Yhä useampi palkkaa itselleen henkilökohtaisen kuntovalmentajan. Näin teki myös 64-vuotias helsinkiläinen Carola Bröderman, joka ei ollut harrastanut koskaan aikaisemmin kävelyä kummempaa liikuntaa. Kannattiko?

– Herregud, se oli hirveetä! Carola Bröderman huudahtaa, kun hän muistelee ensimmäistä treenikertaansa personal trainer Mirella Saksan kanssa.

– Vaikka olin kävellyt vuosikaudet ja tehnyt noin kuuden kilometrin lenkin miltei päivittäin, minulla ei ollut mitään kokemusta lihastreenistä, Carola toteaa.

Carola puhuu nopeasti ja elehtii vilkkaasti, kun hän kertaa säännöllisen kuntoilunsa alkutaivalta tämän vuoden tammikuussa. Carola oli sairastunut astmaan 35-vuotiaana, ja tuolloin lääkäri oli kehottanut välttämään liikarasitusta. Carola teki työtä käskettyä ja hänen liikunnan harrastamisensa rajoittui kävelyyn. Nyt astman oireet olivat kuitenkin alkaneet hellittää, ja uuden tilanteen innoittamana Carola oli alkanut pohtia kunnonkohotusta. Lisäksi hänellä oli ylipainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Olen aina ollut kovasti makean perään, Carola toteaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitten siskontyttö soitti ja kertoi tädilleen kuntokeskuksen kampanjasta. Siskontyttö saisi yhdelle ystävälle Motivuksen jäsenyyden puoleen hintaan, ja Carola päätti tarttua tarjoukseen ja samalla pyytää apua muutokseen personal trainerilta.

Miesten t-paidassa salille

Carola toivoi itselleen naispuolista treenaria. Kampin Motivuksesta hänelle järjestettiin tapaaminen personal training -vastaavan Mirella Saksan kanssa.

"Minulla oli verkkahousut ja miesten t-paita, ja näytin perunasäkiltä – siltä ainakin tuntui."

Carolaa hermostutti. Jaksaako hän tehdä mitään? Miten hän osaa käyttää kuntosalilaitteita? Mitä treenari ajattelee hänestä, rapakuntoisesta ja ylipainoisesta naisesta?

– Pelkäsin ihan turhaan: Mirella ei nähnyt minua rapistuneena eikä vanhana. Hän sai minut katsomaan itseäni aivan uudella tavalla. Sen sijaan, että olisi kiinnittänyt huomiota ulkomuotooni, hän kertoi minulle vatsaontelon sisäisen rasvan vaaroista. Hän myös vakuutti minut siitä, että juuri sisäelinrasvasta kannattaisi hankkiutua eroon liikunnan ja terveellisen ruokavalion avulla.

Mirella haastatteli Carolaa tämän liikunta- ja terveyshistoriasta ja kyseli tämän toiveita. Carolan paino ja rasvaprosentti mitattiin. Lopuksi sovittiin, että Carola aloittaa treenit kuntosalilla ja tavoitteena olisi ennen kaikkea parantaa lihaskuntoa.

Ensimmäisellä varsinaisella treenikerralla Mirella näytti Carolalle yksityiskohtaisesti jokaisen laitteen toiminnan: näin siihen istutaan, näin kahvasta otetaan kiinni ja näin sitä nostetaan oikein. Vaikka urakan aloittaminen tuntui hurjalta, Carolan lihakset eivät kipeytyneet missään vaiheessa.

– Mirella ohjasi minua liikkumaan alussa 10 minuutin pätkissä, ja menimme eteenpäin niin rauhallisesti, etten päässyt väsähtämään.

Ennen yksi, nyt puolikas

Kevään mittaan Carola kävi kuntosalilla pari kertaa viikossa. Toisella kerroista Mirella oli mukana ja toisen kerran Carola treenasi yksin ja teki Mirellan neuvoman ohjelman huolellisesti. Mirella kertoo, että henkilökohtainen valmennus aloitetaan usein juuri kuntosaliohjelmalla.

– Se on helppoa ja turvallista. Kun asiakas vain saa lähdettyä salille, sen jälkeen hänen ei tarvitse enää ”käyttää päätään” vaan riittää, että vetää tutun ohjelman läpi. Aloittelijalle kuntosalilaitteet ovat hyvä treenivaihtoehto, sillä liikeradat on ennalta määrätty. Kun laitteet ja säädöt ovat tuttuja ja liikkeet on oppinut tekemään treenarin kanssa, niin sen jälkeen ei ole vaaraa, että aiheuttaisi itselleen vammoja, Mirella Saksa sanoo.

Vaikka Carola ei ensisijaisesti yrittänytkään pudottaa painoaan, ruokailustakin puhuttiin. Carola ja Mirella päätyivät keskustelun jälkeen samoille linjoille: Carola jatkaisi muuten vanhaan malliin, mutta vähentäisi sokerinkäyttöä. Mirella sanoo, että tavoitteita kannattaa asettaa, mutta ei haukata liian suurta palaa.

– Yleensä päästään sitä parempiin tuloksiin, mitä pienempiä tavoitteita asetetaan kerrallaan, Mirella toteaa.

Carola toteutti ruokavalion korjaustaan rennosti.

– Söin pullaa niin kuin ennenkin, mutta nyt vain puolet. Tai saatoin maistaa leivostakin, en kuitenkaan enempää kuin puolikkaan.

Kevään lopulla Carola kävi vaa’assa salilla ja Mirella mittasi hänen rasvaprosenttinsa.

– Olin vähän pettynyt siihen, että paino ei ollut laskenut kovin montaa kiloa, mutta sain myös iloisia uutisia. Rasvaprosenttini oli ollut 47 ja nyt se oli 42,6! Mirella selitti, että lihasmassaa oli tullut reilusti lisää, minkä vuoksi painonlasku kiloissa ei ollut suuri.

Rasvaprosenttilukema on edelleen korkea, mutta suunta on oikea.

61 tuntia pyöräilyä

Kun kesä koitti, Mirella neuvoi Carolalle lihaskuntoliikkeitä, joita tämä voisi tehdä ollessaan Barösundin mökillä. Siellä hän on viettänyt kesiään jo 40 vuoden ajan yhdessä miehensä kanssa. Carola halusi kuitenkin tehdä vähän enemmän, ja hän keksi, että he ottaisivat miehensä kanssa pyörät Helsingistä mukaansa maalle. Hän oli kevään mittaan polkenut kuntopyörää Motivuksen salilla, joten polkemiseen oli tullut tottumusta.

Carola ei ollut pyöräillyt mökillään aikaisemmin, mutta hän huomasi, että alueelta löytyy hyviä retkikohteita. Pari kolme kertaa viikossa hän sykkelöi miehensä kanssa milloin Fagervikiin, jonne matkaa tuli edestakaisin 26 kilometriä ja milloin Inkoon keskustaan, jossa käynti toi mittariin yhteensä 36 kilometriä. 

"Kun olimme liikkeellä ensimmäisiä kertoja, niin mieheni odotti minua aina mäen päällä ja minä puuskutin perässä."

– Vähitellen vauhtimme tasoittuivat, ja nyt saattaa olla jo niin, että minä odotan häntä, Carola kertoo ja nauraa iloisesti.

Carola sai tukea mökkikylän ystäviltä ja tutuilta. Moni tööttäsi ajaessaan autolla Carolan ohi ja näytti peukkua. Kilometrejä kertyi. Carolan miehen tekemästä hienosta Exel-taulukosta näkee, että kesäkuun puolivälin ja syyskuun alun välillä Carola ajoi yhteensä 737 kilometriä ja käytti siihen 61 tuntia!

Kesän jälkeen hän jatkoi pyöräilyä kaupungissa. Hän retkeili miehensä kanssa Matinkylään hakemaan omenoita, ja toisella reissulla he polkivat lentokentälle asti. Eväinä oli aina banaani ja vesipullon.

– Ajattele, että Helsingin keskustasta voi pyöräillä lentokentälle asti pyöräteitä pitkin!

Perillä Carola joi kahvin ja hänen miehensä kaakaon, ja sitten he pyöräilivät takaisin. Silloin matkaa kertyi edestakaisin 46 kilometriä.

Nuoret innostavat

Carolan paino on pudonnut tammikuun alusta lähtien kuusi kiloa. Carola on hyvin innostunut jatkamaan.

– Alussa olin kuntosalilla kuin harmaa hiiri, mutta nyt uskallan olla oma itseni. Kun olen saanut varmuutta, muutkin huomaavat sen. Joskus joku treenaamassa oleva nuori mies hymyilee minulle, Carola kertoo hymyillen.

Nyt Carolalla on löydän t-paidan sijaan virtaviivaiset trikoot, kirkkaan sininen toppi ja pinkki huppari. Carola viihtyy hyvin Motivuksen salilla, sillä siellä on eri-ikäisiä ihmisiä, nuorempia ja vanhempia.

– Nuorten läsnäolo innostaa, hän kehuu.

– Haluaisin pudottaa painoa vielä viitisen kiloa, mutta minulla ei ole kiirettä. Ihokin pysyy kiinteämpänä, jos olemus kaventuu hitaasti.

Carolan neuvot kuntoilun aloittajalle:

1. Älä ole itsellesi liian ankara. Kuntoilun pitää olla hauskaa.
2. Etene pienin askelin. Jos tavoitteena on pudottaa vaikkapa 15 kiloa, anna aikaa ainakin kaksi vuotta.
3. Ota personal trainer. Hän osaa neuvoa oikeat ja turvalliset liikkeet. Hänen kannustuksensa on kullan arvoista silloin, kun tulee heikkoja hetkiä.

Lue lisää: Reuma, astma, osteoporoosi - mikä liikuntalaji auttaa?

 

Carolan liikuntaviikko

Maanantai
Kuntosali: Alkulämmittely soutulaitteessa 10–15 min
1. Pystypunnerrus laitteessa 3 x 10
2. Rintaprässi 3 x 10
3. Lonkan loitonnus 3 x 10
4. Selänojennus laitteessa 3 x 10
5. Soutu istuen laitteessa 3 x 10
6. Jalkaprässi 3 x 10
7. Hauiskääntö tangolla 3 x 10
8. Ojentajapunnerrus ylätaljassa 3 x 10
9. Vatsarutistus jumppapallolla 3 x 10
Loppuverryttely juoksumatolla vuorotellen hölkäten ja kävellen 10 min.

Tiistai
Kävely kuusi kilometriä.

Keskiviikko
Kävely kuusi kilometriä.

Torstai
Kuntosali: sama ohjelma kuin maanantaina.

Perjantai
Kävely kuusi kilometriä.

Lauantai
Kävely kuusi kilometriä.

Sunnuntai
Kävely kuusi kilometriä.

Huom! Keväällä, kesällä ja alkusyksystä kävelylenkkien sijaan voi käydä pyörälenkillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla