Suomalaisten kehittämä Beddit on järjestelmä, joka mittaa kehon tapahtumia unen aikana.
Suomalaisten kehittämä Beddit on järjestelmä, joka mittaa kehon tapahtumia unen aikana.

Aiheuttaako kevät jokavuotista väsymystä? Vai saako kellojen siirto unirytmisi sekaisin?

ET-lehti testasi nukkujan kaksi apulaista, joista toinen on 150 euron uutuuslaite ja toinen euron kännykkäsovellus.

Sleep Cycle

  • Älypuhelinsovellus, hinta noin yhden euron
  • Lisää tietoa sekä lataukset iOS- ja Android-älypuhelimiin osoitteessa www.sleepcycle.com

Plussat

  • Sovellus näyttää hereillä olemisajan, uniajan, syvän ja kevyen unen vaihtelut sekä laskee niistä unen laadun, määrän ja näyttää tilastoja pidemmältä aikaväliltä. Jos kännykkä on mukana, sovellus mittaa myös päivän aikana otetut askeleet.
  • Herätyskellon äänen voi valita itse omista tiedostoistaan tai sen voi valita useista sovelluksen tarjoamista vaihtoehdoista. Älyherätyskellotoiminnon voi asentaa 10–90 minuutin aikarajoituksella.  Toiminto herättää aiottua aiemmin, jos nukkuja on kevyen unen tilassa. Silloin herääminen on helpompaa kuin syvästä unesta.
  • Halpa ja helppo asentaa sekä yhdistettävissä muihin sovelluksiin, kuten RunKeeperiin, tai laitteisiin, kuten Philipsin sarastusvaloon.

Miinukset

  • Kännykkä pitää olla nukkujan vieressä sängyllä, jotta ohjelma pystyy keräämään unidataa.
  • Rekisteröi käyttäjän yölliset liikkeet, joten paljon unissaan pyörivän unen laatu voidaan tulkita liikkeiden vuoksi huonoksi tai jopa unettomaksi tilaksi.
  • Jos yöllä käyttää kännykkää, ohjelma saattaa mennä pois päältä ja silloin pommiinnukkuminen on mahdollista.

Beddit Smart

  • Beddit Smart -sensori, joka vaatii älypuhelinsovelluksen, 149 euroa

  • Beddit sovellus iOS- ja Android-älypuhelimiin ladattavissa ilmaiseksi

  • Lisää tietoa täällä: www.beddit.com

Plussat

  • Beddit Smartin kanssa ei tarvitse unen aikaisia päälläpidettäviä laitteita eikä puhelinta sängyssä, vaan ohut nauha laitetaan petauspatjan tai lakanan alle ja siinä oleva anturi lähettää tiedot unesta kännykkään. Tiedot näyttävä sovellus on helppo ladata puhelimeen, jonka pitää olla lähellä anturia – mutta ei kuitenkaan sängyssä.

  • Laite ymmärtää, kun käyttäjä nukahtaa anturin päällä, jos Bluetooth-yhteydellä varustettu älypuhelin on riittävän lähellä. Silloin Beddit alkaa kerätä dataa unesta: Kertoo unen määrän, laadun, sykevaihtelun, hengitysrytmin ja kuorsauksen. Tiedot saa myös siitä, kuinka monta kertaa olet noussut sängystä ja miten paljon olet ollut hereillä.

  • Kännykkään voi ajastaa ohjelman älyherätyskellon. Se toimii 30 minuutin aikarajoituksin, joten suuresti tuolla ominaisuudella ei unta menetä. Sen sijaan voi herätä virkeämpänä, vaikka herätyskello pirahtaisikin aiottua aiemmin.

Miinukset

  • Bluetooth-yhteys vie virtaa: kännykkä pitää olla yön latauksessa.
  • Kuorsaus-toiminto ilmoittaa käyttäjän kuorsaavan, vaikka hän ei oikeasti kuorsaakaan, jos puhelin on liian lähellä nukkujaa. Tai jos sen vieressä läähättää esimerkiksi koira, sovellus tulkitsee sen kuorsaukseksi.
  • Anturi voi vahingossa mitata myös vieressä nukkuvan sykkeen, jos tämä siirtyy yön aikana lähemmäs käyttäjää anturin päälle. Jos käyttäjä liikkuu paljon unissaan, Beddit-anturin paikallaan pitävä liimanauha liikkuu helposti. Se vaikuttaa sekä datan keräykseen että liimanauhan käyttöaikaan.

Lue myös: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toimittajan kolme oivallusta

Kuka hyötyy unisovelluksesta?

  1. Jos sovellus tai laite näyttää, että syvin univaiheesi on vasta aamuyöstä esimerkiksi kello viideltä, silloin ei kannata laittaa herätyskelloa soimaan, ellei ole ihan pakko. Sovellus motivoi menemään sänkyyn aiemmin ja nukkumaan enemmän, jos unen määrä meinaa jäädä helposti liian pieneksi.
  2. Jos heräät aina väsyneenä, parhaan herätysajan aistiva puhelinsovellus tai siihen tietoa tuottava antura voi auttaa herättämään kevyessä univaiheessa – jossa myös herääminen onnistuu kivuttomimmin.
  3. Nukuttu tuntimäärä ei ole olennaisin virkistäjä; tärkeää on tietää uniesi laatu. Beddit kertoo esimerkiksi, moneltako nukahdit, montako kertaa heräsit yöllä ja mikä on leposykkeesi, mutta se ei analysoi näitä tietoja. Jos näissä luvuissa on jotain hälyttävää, kannattaa hakea apua ja puhua niistä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
    Jotkut saattavat saada apua jo siitä, että tarkistelevat stressitasoaan ja iltarituaalejaan, kuten harrastaako liian rajua liikuntaa tai syökö liikaa rasvaisia tai muuten unta häiritseviä ruokia liian myöhään. Korkea leposyke unen aikana voi kertoa niin ikään rankoista iltatreeneistä, stressistä, huonosta kunnosta tai palautumisen riittämättömyydestä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla