Vantaalainen Pekka Savolahti, 63, nauttii luolamiehen ruuaksikin kutsuttua paleoruokaa. Lautasella on siis paljon proteiinia, rasvaa ja kasviksia.

"Viisi vuotta sitten olin hyväkuntoinen, säännöllistä liikuntaa harrastava ja monipuolisesti syövä terve 58-vuotias mies. Tietysti minulla oli ’normaalit’ ikäiseni miehen vaivat: verenpaine hiukan koholla, kolesterolit ja triglyseridit kohonneet ja vatsakumpu pullotti. Närästyslääkkeitä olin syönyt säännöllisesti jo 40 vuotta.

Verensokeri ailahteli, ja lounaan jälkeen iski usein uupumus. Jos olin vähänkään pidempään syömättä, tuli ahmittua vaikka suklaapatukka. Kurkunpää oli jatkuvasti ärtynyt ja peräpukamatkin oireilivat.

40 vuotta jatkunut sikarinpoltto sekä sydän- ja verisuonitautien sukurasitteet saivat työterveyslääkärin ehdottamaan verenpaine- ja statiinilääkkeitä.

Poikani houkuttelivat minua pitkään kokeilemaan luolamiehen ruokavaliota, mutta kieltäydyin. Vilja ei voi olla haitallista, enkä halunnut hankalaa ruokakikkailua. Lopulta lupasin kokeilla, siitä on nyt neljä vuotta. Jätin pois viljat, perunan, rypsiöljyn, makeat herkut ja suurimman osa maitotuotteista. Jätin ruokava­liooni kypsytetyt juustot, turkkilaisen rasvaisen jugurtin ja kahvikerman.

Katso tästä Pekan suosikkireseptit.

Lisäsin lautaselle runsaasti vihanneksia, juureksia ja proteiinia eli lihaa, makkaroita, kalaa ja munia. Rasvani ovat voi, oliiviöljy ja kookosrasva.

Ihmeitä alkoi tapahtua

Viikon päästä otin viimeisen närästyspillerin, enkä ole syönyt niitä sen jälkeen. Paino putosi puolessa vuodessa neljä kiloa ja vatsakumpare katosi. Pystyn nykyisin juomaan kahvia ja punaviiniäkin ongelmitta, ennen ne närästivät.

Kurkunpään ärsytys ja peräpukamat hävisivät. Iltapäiväuupumuksista ei ole tietoakaan, ja voin olla tuntikaupalla syömättä ilman äkkinäistä näläntunnetta. Olemus ja vireys kohentuivat niin, että muutkin huomasivat sen. 

Verenpaine oli 120/80 – matalampi kuin koskaan aiemmin. Triglyseridit olivat pudonneet 0,9:ään ja hdl oli noussut 1,39:ään.

2012 lopetin sikarinpoltonkin, se alkoi tuntua turhalta. Olen siirtynyt henkisesti vanhuuden odottelusta vireän keski-iän elämiseen.

Aloitin vaeltamisen uudelleen, kun parikymmentä vuotta sitten Lapin reissulla vammautunut polvikierukka ei enää kipeydy rinkan taakan alla. Rakastan luonnossa kulkemista. Olin syksyllä poikien kanssa Näätämö-joella. 

Herkkusalaatti aamupalaksi

Syön kolme ateriaa päivässä. Aamupalassani on proteiinia, rasvaa ja juureksia. Tänä aamuna paistoin lempeästi kaksi munaa ja broilerin fileen voissa.

Söin sen salaatin kanssa, lisukkeena maksamakkaraa ja hapankaalia. Lopuksi desi punaherukoita kookosmaidossa kanelin kera.

Päivällä nautin työlounaan, vaikkapa lohisalaattia. Iltaruoka on samantapainen kuin aamiainen. Minulla on jääkaapissa aina valmiina salaattia ja vihanneksia paloiteltuina tai höyrytettyinä.

Lue myös: Suolisto kuntoon – viisi vinkkiä hyvinvointiin

Entä kolesteroli?

Elämäni muuttui paremmaksi kaikilla muilla mittareilla paitsi LDL-kolesterolin suhteen. Paleo nostaa useimmilla kolesterolia hiukan, mutta paleota noudattavilla pojillani on todella alhaiset kokonaiskolesterolit.

Mistä tämä LDL:n nousu voisi johtua?

Olen tutkija, ja asia kiinnosti minua. Herkkä tulehdusarvoni oli koholla ja sitä lähdettiin hoitamaan. Poistettiin hammas, jonka juurihoito ei ollut onnistunut. Sappirakkokin tulehtui, ja se poistettiin, ja suoliston tulehdustila hoidettiin. Nyt seuraamme lääkärin kanssa, lähteekö LDL-kolesteroli laskuun.

Kokonaiskolesterolini on nyt 7, LDL 5,5, HDL 1,3 ja triglyseridit 1,1. Kolesteroliarvo 7 kuulostaa paljolta suositusarvoon 5 verrattuna. Suurin osa lääkäreistä määräisi minulle statiineja.

Voi pohtia, kuinka paljon yksi mittaustulos kertoo riskeistä, kun kaikki muut arvot ovat hyviä.

Ravitsemustieteilijät antoivat pari vuotta sitten täystyrmäyksen paleolle. Nyt puhutaan myös terveysvaikutuksista, vaikka ruokavalion
kovia rasvoja ja punaista lihaa moititaan.”

Kiinnostava artikkeli: Kauppiaspari pudotti kymmenen kiloa 5:2-dieetillä

Paleon perusteet

  • Reippaasti eläinproteiinia: lihaa, kalaa, mereneläviä, lintuja, riistaa ja munia.
  • Runsaasti kasviksia ja juureksia.
  • Rasvoina kookosrasva, voi, kaakao, avokado ja oliiviöljy.
  • Jonkin verran hedelmiä, marjoja sekä pähkinöitä ja siemeniä.
  • Mahdollisimman paljon käsittelemätöntä ja lisäaineetonta ruokaa.

Lisää paleoruuasta

  • Thomas Rode Andersen: Paleokeittokirja – kivikauden ruokaa modernilla otteella. Atena 2014.
  • Daniel Green: Paleodieetti. Luonnollinen linen tapa laihtua. Gummerus 2014.
  • Pikku hiljaa paleoon -kursseja: helsinkipaleo.com

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Puolukan happamat aineet hoitavat virtsateitä ja helpottavat marjojen säilömistä.

Pissatulehduksen estoon 

Puolukkaa, kuten myös sen sukulaiskasvia karpaloa, on perinteisesti käytetty virtsateiden hoitoon. Molempien marjoissa on prosyanidiineja, jotka tuhoavat bakteereja ja estävät niiden tarttumista virtsateiden limakalvoille. Myös marjojen happamat aineet auttavat ehkäisemään virtsatietulehduksia.

Samaa hyvää kuin ruisleivässä 

Puolukassa on lignaaneja eniten kaikista luonnonmarjoista. Lignaanit ovat kasviestrogeeneja, jotka saattavat ehkäistä hormoniperäisten syöpien kehittymistä. Tärkein lignaanien lähde on Suomessa ruisleipä.

Vitamiineja ja väriaineita 

Puolukka ja muut marjat sisältävät antosyaaneja, jotka antavat marjoille niiden punaisen, violetin tai sinisen värin. Antosyaanien arvellaan hidastavan solujen vanhenemista ja tekevän hyvää niin sydämelle, aivoille kuin silmillekin. Puolukassa on reilusti myös rasvaliukoista E-vitamiinia, joka on antioksidantti ja suojaa elimistön rasvaisia rakenteita vapaiden happiradikaalien rappeuttavilta vaikutuksilta.

Omenaa kuitupitoisempi 

Puolukka päihittää kuitupitoisuudellaan useat hedelmät, kuten omenan, appelsiinin ja banaanin. Luonnonmarjojen sarjassa puolukka pärjää huonommin: esimerkiksi lakassa, tyrnimarjassa, mustikassa ja karpalossa on enemmän kuitua kuin puolukassa.

Huoletta pakkaseen 

Pakastaminen tai kuumentaminen ei tuhoa puolukan hyödyllisiä yhdisteitä. Ne säilyvät niin kauan kuin marjan värikin on tallella. Puolukka sisältää runsaasti säilyvyyttä edistävää bentsoehappoa. Puolukat säilyvät siis myös raakasurvoksena viileässä.

Asiantuntija: ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen. Lähteenä lisäksi terveyskirjasto.fi ja arctic-flavours.fi.
R. Törrönen ja E. Sarkkinen: Yhteenveto tieteellisestä näytöstä koskien mustikan, karpalon ja puolukan ravitsemus- ja terveysvaikutuksia, sitra.fi.