Suomalaisten kehittämä Beddit on järjestelmä, joka mittaa kehon tapahtumia unen aikana.
Suomalaisten kehittämä Beddit on järjestelmä, joka mittaa kehon tapahtumia unen aikana.

Aiheuttaako kevät jokavuotista väsymystä? Vai saako kellojen siirto unirytmisi sekaisin?

ET-lehti testasi nukkujan kaksi apulaista, joista toinen on 150 euron uutuuslaite ja toinen euron kännykkäsovellus.

Sleep Cycle

  • Älypuhelinsovellus, hinta noin yhden euron
  • Lisää tietoa sekä lataukset iOS- ja Android-älypuhelimiin osoitteessa www.sleepcycle.com

Plussat

  • Sovellus näyttää hereillä olemisajan, uniajan, syvän ja kevyen unen vaihtelut sekä laskee niistä unen laadun, määrän ja näyttää tilastoja pidemmältä aikaväliltä. Jos kännykkä on mukana, sovellus mittaa myös päivän aikana otetut askeleet.
  • Herätyskellon äänen voi valita itse omista tiedostoistaan tai sen voi valita useista sovelluksen tarjoamista vaihtoehdoista. Älyherätyskellotoiminnon voi asentaa 10–90 minuutin aikarajoituksella.  Toiminto herättää aiottua aiemmin, jos nukkuja on kevyen unen tilassa. Silloin herääminen on helpompaa kuin syvästä unesta.
  • Halpa ja helppo asentaa sekä yhdistettävissä muihin sovelluksiin, kuten RunKeeperiin, tai laitteisiin, kuten Philipsin sarastusvaloon.

Miinukset

  • Kännykkä pitää olla nukkujan vieressä sängyllä, jotta ohjelma pystyy keräämään unidataa.
  • Rekisteröi käyttäjän yölliset liikkeet, joten paljon unissaan pyörivän unen laatu voidaan tulkita liikkeiden vuoksi huonoksi tai jopa unettomaksi tilaksi.
  • Jos yöllä käyttää kännykkää, ohjelma saattaa mennä pois päältä ja silloin pommiinnukkuminen on mahdollista.

Beddit Smart

  • Beddit Smart -sensori, joka vaatii älypuhelinsovelluksen, 149 euroa

  • Beddit sovellus iOS- ja Android-älypuhelimiin ladattavissa ilmaiseksi

  • Lisää tietoa täällä: www.beddit.com

Plussat

  • Beddit Smartin kanssa ei tarvitse unen aikaisia päälläpidettäviä laitteita eikä puhelinta sängyssä, vaan ohut nauha laitetaan petauspatjan tai lakanan alle ja siinä oleva anturi lähettää tiedot unesta kännykkään. Tiedot näyttävä sovellus on helppo ladata puhelimeen, jonka pitää olla lähellä anturia – mutta ei kuitenkaan sängyssä.

  • Laite ymmärtää, kun käyttäjä nukahtaa anturin päällä, jos Bluetooth-yhteydellä varustettu älypuhelin on riittävän lähellä. Silloin Beddit alkaa kerätä dataa unesta: Kertoo unen määrän, laadun, sykevaihtelun, hengitysrytmin ja kuorsauksen. Tiedot saa myös siitä, kuinka monta kertaa olet noussut sängystä ja miten paljon olet ollut hereillä.

  • Kännykkään voi ajastaa ohjelman älyherätyskellon. Se toimii 30 minuutin aikarajoituksin, joten suuresti tuolla ominaisuudella ei unta menetä. Sen sijaan voi herätä virkeämpänä, vaikka herätyskello pirahtaisikin aiottua aiemmin.

Miinukset

  • Bluetooth-yhteys vie virtaa: kännykkä pitää olla yön latauksessa.
  • Kuorsaus-toiminto ilmoittaa käyttäjän kuorsaavan, vaikka hän ei oikeasti kuorsaakaan, jos puhelin on liian lähellä nukkujaa. Tai jos sen vieressä läähättää esimerkiksi koira, sovellus tulkitsee sen kuorsaukseksi.
  • Anturi voi vahingossa mitata myös vieressä nukkuvan sykkeen, jos tämä siirtyy yön aikana lähemmäs käyttäjää anturin päälle. Jos käyttäjä liikkuu paljon unissaan, Beddit-anturin paikallaan pitävä liimanauha liikkuu helposti. Se vaikuttaa sekä datan keräykseen että liimanauhan käyttöaikaan.

Lue myös: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan

Toimittajan kolme oivallusta

Kuka hyötyy unisovelluksesta?

  1. Jos sovellus tai laite näyttää, että syvin univaiheesi on vasta aamuyöstä esimerkiksi kello viideltä, silloin ei kannata laittaa herätyskelloa soimaan, ellei ole ihan pakko. Sovellus motivoi menemään sänkyyn aiemmin ja nukkumaan enemmän, jos unen määrä meinaa jäädä helposti liian pieneksi.
  2. Jos heräät aina väsyneenä, parhaan herätysajan aistiva puhelinsovellus tai siihen tietoa tuottava antura voi auttaa herättämään kevyessä univaiheessa – jossa myös herääminen onnistuu kivuttomimmin.
  3. Nukuttu tuntimäärä ei ole olennaisin virkistäjä; tärkeää on tietää uniesi laatu. Beddit kertoo esimerkiksi, moneltako nukahdit, montako kertaa heräsit yöllä ja mikä on leposykkeesi, mutta se ei analysoi näitä tietoja. Jos näissä luvuissa on jotain hälyttävää, kannattaa hakea apua ja puhua niistä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
    Jotkut saattavat saada apua jo siitä, että tarkistelevat stressitasoaan ja iltarituaalejaan, kuten harrastaako liian rajua liikuntaa tai syökö liikaa rasvaisia tai muuten unta häiritseviä ruokia liian myöhään. Korkea leposyke unen aikana voi kertoa niin ikään rankoista iltatreeneistä, stressistä, huonosta kunnosta tai palautumisen riittämättömyydestä.

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti