Hyvä tasapaino on turvallisen liikkumisen perusta. Se edellyttää monipuolista kehonhallintaa, jota voit kehittää muutamalla liikkeellä. 

Pidä jokaista liikettä 10–20 sekuntia ja toista liikkeet 3–8 kertaa molemmilla puolilla.

1. Jalan nosto sivulle

Seiso jalat melkein yhdessä, polvet hieman koukussa. Kädet ovat edessä ristissä, hieman koukussa. Nosta vasen jalka sivulle ja molemmat kädet vaakatasoon. Pidä hetki. Laske jalka ja vie kädet eteen ristiin. Nosta sitten oikea jalka sivulle.

Muista: Pidä tukijalka hieman koukussa ja lantio suorassa koko liikkeen ajan.

2. Polvennosto ja ojennus

Seiso jalat melkein yhdessä, kädet lantiolla. Nosta oikea polvi eteen ja pidä hetki. Ojenna jalka suoraksi ja pidä hetki. Vie jalka koukkuun, pidä hetki ja laske alas. Tee sama vasemmalla jalalla.

Muista: Pidä lantio mahdollisimman paikoillaan.

3. Vaaka

Seiso jalat yhdessä. Vie oikea jalka suorana taakse, kallistu eteen ja vie kädet sivulle vaakatasoon. Pidä hetki. Laske jalka alas ja vaihda jalkaa.

Muista: Pidä tukijalka hieman koukussa koko liikkeen ajan ja paino tasaisesti koko jalka-pohjalla. Pidä keskivartalo tiukkana.

4. Yhden jalan kyykky

Seiso oikealla jalalla ja nosta vasen jalka eteen koukkuun. Anna käsien olla lantiolla. Kyykistä oikeaa jalkaa. Pidä hetki. Nouse ylös ja laske jalka alas. Tee sama toisella jalalla.

Muista: Pidä lantio suorana.

5. Varpaille nousu

Seiso oikealla jalalla ja kosketa vasemman jalan varpailla oikean jalan nilkkaa. Nouse varpaille ja pidä hetki. Laske kanta alas. Tee sama toisella jalalla.

Muista: Katso, että nilkat pysyvät suorina ja paino tasaisesti koko päkiällä. Pidä keskivartalo tiukkana.

6. Vatsapito

Fakta: Istu lattialla, jalat koukussa. Nosta jalat ilmaan ja vie kädet sivulle vaakatasoon. Pidä hetki. Laske alas.

Muista: Pidä selkä hieman pyöreänä ja keskivartalo tiukkana.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.