Vantaalainen Pekka Savolahti, 63, nauttii luolamiehen ruuaksikin kutsuttua paleoruokaa. Lautasella on siis paljon proteiinia, rasvaa ja kasviksia.

"Viisi vuotta sitten olin hyväkuntoinen, säännöllistä liikuntaa harrastava ja monipuolisesti syövä terve 58-vuotias mies. Tietysti minulla oli ’normaalit’ ikäiseni miehen vaivat: verenpaine hiukan koholla, kolesterolit ja triglyseridit kohonneet ja vatsakumpu pullotti. Närästyslääkkeitä olin syönyt säännöllisesti jo 40 vuotta.

Verensokeri ailahteli, ja lounaan jälkeen iski usein uupumus. Jos olin vähänkään pidempään syömättä, tuli ahmittua vaikka suklaapatukka. Kurkunpää oli jatkuvasti ärtynyt ja peräpukamatkin oireilivat.

40 vuotta jatkunut sikarinpoltto sekä sydän- ja verisuonitautien sukurasitteet saivat työterveyslääkärin ehdottamaan verenpaine- ja statiinilääkkeitä.

Poikani houkuttelivat minua pitkään kokeilemaan luolamiehen ruokavaliota, mutta kieltäydyin. Vilja ei voi olla haitallista, enkä halunnut hankalaa ruokakikkailua. Lopulta lupasin kokeilla, siitä on nyt neljä vuotta. Jätin pois viljat, perunan, rypsiöljyn, makeat herkut ja suurimman osa maitotuotteista. Jätin ruokava­liooni kypsytetyt juustot, turkkilaisen rasvaisen jugurtin ja kahvikerman.

Katso tästä Pekan suosikkireseptit.

Lisäsin lautaselle runsaasti vihanneksia, juureksia ja proteiinia eli lihaa, makkaroita, kalaa ja munia. Rasvani ovat voi, oliiviöljy ja kookosrasva.

Ihmeitä alkoi tapahtua

Viikon päästä otin viimeisen närästyspillerin, enkä ole syönyt niitä sen jälkeen. Paino putosi puolessa vuodessa neljä kiloa ja vatsakumpare katosi. Pystyn nykyisin juomaan kahvia ja punaviiniäkin ongelmitta, ennen ne närästivät.

Kurkunpään ärsytys ja peräpukamat hävisivät. Iltapäiväuupumuksista ei ole tietoakaan, ja voin olla tuntikaupalla syömättä ilman äkkinäistä näläntunnetta. Olemus ja vireys kohentuivat niin, että muutkin huomasivat sen. 

Verenpaine oli 120/80 – matalampi kuin koskaan aiemmin. Triglyseridit olivat pudonneet 0,9:ään ja hdl oli noussut 1,39:ään.

2012 lopetin sikarinpoltonkin, se alkoi tuntua turhalta. Olen siirtynyt henkisesti vanhuuden odottelusta vireän keski-iän elämiseen.

Aloitin vaeltamisen uudelleen, kun parikymmentä vuotta sitten Lapin reissulla vammautunut polvikierukka ei enää kipeydy rinkan taakan alla. Rakastan luonnossa kulkemista. Olin syksyllä poikien kanssa Näätämö-joella. 

Herkkusalaatti aamupalaksi

Syön kolme ateriaa päivässä. Aamupalassani on proteiinia, rasvaa ja juureksia. Tänä aamuna paistoin lempeästi kaksi munaa ja broilerin fileen voissa.

Söin sen salaatin kanssa, lisukkeena maksamakkaraa ja hapankaalia. Lopuksi desi punaherukoita kookosmaidossa kanelin kera.

Päivällä nautin työlounaan, vaikkapa lohisalaattia. Iltaruoka on samantapainen kuin aamiainen. Minulla on jääkaapissa aina valmiina salaattia ja vihanneksia paloiteltuina tai höyrytettyinä.

Lue myös: Suolisto kuntoon – viisi vinkkiä hyvinvointiin

Entä kolesteroli?

Elämäni muuttui paremmaksi kaikilla muilla mittareilla paitsi LDL-kolesterolin suhteen. Paleo nostaa useimmilla kolesterolia hiukan, mutta paleota noudattavilla pojillani on todella alhaiset kokonaiskolesterolit.

Mistä tämä LDL:n nousu voisi johtua?

Olen tutkija, ja asia kiinnosti minua. Herkkä tulehdusarvoni oli koholla ja sitä lähdettiin hoitamaan. Poistettiin hammas, jonka juurihoito ei ollut onnistunut. Sappirakkokin tulehtui, ja se poistettiin, ja suoliston tulehdustila hoidettiin. Nyt seuraamme lääkärin kanssa, lähteekö LDL-kolesteroli laskuun.

Kokonaiskolesterolini on nyt 7, LDL 5,5, HDL 1,3 ja triglyseridit 1,1. Kolesteroliarvo 7 kuulostaa paljolta suositusarvoon 5 verrattuna. Suurin osa lääkäreistä määräisi minulle statiineja.

Voi pohtia, kuinka paljon yksi mittaustulos kertoo riskeistä, kun kaikki muut arvot ovat hyviä.

Ravitsemustieteilijät antoivat pari vuotta sitten täystyrmäyksen paleolle. Nyt puhutaan myös terveysvaikutuksista, vaikka ruokavalion
kovia rasvoja ja punaista lihaa moititaan.”

Kiinnostava artikkeli: Kauppiaspari pudotti kymmenen kiloa 5:2-dieetillä

Paleon perusteet

  • Reippaasti eläinproteiinia: lihaa, kalaa, mereneläviä, lintuja, riistaa ja munia.
  • Runsaasti kasviksia ja juureksia.
  • Rasvoina kookosrasva, voi, kaakao, avokado ja oliiviöljy.
  • Jonkin verran hedelmiä, marjoja sekä pähkinöitä ja siemeniä.
  • Mahdollisimman paljon käsittelemätöntä ja lisäaineetonta ruokaa.

Lisää paleoruuasta

  • Thomas Rode Andersen: Paleokeittokirja – kivikauden ruokaa modernilla otteella. Atena 2014.
  • Daniel Green: Paleodieetti. Luonnollinen linen tapa laihtua. Gummerus 2014.
  • Pikku hiljaa paleoon -kursseja: helsinkipaleo.com