Meissä on 300 niveltä. Kun ne alkavat kenkkuilla, elämästä voi tulla aika erilaista. Kolme eri tavoin nivelistään kipuilevaa kertoo tarinansa ja omat selvityimiskeinonsa.

Nivelet voivat oireilla monin eri tavoin. Helillä ne liikkuvat liiankin kanssa, Tuulalla ne kuluivat nivelrikon takia ja Soinilla niihin iski psoriasis. Heistä jokainen kertoo tarinansa ja omat vinkkinsä mahdollisimman kivuttomaan elämään.

Heli Kortelainen: "Rusautan usein selän itse paikoilleen"

”Minulla on ollut yliliikkuvat nivelet lapsesta saakka.  Polvi saattaa mennä sijoiltaan,  jos vaikka astun huonosti. Onneksi osaan vetää sen itse paikoilleen. Olen aina ollut kova liikkumaan, ja siksi paikoiltaan pois luiskahtavat nivelet harmittavat.

Kävellessä minun pitää katsoa, mihin astuu ja olkapäät eivät siedä äkkinäisiä liikkeitä. Nivelten lisäksi myös nikamat liikkuvat normaalia enemmän. Silloin tällöin, kun aamuisin nousen sängystä, jalat eivät pidäkään alla. Silloin tiedän, että selästä on mennyt jokin nikama jumiin. Asetun lattialle makaamaan ja nostan jalat 90 asteen kulmaan. Yleensä saan lattialla selkää vääntelemällä rusautettua nikamat paikoilleen.
Joskus menen niin pahasti jumiin, etten saa itse korjattua tilannetta. Viimeksi lomamatkalla Bulgariassa nukuin huonolla tyynyllä enkä saanut enää yhtenä aamuna nostettua päätä ylös lainkaan.

Kun sitten istuimme mieheni kanssa ravintolassa syömässä niin, että minun katseeni roikkui lautaseen päin, kiinnitimme jo aika lailla huomiota. Tarjoilija oli kuitenkin neuvokas ja järjesti minulle ajan saman tien paikallisen kiropraktikon vastaanotolta. Kun vielä vähän epäröin, paikalle kutsuttiin kiropraktikon pieni poika, joka opasti minut kädestä pitäen vastaanotolle. Silloinkin sain avun, vaikka hetken ehdin ajatella, että vaihtoehto ei kuulostanut maailman turvallisimmalta.”

Mistä kyse: Nivelsiteiden ja muun sidekudoksen löysyys tai kireys vaihtelee ihmisestä toiseen. Nivelten yliliikkuvuus on oireyhtymä, jossa nivelillä on epänormaalin laaja liikerata.

Helin vinkit yliliikkuvien nivelten hoitoon:

  • Liiku tuntemustesi mukaan, satsaa hyviin kenkiin.
  • Vältä liiallista venyttelyä.
  • Lihakset tukevat niveliä, siksi vatsa-, selkä- ja jalkalihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa.

Tuula Vainikainen: "Tekonivelleikkaus helpotti nivelrikkoa"

”Olen vuosia kärsinyt nivelrikosta. Jo vähän yli kolmikymppisenä minulle povattiin, että polvet eivät loputtomiin kestäisi. Silti molempien polvien tekonivelleikkaus muutama vuosi sitten tuli minulle aikamoisena yllätyksenä.

Nyt jälkeenpäin on helppo jossitella. Olen aina ollut ylipainoinen, työnarkomaani ja liikunnallisesti laiska. Lisäksi suvun naisista useampikin on kärsinyt huonoista polvista. Silti aloin tutkailla niveliä ja niiden terveyteen vaikuttavia asioita vasta oman tekonivelleikkaukseni jälkeen, kun oli pakko. Vesijuoksunkin löysin vasta leikkauksen jälkeen.

Molemmat polveni leikattiin samaan aikaan. Itse leikkaus oli kivuton, mutta kuntoutumiseen meni aikaa, se oli aikamoista vuoristorataa. Nykyään, kolme vuotta leikkauksen jälkeen, jaksan kävellä jo pitkiä matkoja. Sain kymmenen kiloa painoakin pois, vaikka osa on tullut valitettavasti takaisin. Itsekuri pettää liian helposti.

Kun aamulla nousen sängystä, teen pieniä jumppaliikkeitä ja kuuntelen, mitä polvilleni tänään kuuluu. Vasempaan polveen  minulla on ihan erityissuhde, se kenkkuilee enemmän. Polveni ovat herkät; sään vaihdokset ja hormonikierto vaikuttavat niiden kuntoon. Tajusin vasta leikkauksen jälkeen, että nyt vasta polvien hoito todella alkoi, eikä se koskaan lopu. Toimittajana nivelasioihin perehtyminen ja kirjan kirjoittaminen aiheesta on ollut osa kuntoutumisprosessia.

Mietin usein, minkälainen ennuste minun polvillani on. Se on vielä arvoitus, sillä tämän tyyppisiä leikkauksia ei ole tehty vielä kovin pitkään. Siksi minun on nyt tultava, mentävä ja liikuttava niin pitkään kuin pystyn.”
 
Mistä kyse: Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Nivelrikkoa esiintyy eniten polvissa, lonkissa, sorminivelissä ja selkänikamien välisissä nivelissä.

Tuulan vinkit nivelrikkoisille: 

  • Kokeile itsellesi sopivia liikuntalajeja, vaikkapa kävelyä tai vesijuoksua.
  • Tarkkaile painoasi, jokainen ylimääräinen kilo tuntuu nivelissä.
  • Istu mahdollisimman lyhyitä aikoja kerrallaan, vaihda toimistotyössä välillä työasentoa.
  • Aseta puhelin toiselle pöydälle ja tulostin kauemmaksi, että joudut nousemaan useammin.

Soini Pylkki: "Lääkekokeilu tepsi nivelpsoriaasikseen"

”Minulla puhkesi psoriasis, kun olin 22-vuotias. Siitä muutaman vuoden kuluttua käteni alkoi kipeytyä. Ensin sitä hoidettiin jännetupintulehduksena, mutta pian selvisi, että sairastan myös nivelpsoriasista. Jouduin vaihtamaan sähköasentajan työni kuljetushommiin, kunnes vähän yli kolmikymppisenä käteen iskettiin eläkepaperit. Se oli kova paikka. Mies parhaassa iässä, mutta yltä päältä ihottuman peitossa. Välillä en nivelkivuiltani pystynyt ylittämään edes pientä kynnystä.

Hiljalleen virkistyin henkisesti, siitä pitivät oikeastaan kaverit huolen. Välillä sairaudessa oli parempiakin aikoja. Kokeilin vuosien varrella kaikkea mahdollista kortisonista solusalpaajiin. Aina kun tarvittiin vapaaehtoista koekaniinia, suostuin mukaan.

Yhdeksän vuotta sitten minulla alkoi uusi elämä, niin sen nyt ajattelen. Olin täällä Hämeessä ihan ensimmäisiä, johon kokeiltiin Remicade-nimistä lääkettä. Ensimmäisenä iltana lääkkeen saannin jälkeen oioin käsivarttani, eikä siihen sattunut. Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin olin kivuton. Olin mennyt keppien varassa sairaalaan, mutta kävelin itse sieltä ulos. Nyt käyn yhdeksän viikon välein saamassa lääkettä ja kepit sekä ihottuma ovat pysyneet poissa. Tiedän olevani onnenpekka, sillä kaikki eivät saa tästäkään lääkkeestä apua. Tunnen kuin olisin uudestisyntynyt.”

Mistä kyse: Nivelpsoriasis on reumaa muistuttava niveltulehdus. Se sijoittuu usein sormien tai varpaiden kärkiniveliin, mutta voi aiheuttaa oireita missä nivelessä tahansa. Tauti aiheuttaa muun muassa nivelten kipua ja jäykkyyttä.

Soinin vinkit nivelpsoriaatikoille:

  • Vertaistuki on tärkeää, helpottaa kun on toisia saman kokeneita.
  • Ota lomaa. Etelän aurinko ja kylpyläreissut tekevät hyvää nivelillekin.
  • Hanki kaikki mahdollinen tieto sairaudestasi, ole aktiivinen.

Ihmisellä on yli 300 niveltä. Ne kiinnittävät luut toisiinsa ja mahdollistavat näin kehon liikkeet. Herkät nivelet ovat tuki- ja liikuntaelimistömme vaurioalttein kohta.

Nivelsairauksia on hyvin monenlaisia. Ne voidaan jakaa muun muassa reuma- ja kulumasairauksiin, aineenvaihdunnasta johtuviin tai pehmytkudoksiin liittyviin sairauksiin. Tyypillisimpiä nivelsairauden oireita ovat kipu ja turvotus, nivelten heikentynyt toimintakyky se tulehdusoireet.

Yleisempiä nivelsairauksia ovat nivelrikko ja nivelreuma. Nivelrikkoa on noin miljoonalla suomalaisella ja nivelreumaa sairastaa noin 35 000. Muita nivelsairauksia ovat mm. nivelpsoriasis, selkärankareuma ja niveltulehdus.

 

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju