Yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi kertoo huomanneensa työssään, miten hänen potilaansa ovat saaneet kalaöljystä apua erityyppisiin terveysongelmiin: Buranan käyttö on vähentynyt, kuiva iho tervehtynyt ja allergiat parantuneet.

Tärkein kalaöljyn vakuuttaja on Taija Sompille ollut kuitenkin hyöty, jonka se on tuonut hänen omalle terveydelleen.

– Allergiaoireeni katosivat noin puolessa vuodessa, kun aloin käyttää kalaöljyä aviomieheni suosituksesta, Somppi kertoo ET-lehdelle.

"Allergiaoireeni katosivat noin puolessa vuodessa, kun aloin käyttää kalaöljyä."

Taija Somppi on kirjoittanut ja julkaissut äskettäin puolisonsa Janin kanssa kirjan ”Parantava ruoka”. Teoksessaan he esittelevät paljon asiaa, myönteistä ja kielteistä, ravinnosta. Unohdettu ei ole rasvahappojakaan eikä vitamiineja.

Suosittelemme: 5 kysymystä kalaöljystä – THL:n asiantuntija vastaa

Kalaöljy saa paljon huomioarvoa kirjassa. Sitä nimitellään niin ”luonnon buranaksi” kuin ”kaikkivoipaiseksi parantajaksi”.

Mihin nämä väitteet perustuvat, Taija Somppi?

– Tutkimuksissa on todettu, että kalaöljyllä on anti-inflammatorisia eli tulehdusta vähentäviä vaikutuksia. Kalaöljyssä omega-3-rasvahapot ovat oikeassa, ihmiselle käytettävässä muodossa valmiina, Somppi selvittää ja jatkaa:

– Pidemmällä aikavälillä kalaöljy toimii anti-inflammatorisesti ja näin ollen esimerkiksi tulehduskipulääkkeiden käyttöä on voitu monen potilaan kohdalla vähentää.

Lue myös: Kalaöljy vai pellavarouhe – kummassa on paremmat omegat?

"Kaikkien pitäisi nauttia kalaöljykapseleita"

Kapseleina otettujen omega-3-rasvahappojen hyödyistä on paljon myönteisiä tutkimustuloksia, mutta myös vastakkaisia tutkimustuloksia ja mielipiteitä on esitetty.

Tampereella lääkärikeskus Ampliaa pyörittävä Somppi suosittelee kalaöljyä purkista nautittuna kaikille.

– Jokaisen pitäisi saada kalaöljyä päivittäin riittävästi, sillä ihmisen elimistö ei pysty tuottamaan itse tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Niitä ei voi korvata muilla omegan lähteillä, vaan EPA:a ja DHA:ta saa tarpeeksi vain merellisistä lähteistä.

Jos tuon määrän haluaisi syödä pelkästään kalasta, niin se vaatisi noin 150 grammaa syvänmeren lohta päivittäin, Somppi mainitsee.

Tärkeää! Omega-3-rasvahapot suojaavat ehkä ALS-lihassairaudelta

"5 grammaakin on turvallinen määrä"

Jotta kehomme solut toimisivat moitteettomasti, ne tarvitsevat omega-3-rasvahappoja. Aikuisen saantisuositus lähtökohdista riippuen on 2–3 grammaa vuorokaudessa. Sompin mielestä isompiakin määriä voi ottaa turvallisesti: jopa viiden gramman päiväannos ei vaikuta hänen mukaansa veren hyytymiseen heikentävästi eikä verenohennuslääkkeiden, kuten Marevanin, tehoon.

Verestä määritettävän rasvahappoanalyysin perusteella monien suomalaisten omega-3-määrät ovat yhä liian pieniä, vaikka tietoisuus ja kalaöljyn käyttö on kasvanut hurjasti viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Somppi sanoo, että kalan lihasta puristettu öljy sopii hyvin monelle kala-allergikollekin. Hän muistuttaa, että kalaöljy kannattaa nauttia aamuisin ruoan yhteydessä ja kiinnittää huomiota sen laatuun – kuten kaikkien nautittavien rasvojen.

– Autokin tarvitsee hyvät öljyt toimiakseen hyvin. Mitä vanhempi auto on kyseessä, sitä paremmat öljyt se vaatii.

"Mitä vanhempi auto on kyseessä, sitä paremmat öljyt se vaatii."

Taija Somppi työskentelee yleis- ja verisuonikirurgina klinikallaan Tampereella.

Kiinnostava artikkeli: Kardiologi varoittaa kipulääkkeistä –uhkana verenvuodot, mahahaavat ja tukokset

Mihin kaikkeen kalaöljy auttaa?

Taija Somppi perustaa väitteensä tutkimustietoon, jonka mukaan kalaöljy:

  • Vaimentaa matala-asteista kroonista tulehdusta
  • Hoitaa iho-ongelmia, allergioita ja jopa astmaa
  • Lievittää nivel- ja lihaskipuja
  • Ehkäisee ikääntymiseen liittyvää muistin huonontumista ja heikentyneitä kognitiivisia toimintoja
  • Hidastaa sydän- ja verenkiertoelinten sairauksien syntyä ja etenemistä
  • Ennaltaehkäisee monia syöpätauteja ja parantaa niiden ennustetta
  • Edistää silmien hyvinvointia ja ehkäisee silmäsairauksia
  • Suojaa kuuloa
  • Vähentää osteoporoottisia murtumia
  • Helpottaa oireita psykiatrissa sairauksissa, kuten masennuksessa, ADHD:ssa ja kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä

Lähde: Parantava ruoka -kirja ja Taija Sompin haastattelu

Kysely

Syötkö kalaöljykapseleita?

Kyllä
Kyllä
80.2%
En
En
19.7%
Ääniä yhteensä: 289
Käyttäjä38
Seuraa 
Liittynyt7.10.2015

Kirurgi: ”Kalaöljy vähentää tulehduskipulääkkeiden käyttöä”

Aloin käyttää ruokalusikallisen verran kalaöljyä päivässä (suositus oli yksi tl.) saatuani selkärankareumadiagnoosin n. 15 v sitten. Öljy vaikutti muutamassa päivässä erinomaisesti ja ihmeellisesti: pääsin eroon pitkään vaivanneista peräpukamista! Minulla täytyi olla todellinen puute öljystä, koska vuoden verran otin sitä ruokalusikallisen päivässä ja voin hyvin. Pikkuhiljaa kuitenkin vähensin öljyn käyttöä n yhteenkahteen teelusikalliseen päivässä. Jos jätin öljyn pois kokonaan, pukamat...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto