Kun jatkuvasti juilii ja jomottaa
Liikunta on nivel­ongelmaiselle äärimmäisen tärkeää.
Liikunta on nivel­ongelmaiselle äärimmäisen tärkeää.

Kipu, turvotus ja arkuus on yleisin niveloirekolmikko. Nivelvaivojen parasta omahoitoa on mukavasti kuormittava liikunta – kylmähauteita tai lääkkeitäkään unohtamatta.

Kylläpä kivistää! Liittyykö nivelongelmiin muita oireita?

1. Kyllä, niveliä koskee liikkuessa.

  • Syynä voi olla nivelrikko.

Oireet
Nivelkivun lisäksi nivelrikkoisesta nivelestä kuuluu narinaa ja naksumista, nivel on ajoittain turvoksissa ja kun tauti on edennyt pitkälle, nivelessä on yösärkyä. Nivelrikkoa esiintyy useimmiten polvessa, mutta myös lonkassa, olkanivelessä tai esimerkiksi sormissa.

Syyt
Ikääntyminen, nivel­vammat, ylipaino ja hyvin raskas työ aiheuttavat nivelrikkoa. Nivelrikko on rappeuma­sairaus, jossa nivelrusto alkaa kulua, niveltä ympäröivä nivelvoidekalvo tulehtuu ja nivel erittää nestettä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hoito
Tärkeintä on säännöllinen liikunta ja liike­harjoittelu, ne edistävät sairaan nivelen liikkuvuutta ja parantavat niveltä ympäröivien lihasten voimaa. Kun nivel turpoaa, kylmä lievittää kipua. Lääkehoitona parasetamoli ja lisäksi tarvittaessa tulehduskipulääkkeitä kuurina. Kortisonipistokset laskevat tulehdusta. Hyaluronaatti- eli kukonhelttauutteet pistoksina 3–5 kertaa viikon välein vähentävät nivelkipua etenkin polven nivelrikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3 selviytymistarinaa: "Tämä tepsii nivelvaivoihin"

2. Kyllä, turvotusta ja aamujäykkyyttä.

  • Syynä voi olla nivelreuma.

Oireet
Nivelreuma alkaa usein käsien, sormien ja päkiöiden nivelistä,
oireina turvotus, arkuus ja aamu­jäykkyys. Joskus tauti saa aikaan ruokahaluttomuutta, painonlaskua, kuumeilua ja väsymystä. Ilman hoitoa nivelreuma tuhoaa nivelkudosta. Alkaa usein 50–65-vuotiaana. Kaksi kolmesta potilaasta on naisia.

Syyt
Ei tiedetä varmasti.
Puhkeamiseen vaikuttavat perintötekijät tai kehon taipumus tuottaa vasta-aineita omia nivelkudoksia vastaan.

Hoito
Kylmä rauhoittaa niveliä.

Lisää aiheesta: Kymmenen kysymystä polven nivelrikosta

3. Kyllä, kipua ja arkuutta eri puolilla kehoa.

  • Syynä voi olla fibromyalgia.

Oireet
Kipu ja erityiset kipupisteet ilmaantuvat eri puolille kehoa: niskaan, selkään, lonkkiin, kyynär­päihin, pakaroihin. Pienikin paine tuntuu arkuutena. Oireita ovat myös unihäiriöt, päiväväsymys, masennus ja ummetus ja ripuli. Sauna ja
helle pahentavat oireita.

Syyt
Tuntemattomia.
Arvellaan, että fibromyalgia voisi johtua aivojen kipua aistivien keskusten herkistymisestä.

Hoito
Fyysisen kunnon ja suorituskyvyn yllä­pito kohtalaisesti kuormittavan liikunnan avulla kolme kertaa viikossa. Hyviä lajeja ovat kävely, sauvakävely, vesiliikunta, hiihto ja kotijumppa. Rentoutusharjoituksista on hyötyä kivunhallinnassa. Kipukynnystä
voidaan nostaa lääkityksellä: pienet annokset trisyklistä masennuslääkettä etenkin iltaisin parantavat myös yöunta.

Lue myös: Reuma, nivelrikko, osteoporoosi – mikä liikuntalaji auttaa?

4. Kyllä, mutta nivelkipu on toispuoleista.

  • Syynä voi olla reaktiiviset nivel­tulehdukset.

Oireet
Toisin kuin nivelreuma, tämä tulehdus ilmaantuu esimerkiksi vain toiseen polveen, nilkkaan tai kyynärpäähän. Kipu ja arkuus alkavat parin viikon sisällä jonkin sairastetun tulehdustaudin, esimerkiksi ylähengitysteiden infektion jälkeen. Niveloireiden ohella voi tulla virtsa- ja suku­puolielinten tulehduksia tai
silmän värikalvon tulehdus.

Syyt
Virus- tai bakteeri-infektion, kuten turisti­ripulin tai sukupuoli­taudin jälki­seurausta. Niveleen on päässyt virus tai bakteeri, joka on tulehduttanut nivelen.

Hoito
Tulehduskipulääkettä kuurina, nivelen hautomista kylmällä ja aran nivelen liikeharjoituksia. Jos turvotus ja kipu yltyvät pahoiksi, kortisoni­kuuri suun kautta ja kortisoni­pistoksia suoraan niveleen.
Alkuperäinen infektio pitää hoitaa pois anti­biootilla, jos kyseessä on bakteeritauti.

Neljä tärkeää!

  1. Liikunta on nivel­ongelmaiselle ensi­arvoisen tärkeää, sillä liikkuminen vahvistaa niveliä tukevia lihaksia ja vilkastuttaa nivelen aineenvaihduntaa.
  2. Hyviä lajeja nivel­vaivaiselle ovat uinti, kävely, hiihto, vesijumppa sekä pyöräily.
  3. Lajeja, joissa niveliin kohdistuu kovia iskuja, eli juoksua, hyppe­lyjä ja monia pallopelejä, ei kannata harrastaa.
  4. Fysioterapeutin an­tamat kotihoito-ohjeet tähtäävät kipeän ja liikearan nivelen kunnossa pysymiseen ja hidastavat nivelten jäykistymistä. Polven nivelrikko, joka on muuten maailman yleisin nivelsairaus, pitää etenkin polven ojentelusta. Nilkkaan voi laittaa painon ja polvea voi ojennella vaikkapa aina ilta­uutisten aikaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla