin olisin uudestisyntynyt.”

Mistä kyse: Nivelpsoriasis on reumaa muistuttava niveltulehdus. Se sijoittuu usein sormien tai varpaiden kärkiniveliin, mutta voi aiheuttaa oireita missä nivelessä tahansa. Tauti aiheuttaa muun muassa nivelten kipua ja jäykkyyttä.

Soinin vinkit nivelpsoriaatikoille:

  • Vertaistuki on tärkeää, helpottaa kun on toisia saman kokeneita.
  • Ota lomaa. Etelän aurinko ja kylpyläreissut tekevät hyvää nivelillekin.
  • Hanki kaikki mahdollinen tieto sairaudestasi, ole aktiivinen.

Ihmisellä on yli 300 niveltä. Ne kiinnittävät luut toisiinsa ja mahdollistavat näin kehon liikkeet. Herkät nivelet ovat tuki- ja liikuntaelimistömme vaurioalttein kohta.

Nivelsairauksia on hyvin monenlaisia. Ne voidaan jakaa muun muassa reuma- ja kulumasairauksiin, aineenvaihdunnasta johtuviin tai pehmytkudoksiin liittyviin sairauksiin. Tyypillisimpiä nivelsairauden oireita ovat kipu ja turvotus, nivelten heikentynyt toimintakyky se tulehdusoireet.

Yleisempiä nivelsairauksia ovat nivelrikko ja nivelreuma. Nivelrikkoa on noin miljoonalla suomalaisella ja nivelreumaa sairastaa noin 35 000. Muita nivelsairauksia ovat mm. nivelpsoriasis, selkärankareuma ja niveltulehdus.

 

Vantaalainen Ritva Aumo, 54, kärsi vatsakivuista jo pikkytyttönä. Uusi ruokavalio toi avun – ja onneksi sitä ei tarvitse noudattaa ryppyotsaisesti.

Vatsakipuni alkoivat 7-vuotiaana, kun menin kouluun. Iltaisin vatsaani nipisti ja vihloi ja oli vaikea saada unen päästä kiinni.

Lääkärit eivät löytäneet minusta vikaa. Myöhemmin tajusin, että kivut liittyivät stressiin ja jännittämiseen.

Parikymppisenä sain diagnoosin: ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Nykyään tilaa kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi. Sain lääkettä närästykseen ja turvotukseen sekä ohjeet välttää kahvia ja rasvaista ruokaa. Vatsakivut eivät kuitenkaan hellittäneet.

Pahinta oli turvotus. Suolisto oli täynnä ilmaa ja vatsa pullisteli kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana. Kivut olivat kovat ja voin välillä pahoin, varsinkin jos piti istua pitkiä aikoja. Söin pahoinvointilääkkeitä. Vatsani ja suolistoni tähystettiin useaan kertaan, mutta mitään ei löytynyt.

Bakteerit juhlivat

Ärtyvän suolen oireyhtymää eli IBS:ää on kahta sorttia: ripuli-IBS ja ummetus-IBS. Olin tyytyväinen, että omani oli ummettavaa laatua. Se ei rajoita elämää niin paljon kuin ripuli.

Olin joskus lukenut lehdestä fodmap-ruokavaliosta suolistovaivojen hoidossa, mutta olin ennakkoluuloinen enkä siksi innostunut siitä. Fodmap tarkoittaa paksusuolessa fermentoituvia eli käyviä hiilihydraatteja, joita on monissa ruoka-aineissa. Pelkäsin, etten pystyisi syömään juuri mitään.

Pari vuotta sitten kerroin työpaikkalääkärille oireistani ja hän sanoi: "Jos syöt vehnää ja sokeria, bakteereilla on suolessasi juhlat."

Aloin ensimmäistä kertaa ymmärtää, että vatsavaivojen ja syömäni ruuan välillä oli yhteys. Menin ravintoterapeutille, jonka kanssa juttelimme lisää fodmap-ruokavaliosta.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla oli monia, joista pidin. Nyt jätin ne syömättä: pavut, kikherneet, linssit, punajuuret, avokadot ja maa-artisokan sydämet. Pasta ja leipä vaihtuivat gluteenittomiin, maitotuotteet laktoosittomiin. Söin paljon kasviksia, rasvaa välttelin.

Suolistoni rauhoittui ja vatsakivut hellittivät. Kivuissa oli pahinta niiden epämääräisyys. En koskaan tiennyt, mistä ne johtuivat ja miten kauan ne kestäisivät. Kaikki muuttui selkeäksi. Jos syön tiettyjä ruoka-aineita, vatsani reagoi.

En halua pingottaa

Ravintoterapeutin mukaan akuutissa vaiheessa fodmap-ruokavaliota kannattaa noudattaa tiukasti, mutta oireiden hellittäessä voi syödä rennommin. Joustavuus sopii minulle. En esimerkiksi halua ottaa omia eväitä mukaan kyläreissuille.

"Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni."

Osa "kielletyistä" ruoka-aineista sopii kuitenkin osalle potilaista. Jos vatsani on kunnossa, pystyn syömään esimerkiksi kukkakaalia ja parsakaalia kypsennettyinä, mutten raakana. Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni. Pystyn myös silloin tällöin syömään palan vehnäpatonkia salaatin kanssa tai kuivahtanutta ruisleipää. Testaamalla olen löytänyt rajani.

Välillä syön rennommin ja vatsani oireilee enemmän. Kestän sen, koska tiedän sen johtuvan valinnoistani.

Ärtyvän suolen kanssa pitää nukkua hyvin, välttää stressiä ja harrastaa liikuntaa.

Myös riittävä veden juominen on tärkeää. Pyrin juomaan töissä puoli litraa aamupäivällä, toisen satsin iltapäivällä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.

Mikä ihmeen FODMAP?

  1. Noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se on tila, jossa ruoansulatuskanava – etenkin suolisto – on ylivirittynyt ja liian herkkä ärsykkeille. Tutkimuksissa kolme neljästä potilaasta on hyötynyt fodmap-ruokavaliosta.
  2. Fodmap on lyhennys englannin kielen sanoista Fermentable Oligo-, Di- and Monosaccharides and Polyols. Kyseessä ovat huonosti imeytyvät hiilihydraattiyhdisteet, jotka alkavat käydä eli fermentoitua paksusuolessa. Ruokavaliossa pyritään rajoittamaan fodmap-yhdisteiden saantia niin, että herkän vatsan ja suoliston oireet pysyvät hallinnassa.
  3. Fodmap-ruokavaliota noudattava seuraa yksityiskohtaisia sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden listoja. Lisäksi löytyy lista ruoka-aineista, joita voi mahdollisesti syödä pieniä annoksia kerrallaan. Niiden sopivuus itselle jokaisen pitää testata itse.

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle! Otava 2016.

Etsitkö edelleen suosikkituoksuasi? Nämä erinomaiseksi todetut tuoksut herättävät varmasti huomiota hyvällä tavalla. Nimikkotuoksu kuvastaa paitsi omaa tyyliäsi, myös persoonaasi. Kun se istuu saumattomasti, ihmiset liittävät sen sinuun vielä vuosia myöhemminkin.

Tuoksutko itseltäsi?

Tuoksu on nopea ja intiimi keino tehdä vaikutus, herättää tunteita ja luoda muistoja. Sen voimalla voi todella matkustaa ajassa.

Tuoksumuisto on yksi pisimpään kestävistä muistijäljistä, joten siitä kannattaa tehdä miellyttävä. Aivot käsittelevät tuoksut samassa osassa kuin tunteet, niinpä yhdistämme ne mieleenpainuviin asioihin jopa paremmin kuin kuvat tai äänet.

Nimikkotuoksu kannattaa valita huolella. Se on käyntikortti, johon saatat leimautua ikuisiksi ajoiksi. Sitä on myös hyvä välillä päivittää, sillä et välttämättä halua korostaa itsessäsi samoja asioita kuin vaikkapa kaksikymmentä vuotta sitten.

Keräsimme pienen kokoelman kevääseen sopivista klassisista tuoksuista, joissa on ”sitä jotain”.

Vinkki! Testaa tuoksua aina omalle iholle ennen ostopäätöstä, ja seuraa, millaiseksi se muuntuu ajan kuluessa.

1. Hedelmäisen herkullinen

Upeat Atelier Cologne -artesaanituoksut saapuivat Suomeen. Sarjan Joie de Vivre -linjasta löytyvä Orange Sanguine Cologne Absolue on todellakin kuin suihkaus sitruksista elämäniloa.

Tuoksunuotit: veriappelsiini, pomeranssi, punainen mandariini, jasmiini, geranium, mustapippuri, tonkapapu, santelipuu ja setripuu.

Ensisuihkaus on aurinkoisen makea, mehukas ja raikas. Erittäin autenttinen, pirskahteleva appelsiinituoksu pehmenee hiljalleen iholla vihreiden vivahteiden mukana.

Kesto iholla on kiitettävä, hedelmäisyyden erottaa useiden tuntienkin kuluttua. Tämä puhdas tuoksu sopii erinomaisesti myös tuoksusekoitukseen eli yhdistettäväksi vaikkapa ruusutuoksun kanssa. Kesän hittituoksu!

Hinta: 60 e/30 ml, 110 e/100ml, 165 e/200ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

2. Pehmeän kukkainen

Estée Lauderin tyttärentyttären Aerin Lauderin luomasta tuoksukokoelmasta erottuu suloinen syreenituoksu Aerin Lilac Path EdP.

Tuoksunuotit: galbanum, syreeni, jasmiini, angelica eli väinönputki ja appelsiininikukka.

Kukkainen ja kuulas syreeni kietoutuu kermaisen pehmeisiin elementteihin. Tämä tuoksu on kuin äidin halaus: suloinen, lämmin ja pehmeä. Sopii täydellisesti herkkää, keväistä ja sympaattista tuoksua etsivälle.

Kenelle?

Tuoksukonsulentin mukaan tämä pullo ja tuoksu vetoavat erityisen voimakkaasti lahjaostoksilla oleviin miehiin. Loistovalinta kenelle tahansa kukkaistuoksuista pitävälle.

Hinta: 139 e/50 ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

3. Viehättävän vehreä

Vuonna 1970 Gabrielle Chanel loi Eau de Toiletten nimeltään No 19. Nimensä tuoksu sai hänen omasta syntymäpäivästään. Kirpeän vihreä klassikko synnytti vuonna 1988 myös parfyymin; No 19 EdP on tyrmäävän tyylikäs luomus ja erityisen altis herättämään kanssaihmisissä ihastuneita nuuhkaisuja.

Tuoksunuotit: vihreät elementit, ruusu, iiris, kielo, sammal ja vetiver.

Viileä, jopa rapea vehreys muuntuu iholla metsäisemmäksi ja aavistuksen kukkaisemmaksi vivahteeksi, joka kestää pitkään. Hiukan käyttäjänsä ihosta riippuen tämä tuoksu hurmaa joko puhtaalla, lähes saippuaisella naisellisuudella tai jopa androgyynillä viileydellään.

No 19 -tuoksuperheestä löytyy EdT:n ja EdP:n lisäksi vielä Poudré EdP -versio, joka vie kirpakan kukkaisuuden ihastuttavasti puuterisempaan ja silkkisempään suuntaan.

Kenelle?

Tyylikästä, eloisaa ja ajatonta klassikkotuoksua etsivälle.

Hinta: No 19 EdP, 82,20 e/35 ml.
Saatavana: Saatavana useimmista tavarataloista.

4. Intiimisti ruusuinen

Elegantin korumerkki Boucheronin Quatre en Rose EdP on hurmaava ja onnistunut ruusutuoksu.

Tuoksunuotit: davana-kasvi, mustaherukka, mandariini, ruusu, jasmiini, persikan kukka, patsuli ja vetiver.

Ilmavat ja kuulaat elementit mustaherukka, mandariini ja persikan kukka pitävät ruusuisen tuoksun raikkaana ja kaukana tunkkaisesta. Jasmiini ja patsuli tuovat sensuellia syvyyttä, joka sulaa kauniisti kuulaisiin aromeihin.

Muodostaa ihosta riippuen joko makean marjaisen tai pehmeän, jopa maanläheisen lopputuntuman.

Kenelle?

Sensuellia ruusutuoksua etsivälle.

Hinta: 53 e/30 ml.
Saatavana: Sokos-tavarataloista.

5. Huumaavan nostalginen

1960-luvulla perustetun ranskalaisen parfyymitalon Diptyquen uutuus on persoonallinen Tempo. Tämä aromaattinen ja mausteisen makea tuoksu saattaa hyvinkin olla tulevaisuuden klassikko.

Tuoksunuotit: bergamotti, pippuri, myskisalvia, orvokki, patsuli ja mate.

Ehdottoman omintakeinen patsulituoksu. Pehmeät puun aromit, yrttinen patsuli ja makean lämmin mausteisuus vievät vintagemaisessa tunnelmassaan 60-luvulle. Tempo onnistuu silti olemaan ajattoman hienostunut ja jopa juovuttavan dekadentti.

Tässä tuoksussa on aimo annos maskuliinisuutta ja unisex-tuoksuna sen saattaa joutua jakamaan puolisonsa kanssa.

Kenelle?

Asennetta ja nostalgiaa arvostavalle rohkelikolle.

Hinta: 125 e/75 ml.
Saatavana: Petit St Louis, Lahti, p. 044 73 454 90 ja netissä shop.petitstlouis.fi