Uni jää tulematta yhä useammin mitä enemmän kertyy ikää. Naisilla unipulmia on enemmän kuin miehillä.

Naisilla esiintyy uniongelmia noin kaksi kertaa useammin kuin miehillä.

Erityisesti vaihdevuosien aikana naiset voivat kokea nukahtamisvaikeuksia, yöllisiä heräämisiä ja liian aikaisia aamuheräämisiä.

Ne aiheuttavat pulmia päivällä: väsyttää, elämänlaatu huononee, sairastuvuus ja onnettomuusalttius lisääntyvät.

Mikä avuksi uniongelmiin?

1. Parhaat kotikonstit ovat huolehtia, että sänky miellyttää ja makuuhuone on rauhallinen, pimeä ja mieluiten viileä.

2. Lisäksi hyvään uneen auttavat unirituaalit, säännöllinen unirytmi ja päiväunien välttäminen.

3. Piristäviä aineita, kuten kahvia, kannattaa nauttia vain aamulla ja päivällä.

4. Vaihdevuosivaivoihin, kuten kuumiin aaltoihin ja hikoiluun, määrättävä hormonikorvaushoito auttaa myös uniongelmiin.

5. Jos yöunta pilaavat hengityshäiriöt, helpotusta voi saada laihdutuksesta ja ylipainehengityshoidosta nenänaamarin kautta.

Lähde Naisen uni vaihdevuosien aikana, Päivi Polo ja Tarja Saaresranta, Erikoislääkäri-lehti joulukuu 2014.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: