Lässähtikö laihdutuskuuri? Lopahtiko liikkuminen? Ei hätää! Näillä ammattilaisen ohjeilla teet elämäntapamuutoksesta pysyvän!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Psykologi ja personal trainer Petra Nyman yrityksestä Mind & Motion sanoo, että elämäntapamuutos onnistuu, kun ensin malttaa istahtaa alas ja käydä läpi seuraavat neljä seikkaa:

  1. Onko muutos realistinen?
    20 kilon pudottaminen voi tuntua hyvältä idealta, mutta onko se realistinen tavoite? Niin suuren määrän tiputtaminen vaatii todella pitkäjänteistä sitoututumista ja muutosta elämäntapoihin. Olisiko syytä aluksi asettaa pienempiä välitavoitteita tai valmistautua siihen, että tavoitteen saavuttamisessa menee aikaa?

    Elämäntapamuutos ei saisi olla pelkkää kärsimystä. Jos on aina inhonnut juoksemista, se ei helposti muutu asiaksi, jota jaksaisi säännöllisesti harrastaa. Kannattaa valita lajeja, joista pitää. Esimerkiksi sienimetsässä samoilu tai kaverin kanssa kävely ovat monen mieleen.

    Lue lisää: Laihduta hitaasti
     

  2. Pystytkö sitoutumaan?
    Ihmiset yliarvioivat usein omia resurssejaan ja luovat itsellensä mahdottomia tavoitteita. Kannattaa ryhtyä tekemään muutosta pienin askelin. Mikä on sellainen tavoite, johon pystyt sitoutumaan juuri tällä hetkellä? Jos et ehdi säännöllisesti salitreeneihin, voit vaikka kävellä osan työmatkasta.

    Joku haluaa panna kertarysäyksellä elämänsä uusiksi ja lopettaa mässäilyn, tupakoinnin ja tissuttelun yhtä aikaa. On parempi kuitenkin ottaa vain yksi tavoite kerralla, koska kaikkien muuttamiseen samanaikaisesti voi olla mahdotonta sitoutua.
     

  3. Saatko tukea?
    Muutostilanteessa tuki on hyvin tärkeää. Tukea voi saada vaikka ystävältä, laihdutusryhmästä tai personal trainerilta. Ihminen on sosiaalinen olento, joka tarvitsee tukea toiselta. Jos tuki, kuten laihdutusryhmä, loppuu, edessä voi olla vanhoihin tapoihin palaaminen. Siksi on tärkeää huolehtia, että tukea on saatavilla.
     
  4. Miten suhtaudut epäonnistumiseen?
    On luonnollista, että muutosprosessin aikana tulee epäonnistumisia. Niihin on hyvä varautua etukäteen ja miettiä, miten toimii ja suhtautuu, jos lipsuu tavoitteestaan. Kun on varautunut epäonnistumiseen, se ei tunnu maailmanlopulta eikä saa heittämään koko projektia hukkaan, kuten usein valitettavasti käy.

    Jos epäonnistumisia tulee koko ajan, on hyvä havahtua asiaan ja miettiä, miksi niin käy. Tarkasta yllä mainitut seikat: Onko tavoitteesi liian suuri tai ovatko keinosi liian radikaalit? Onko sinulla tukea ympärilläsi?

    Sisäisen puheen merkitys on tärkeää. Jos ei usko itseensä, ajatukset alkavat toteuttaa itseään. Kannattaa kehua itseään pienistäkin saavutuksista. Sinä pystyt siihen!

    Mielenkiintoinen artikkeli: Tämä on yleisin harhaluulo laihduttamisesta

Elämäntapamuutoksen vaiheet

Yhdysvaltalaistutkijat James O. Prochaska ja Carlo C. DiClemente ovat kehittäneet muutosvaihemallin, jota käytetään yleisesti muun muassa terveydenhuollossa. Mallin mukaan ihmisen muutoksessa on erilaisia vaiheita.
 

1. Esiharkinta

Ihmisellä ei ole aikomusta muuttaa käyttäytymistään. Ongelmaa vähätellään tai se kielletään. Muutoksen tarpeellisuutta ei tiedosteta eikä omiin kykyihin uskota.

2. Harkinta
Ongelma tiedostetaan, ja siihen puuttumista harkitaan. Toimintaa ei vielä ole. Ristiriitainen vaihe, jolloin ei ole valmiutta muuttaa käytöstään tai tapojaan.

3. Valmistautuminen
Muutos koetaan tarpeelliseksi, ja syntyy päätös toiminnasta. Kokeillaan uusia toimintatapoja ja tehdään ehkä useita muutosyrityksiä. Etsitään apua.

4. Toiminta
Toimintatapoja muutetaan, minkä eteen tehdään aktiivisesti töitä. Muutokset vaativat aikaa ja voimavaroja.

5. Ylläpito
Muutoksesta on tullut pysyvä elintapa, mutta yllättävissä tai houkuttelevissa tilanteissa tulee kamppailua, kun vanhat tavat vetävät puoleensa. Ei ole staattinen, pysähtynyt vaihe, vaan jatkuva prosessi.

6. Repsahdus voi tulla missä vaiheessa vain. Vaikka siihen kuuluu itsesyytöksiä ja häpeää, se on luonnollinen osa muutosta. Samalla opitaan tunnistamaan omaan käytöstä ja voittamaan vaikeudet.

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti