Muistatko vielä lasten sormileikin: Missä on peukalo, täällähän minä? Leikki vetreyttää oivasti ikääntyviä niveliä.

Koukistajat

Nosta oikea käsi suoraksi eteen, kämmen alas. Tartu vasemmalla kädellä oikean käden ­sormista tai kämmenestä ja vedä kämmentä tai sormia ylös ja taakse itseäsi kohti. Pidä käsi suorana. Jos vedät kämmenestä, venytys tuntuu ranteen koukistajissa. ­
Jos vedät sormista, ­venytys tuntuu sormien koukistajissa.

Puristele ja venyttele – vältät jänne­tulehdukset.

Ojentajat

Käännä oikean käden kämmen ylöspäin. Pidä venytettävä käsi suorassa hieman ala­viistoon. Käännä vasemmalla kädellä oikean käden rannetta niin, että sormet osoittavat alaspäin. ­Jos haluat venyttää sormien ojentajia, laita kätesi nyrkkiin ja pidä sitä siinä asennossa
toisella kädellä.

Nyrkistys

Seiso tai istu, nosta kädet eteen sivulle ikään kuin tuolin käsinojille. Purista sormet nyrkkiin ja ojenna sormet suoriksi. Toista 15–20 kertaa. Tee liike välillä kämmenet ylöspäin, välillä alaspäin.