Hiihto on mahtava kuntoilumuoto, mutta kipeytt채채 herk채sti lihakset. Varaudu laduille kuntoilemalla tehokkaasti t채st채 p채iv채st채 l채htien.

Hiihto on ihanan monipuolinen laji, joka rasittaa kehoa tasapuolisesti, k채sist채 jalkoihin. Jotta hiihtokaudesta saa parhaan ilon ja tehon irti, kannattaa muutamia t채sm채harjoitteita tehd채 jo ennen kauden alkua.

Aktiivisesti hiihtoa harrastavan Janne Karhun mielest채 tosin kaikki liikunta edist채채 my철s hiihtokuntoa. On tietysti lajeja, jotka tukevat hiihdon liikkeit채 toisia paremmin.

Sauvak채velyss채 my철s yl채vartalo p채채see mukaan t철ihin. Syksyn liukkailla sauvoista saa muutenkin mukavasti lis채tukea. Ennen lumien tuloa on hyv채 my철s mahdollisuuksien mukaan siirty채 v채h채n m채kisempiin maastoihin lenkkeilem채채n, jotta kuntoiluun tulee pient채 lis채vastusta, Karhu kehottaa. 혻

Sis채lt철 jatkuu mainoksen j채lkeen

Sauvak채velyss채 on h채nest채 t채rke채채 muistaa hieman reippaampi askellus, k채sien tehokas k채ytt철 ja sauvan ty철nt철 riitt채v채n taakse, jotta kyyn채rvarsi suoristuu. Sauvan pituus on oikea, kun kyyn채rvarren on noin 90 asteen kulmassa.

Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla

Ruista reisiin ja ranteisiin혻

Jotta lihakset eiv채t pahasti kipeytyisi, Janne Karhu suosittelee my철s lihaskunnon kohentelua ennen latukautta, vaikka ihan perinteisen kuntopiirin liikkeill채.

Vatsalihasliikkeet ja punnerrukset ovat yksinkertaisuudessaan tehokkaita. Kun oma keho toimii vastuksena, on vammariski pienempi painoharjoitteluun verrattuna, h채n huomauttaa. 혻

Kotikuntopiiri on Karhun mielest채 helppo lis채t채 vaikka sauvak채velylenkin p채채lle saunan l채mpi채mist채 odotellessa ja liikkeiss채 kannattaa kiinnitt채채 huomiota erityisesti selk채- ja vatsalihaksiin, k채sivarsien ojentajiin, sek채 reisi- ja pakaralihaksiin. Ja jos lihaskuntopiireihin ei j채채 aikaa muilta hommilta, Karhu muistuttaa, ett채 kaikenlainen hy철tykuntoilu kasvattaa kuntoa tehokkaasti.

Parhaita hy철tyliikuntamuotoja hiihdon kannalta ovat varmasti mets채ty철t ja halonhakkuu, h채n lis채채.혻

Malttia aloitukseen

Innokas hiihtokauden aloitus kipeytt채채 kuitenkin aina aika herk채sti lihakset. Siksi Karhu toppuutteleekin aloittamaan rauhallisesti.

Perinteisen hiihdossa ensimm채isen채 kipeytyv채t nivuset ja alaselk채, mutta vaivat ovat yleisi채 ja v채henev채t lihaksiston tottumisen my철t채, Karhu toteaa.

Nivusvaivoja voi h채nest채 aika tehokkaasti ehk채ist채 pit채vill채 suksilla, jolloin hiiht채ess채 ei tule tehty채 riuhtaisevia lipsumisia. Selk채vaivat johtuvat taas valitettavan usein huonosta lihaskunnosta, mik채 on nykyp채iv채n채 istumaty철n mukanaan tuomia ongelmia.

Vapaalla hiihdett채ess채 taas 혻yleisin vaiva on s채채ren etuosien v채syminen ja kipeytyminen. T채m채 johtuu siit채, ett채 hiiht채j채 nostelee suksea tarpeettoman korkealle varpaillaan.

Virheen voi Karhun mielest채 korjata kiinnitt채m채ll채 huomiota suksen rentoon kuljettamiseen l채hell채 lumen pintaa, kun sit채 potkun j채lkeen tuodaan eteen uutta liukua varten.혻

Nyt hiihtomessuille

Helsingin Messukeskuksessa j채rjestet채채n t채n채 viikonloppuna Skiexpo-tapahtuma, jonka teemana on hanki el채m채. Se on hyv채 paikka tutustua uusimpiin hiihtovarusteisiin ja hiihtokeskusten palveluihin. Lis채채 tietoa tapahtuman internetsivuilta.

Sis채lt철 jatkuu mainoksen alla