Antti Heikkilä tyrmää Kiminkisen väitteen siitä, että kilpirauhasen vajaatoiminta olisi muotisairaus. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila puolestaan pitää Kiminkisen puheenvuoroa tehokkaana keskustelun avaajana.

Lääkäri Tapani Kiminkinen sanoi ET-lehden nettisivuilla, että kilpirauhasen vajaatoiminta on muotisairaus. Lääkäri Antti Heikkilä on eri mieltä. Hänen mukaansa kilpirauhasen vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus, josta ihmiset ovat nykyään tietoisia. Useilla monioireisilla potilailla on juuri kilpirauhasen vajaatoiminta.

– Ongelmia tulee siinä, että tuijotetaan pakonomaisesti testiarvoja. Jos potilas on arvojen sisällä, hänellä ei diagnosoida kilpirauhasen vajaatoimintaa. Se on väärä lähestymistapa, Heikkilä sanoo.

Oikea lähestymistapa on hänen mukaansa kliininen. Vaikka arvot olisivat normaalit, potilaan oireet tulee ottaa huomioon. Joskus ne ovat syy kokeilla kilpirauhaslääkitystä.

"Ongelmia tulee siinä, että tuijotetaan pakonomaisesti testiarvoja."

– Jos oireet paranevat, potilaalla on vajaatoiminta. Lääkitys aloitetaan pienillä annoksilla, ja vähitellen löydetään sopiva taso.

Heikkilän mukaan lääkäreiden pitää olla tarkkana sen kanssa, aloitetaanko potilaalla T3- vai T4-lääkitys.

– Hyvin harvoin on kysymys siitä, että potilaalla on T3 matala.

Lue lisää: Kilpirauhasen toimintahäiriöt – mitä kaikkea ne saavat aikaan?

Harmaa alue laboratorioarvoissa

ET-lehden omalääkäri Risto Laitila pitää Kiminkisen keskustelun avausta tehokkaana.

– Meitä lääkäreitä hämmentää se, ettei kilpirauhasen vajaatoiminta ole enää selvästi kaksijakoinen tauti, kuten se perinteisesti on käsitetty. Ennen ajateltiin, että se joko on tai ei ole, Laitila kertoi ET-lehden haastattelussa tiistaina.

Hänen mukaansa virkeästi toimivan kilpirauhasen ja selkeän vajaatoiminnan laboratorioarvojen väliin jää alue, josta Kiminkisenkin puheenvuoro kumpuaa.

– Selittyvätkö potilaan oireet "laiskasti toimivalla" kilpirauhasella, jolloin arvot ovat vielä normaalirajoissa, tai piilevällä vajaatoiminnalla? Potilas saattaa olla ehdottomasti sitä mieltä, että kyllä. Lääkäri taas, että ei.

”Normaaliarvoilla ei ole syytä aloittaa tyroksiinia."

Laitilan mukaan potilas voi pettyä, kun tyroksiinihoitoa ei kokeeksi aloitettukaan, ja hakeutuu sitten lääkärille, joka reseptin viimein kirjoittaa. Tutkimustieto ei asetu ehdottomasti kummankaan näkökannan puolelle ja ratkaise asiaa.

– Jos arvot ovat normaalit, silloin ei nykytiedon mukaan ole kuitenkaan syytä tyroksiinia aloittaa! Silloin on todennäköistä, että oireet johtuvat muusta kuin kilpirauhasesta, Laitila sanoo.

Tärkeää: Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Kysely

Kärsitkö kilpirauhasen häiriöistä?

Kyllä
Kyllä
90.0%
En
En
10.3%
Ääniä yhteensä: 510
Tukiopetusta lääkäreille

Julkkislääkärien kilpirauhaskiista: Nyt puhuu Antti Heikkilä

Miksi lehden omalääkäri Laitila ei puhu potilaan oireista tai kliinisestä tutkimisesta mitään? Hänkin näköjään vaan tuijottaa laboratorioarvoja :/ Nämä numerontuijottajat saavat aikaiseksi valtavaa tragediaa potilaan ja läheistensä elämässä. Eikä kansantalous takuulla kiitä myöskään, kun meistä potilaista tehdään huonolla hoito-osaamisella ihmisraunioita.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto