Valtaosa tupakoivista haluaisi lopettaa, mutta pelkää lihomista, mikä puolestaan rapauttaa lopettamiseen tarvittavaa tahdonvoimaa.

Kun tupakoitsija harkitsee lopettamista, hän tarvitsee uskoa omaan onnistumiseensa. Mitä varmempi hän on onnistumisestaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän myös siinä onnistuu.

Tuoreen tutkimuksen mukaan huolestuneisuus omasta painosta vaikuttaa siihen, miten varmaksi tupakoinnin lopettaja tuntee itsensä. Tutkimus ei kuitenkaan kerro, ennustaako huolestuminen sitä, miten lopettaminen onnistuu.

Lihottaako tupakoinin lopettaminen?

Tiedetään, että suuri osa tupakoinnin lopettaneista lihoo keskimäärin 3–5 kiloa ensimmäisen vuoden sisällä lopettamisesta. Naiset lihovat yleensä enemmän kuin miehet.

– Neuvonnassa on tärkeää huomioida, että kohtuullinen painonnousu tupakoinnin lopettamisen jälkeen on merkittävästi pienempi riski terveydelle kuin tupakoinnin jatkaminen. Painonnousua voidaan ehkäistä terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla sekä lääkehoidolla Käypä hoito -suosituksen mukaisesti, tutkimuksessa mukana ollut LL Eeva-Liisa Tuovinen sanoo.

Suomalaisista naisista 14 prosenttia ja miehistä 21 prosenttia tupakoi päivittäin. Suurin osa heistä haluaisi lopettaa.

Vierailija

Tässäkö syy, jos tupakoinnin lopettaminen ei kiinnosta?

Ei lihoamista kannata pelätä! Hienoa vaan jos pääsee tupakasta kertaheitolla eroon. Pakko myöntää että itsellä tupakanpolton lopettaminen oli erittäin vaikeaa juurikin sen tuoman makeanhimon takia. Pääsin kuitenkin irti tupakasta sähkötupakan avulla! Tilasin vielä tuolta verkkokaupasta mansikan makuiset e-nesteet niin makeanhimo lähti melkeinpä kokonaan niiden avulla.
Lue kommentti
Vierailija

Tässäkö syy, jos tupakoinnin lopettaminen ei kiinnosta?

Sähkötupakka on toiminut omassa tilanteessani todella hyvin. Poltin miltei parikymmentä vuotta, ja sitten tuli terveys vastaan ja oli pakko tehdä jotain. Asteittain siirryin sähkötupakkaan ja lopulta sain lopetettua kokonaan, suosittelen! Suomestakin löytyy yllättävän laaja valikoima eri sähkötupakoita myyviä kauppoja, esimerkiksi sauhuton ! Nimim onnellisesti lopettanut
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: