Syötkö sinä virtsatietulehduksiin jatkuvaa estolääkitystä? Osa naisista tekee näin, ja usein aivan turhaan.

Suuri osa naisista tuntee vaihdevuodet elimistössään paitsi hikoilupuuskina ja mielialan vaihdoksina myös limakalvojen kuivuutena. Alapää kutisee ja kirvelee, ja yhdynnät tuntuvat kivuliailta. Vaihdevuosioireiden – myös limakalvojen kuivuuden – aiheuttaa estrogeenin puute.

Taustaa: Näin vaihdevuodet alkavat

Estrogeenin yksi tehtävä on stimuloida lantionpohjan verenvirtausta. Kun estrogeeni elimistöstä vähenee, myös verenvirtaus limakalvoilla hidastuu ja limakalvojen solut vaipuvat vähitellen lepotilaan. Limakalvojen solukerros ohenee. Limakalvot muuttuvat kuiviksi ja aroiksi.

Vaarana henkeä uhkaava sairaus

Estrogeeni myös säätelee limakalvojen happamuutta ja estää infektioita. Vaihdevuosissa ja niiden jälkeen limakalvot ovat siis alttiimpia tulehduksille, ja moni nainen saa huomata sen virtsatietulehduksina. Pahimmillaan tulehdus voi levitä virtsatiehyeistä munuaisiin, ja silloin kyseessä on jo vakava, sairaalahoitoa vaativa, joskus jopa henkeä uhkaava sairaus.

Virtsatietulehdusta hoidetaan antibioottikuurilla, ja jos tulehdukset ovat jatkuvia, usein naiset saavat myös jatkuvan estolääkityksen vaivaansa. Gynekologi Pirkko Brusila sanoo, että yleensä aivan turhaan.

– Oikeampi hoito on limakalvojen paikallinen estrogeenihoito. Estrogeenipuikoilla tai -tableteilla limakalvot saadaan palautumaan normaalitilaan, jolloin tulehduksiakaan ei enää esiinny, Pirkko Brusila sanoo.

Syötkö hormonikorvaushoitoa? Näin lopetat sen

Hoito sopii myös rintasyövän sairastaneille

Niin sanottu paikallinen estrogeenihoito tarkoittaa emättimeen asetettavaa puikkoa tai tablettia, josta estrogeeni vapautuu limakalvoille ja hoitaa niitä.

– Joskus naiset eivät ymmärrä paikallishoidon ja suun kautta otettavan estrogeenihoidon vaikutusten eroja. Paikallishoito vaikuttaa vain limakalvoilla, eikä estrogeenia siirry muualle verenkiertoon. Siksi esimerkiksi myös rintasyöpäpotilaat voivat käyttää turvallisesti paikallishoitoa.

Kuuri aloitetaan siten, että ensimmäiset kaksi viikkoa puikko tai tabletti asetetaan emättimeen joka ilta, ja sen jälkeen hoitoa jatketaan kaksi kertaa viikossa. Jos limakalvot ovat erityisen kuivat, lääkäri saattaa määrätä tiheämmänkin annostelun.

– Ja tärkeää on, että hoitoa jatketaan. Jos se lopetetaan, niin limakalvot ohenevat jälleen. Sanonkin potilailleni, että tätä voi jatkaa hamaan 100 vuoden ikään ja ylikin.

Paikalliset estrogeenivalmisteet ovat saatavilla apteekista ilman reseptiä.

Lue myös: Näin varmistat seksin sujumisen

Vierailija

Virtsatietulehdus? Moni nainen syö jatkuvia antibioottikuureja aivan turhaan

Olen käyttänyt korvaushoitoa kohta viisi vuotta, ja menkat jatkuvat edelleen - kun estrogeenia tulee muualta, ja harrastan säännöllistä seksiä, niin menkat jatkuvat säännöllisinä ilman progesteronihoitoa (eli minulla on vieläkin ovulaatioita) mutta ilman estrogeenilisää eivät estrogeenin puutteen oireet pysyisi poissa. Jos seksi harvenee, menkat muuttuvat epäsäännöllisiksi, eli aivan kuten tutkimuksissa sanotaan, miehen siemennesteessä on hormoneja jotka pitävät kierron vieläkin säännöllisenä...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto