Kun jatkuvasti juilii ja jomottaa
Liikunta on nivel­ongelmaiselle äärimmäisen tärkeää.
Liikunta on nivel­ongelmaiselle äärimmäisen tärkeää.

Kipu, turvotus ja arkuus on yleisin niveloirekolmikko. Nivelvaivojen parasta omahoitoa on mukavasti kuormittava liikunta – kylmähauteita tai lääkkeitäkään unohtamatta.

Kylläpä kivistää! Liittyykö nivelongelmiin muita oireita?

1. Kyllä, niveliä koskee liikkuessa.

  • Syynä voi olla nivelrikko.

Oireet
Nivelkivun lisäksi nivelrikkoisesta nivelestä kuuluu narinaa ja naksumista, nivel on ajoittain turvoksissa ja kun tauti on edennyt pitkälle, nivelessä on yösärkyä. Nivelrikkoa esiintyy useimmiten polvessa, mutta myös lonkassa, olkanivelessä tai esimerkiksi sormissa.

Syyt
Ikääntyminen, nivel­vammat, ylipaino ja hyvin raskas työ aiheuttavat nivelrikkoa. Nivelrikko on rappeuma­sairaus, jossa nivelrusto alkaa kulua, niveltä ympäröivä nivelvoidekalvo tulehtuu ja nivel erittää nestettä.

Hoito
Tärkeintä on säännöllinen liikunta ja liike­harjoittelu, ne edistävät sairaan nivelen liikkuvuutta ja parantavat niveltä ympäröivien lihasten voimaa. Kun nivel turpoaa, kylmä lievittää kipua. Lääkehoitona parasetamoli ja lisäksi tarvittaessa tulehduskipulääkkeitä kuurina. Kortisonipistokset laskevat tulehdusta. Hyaluronaatti- eli kukonhelttauutteet pistoksina 3–5 kertaa viikon välein vähentävät nivelkipua etenkin polven nivelrikossa.

3 selviytymistarinaa: "Tämä tepsii nivelvaivoihin"

2. Kyllä, turvotusta ja aamujäykkyyttä.

  • Syynä voi olla nivelreuma.

Oireet
Nivelreuma alkaa usein käsien, sormien ja päkiöiden nivelistä,
oireina turvotus, arkuus ja aamu­jäykkyys. Joskus tauti saa aikaan ruokahaluttomuutta, painonlaskua, kuumeilua ja väsymystä. Ilman hoitoa nivelreuma tuhoaa nivelkudosta. Alkaa usein 50–65-vuotiaana. Kaksi kolmesta potilaasta on naisia.

Syyt
Ei tiedetä varmasti.
Puhkeamiseen vaikuttavat perintötekijät tai kehon taipumus tuottaa vasta-aineita omia nivelkudoksia vastaan.

Hoito
Kylmä rauhoittaa niveliä.

Lisää aiheesta: Kymmenen kysymystä polven nivelrikosta

3. Kyllä, kipua ja arkuutta eri puolilla kehoa.

  • Syynä voi olla fibromyalgia.

Oireet
Kipu ja erityiset kipupisteet ilmaantuvat eri puolille kehoa: niskaan, selkään, lonkkiin, kyynär­päihin, pakaroihin. Pienikin paine tuntuu arkuutena. Oireita ovat myös unihäiriöt, päiväväsymys, masennus ja ummetus ja ripuli. Sauna ja
helle pahentavat oireita.

Syyt
Tuntemattomia.
Arvellaan, että fibromyalgia voisi johtua aivojen kipua aistivien keskusten herkistymisestä.

Hoito
Fyysisen kunnon ja suorituskyvyn yllä­pito kohtalaisesti kuormittavan liikunnan avulla kolme kertaa viikossa. Hyviä lajeja ovat kävely, sauvakävely, vesiliikunta, hiihto ja kotijumppa. Rentoutusharjoituksista on hyötyä kivunhallinnassa. Kipukynnystä
voidaan nostaa lääkityksellä: pienet annokset trisyklistä masennuslääkettä etenkin iltaisin parantavat myös yöunta.

Lue myös: Reuma, nivelrikko, osteoporoosi – mikä liikuntalaji auttaa?

4. Kyllä, mutta nivelkipu on toispuoleista.

  • Syynä voi olla reaktiiviset nivel­tulehdukset.

Oireet
Toisin kuin nivelreuma, tämä tulehdus ilmaantuu esimerkiksi vain toiseen polveen, nilkkaan tai kyynärpäähän. Kipu ja arkuus alkavat parin viikon sisällä jonkin sairastetun tulehdustaudin, esimerkiksi ylähengitysteiden infektion jälkeen. Niveloireiden ohella voi tulla virtsa- ja suku­puolielinten tulehduksia tai
silmän värikalvon tulehdus.

Syyt
Virus- tai bakteeri-infektion, kuten turisti­ripulin tai sukupuoli­taudin jälki­seurausta. Niveleen on päässyt virus tai bakteeri, joka on tulehduttanut nivelen.

Hoito
Tulehduskipulääkettä kuurina, nivelen hautomista kylmällä ja aran nivelen liikeharjoituksia. Jos turvotus ja kipu yltyvät pahoiksi, kortisoni­kuuri suun kautta ja kortisoni­pistoksia suoraan niveleen.
Alkuperäinen infektio pitää hoitaa pois anti­biootilla, jos kyseessä on bakteeritauti.

Neljä tärkeää!

  1. Liikunta on nivel­ongelmaiselle ensi­arvoisen tärkeää, sillä liikkuminen vahvistaa niveliä tukevia lihaksia ja vilkastuttaa nivelen aineenvaihduntaa.
  2. Hyviä lajeja nivel­vaivaiselle ovat uinti, kävely, hiihto, vesijumppa sekä pyöräily.
  3. Lajeja, joissa niveliin kohdistuu kovia iskuja, eli juoksua, hyppe­lyjä ja monia pallopelejä, ei kannata harrastaa.
  4. Fysioterapeutin an­tamat kotihoito-ohjeet tähtäävät kipeän ja liikearan nivelen kunnossa pysymiseen ja hidastavat nivelten jäykistymistä. Polven nivelrikko, joka on muuten maailman yleisin nivelsairaus, pitää etenkin polven ojentelusta. Nilkkaan voi laittaa painon ja polvea voi ojennella vaikkapa aina ilta­uutisten aikaan.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju