Kirsti Mannisen riippumatossa mellastavat romaanihenkilöt, kun alitajunta ottaa ohjat.
Kirsti Mannisen riippumatossa mellastavat romaanihenkilöt, kun alitajunta ottaa ohjat.

Jos kirjailija Kirsti Manninen unohtuu koneen ääreen, mies hakee hänet pois. Mistä muista asioista hänen hyvinvointinsa koostuu?

  1. Jumppaa lammessa
    Ylipainoiselle ja huononiveliselle parasta liikuntaa olisi säännöllinen vesijumppa. Jumppaan talvilomalla uima-altaassa ja kesäkaudella omassa uimalammikossamme.

  2. Lapsenlapset
    Ilopillereitä ovat omat ja lahjaksi saadut lapsenlapset, joista suurin osa asuu lähellä. Skypen ja Facebookin kautta voin seurata nuorimmaisiakin Los Angelesissa ja Hong Kongissa.

  3. Akupunktio
    Melkein vaivaan kuin vaivaan auttaa akupunktio Järvenpäässä tohtori Kari Valliuksella. Muutamalla neulanpistolla hartioiden jännitys katoaa, näkökenttä kirkastuu, hengitys alkaa taas kulkea ja polvikivut hellittävät.

  4. Siloisuutta Sveitsistä
    Vuosia sitten ihastuin sveitsiläiseen luonnonkosmetiikkasarjaan. Essentielle de Colosé aux plantes des alpes on ihmevoide, joka tekee rohtuneista huulista ja parkkiintuneista kyynärpäistä silkinpehmeät.
    Lue myös: Kirsti Manninen: Syntyperällä on suuri merkitys

  5. Kunnon yöunet
    Hyvät yöunet ja herääminen omaan tahtiin ovat paras tapa aloittaa päivä. Monet luovan työn ongelmat ratkeavat usein unen ja valveen välitilassa.

  6. Alitajunta
    Riippumattoon heittäydyn, jos teksti vaatii tuumimista. Siinä loikoillessani ali­tajunta ottaa ohjat ja romaanihenkilöt alkavat kehittää vaiheitaan yllättäviinkin suuntiin.

  7. Maito ja mustikat
    Isäni vitsaili aikoinaan, että minun pitäisi saada myötäjäisiksi lehmä, niin paljon join maitoa. Suosikkivälipalani on mustikkasmoothie: mustikoiden ja maidon kavereiksi banaania, avokadoa, mantelijauhoa, kauraryynejä.

  8. Huolehtiva mies
    Tärkein elämänvoiman antaja on kumppanini, toimen mies. Ilman häntä unohtuisin nälkäisenä tietokoneen ääreen ja myöhästyisin tapaamisista.

"Tärkein elämänvoiman antaja on kumppanini, toimen mies."

Lääkekaapilla-sarjassa tunntetut suomalaiset paljastavat hyvinvointinsa tekijät. Lue myös Raija Orasen vinkit.

Kirsti Manninen x 5

  1. Syntynyt 1952 Seinäjoella, o.s. Aukia. Asuu Mäntsälässä.
  2. Filosofian tohtori, tutkija, kirjailija.
  3. Kirjoittanut historiallisia romaaneja, dekkareita, historiikkeja ja näytelmiä sekä käsikirjoituksia mm. tv-sarjoihin Hovimäki, Kotikatu ja Kätevä emäntä.
  4. Viisi lasta liitosta eläinlääkäri Pekka Mannisen kanssa. Jäi toisesta liitostaan leskeksi 2010. Nykyinen avokumppani löytyi netistä.
  5. Seitsemän lapsen mumma ja kahdeksan lapsen mummapuoli.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju