Lässähtikö laihdutuskuuri? Lopahtiko liikkuminen? Ei hätää! Näillä ammattilaisen ohjeilla teet elämäntapamuutoksesta pysyvän!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Psykologi ja personal trainer Petra Nyman yrityksestä Mind & Motion sanoo, että elämäntapamuutos onnistuu, kun ensin malttaa istahtaa alas ja käydä läpi seuraavat neljä seikkaa:

  1. Onko muutos realistinen?
    20 kilon pudottaminen voi tuntua hyvältä idealta, mutta onko se realistinen tavoite? Niin suuren määrän tiputtaminen vaatii todella pitkäjänteistä sitoututumista ja muutosta elämäntapoihin. Olisiko syytä aluksi asettaa pienempiä välitavoitteita tai valmistautua siihen, että tavoitteen saavuttamisessa menee aikaa?

    Elämäntapamuutos ei saisi olla pelkkää kärsimystä. Jos on aina inhonnut juoksemista, se ei helposti muutu asiaksi, jota jaksaisi säännöllisesti harrastaa. Kannattaa valita lajeja, joista pitää. Esimerkiksi sienimetsässä samoilu tai kaverin kanssa kävely ovat monen mieleen.

    Lue lisää: Laihduta hitaasti
     

  2. Pystytkö sitoutumaan?
    Ihmiset yliarvioivat usein omia resurssejaan ja luovat itsellensä mahdottomia tavoitteita. Kannattaa ryhtyä tekemään muutosta pienin askelin. Mikä on sellainen tavoite, johon pystyt sitoutumaan juuri tällä hetkellä? Jos et ehdi säännöllisesti salitreeneihin, voit vaikka kävellä osan työmatkasta.

    Joku haluaa panna kertarysäyksellä elämänsä uusiksi ja lopettaa mässäilyn, tupakoinnin ja tissuttelun yhtä aikaa. On parempi kuitenkin ottaa vain yksi tavoite kerralla, koska kaikkien muuttamiseen samanaikaisesti voi olla mahdotonta sitoutua.
     

  3. Saatko tukea?
    Muutostilanteessa tuki on hyvin tärkeää. Tukea voi saada vaikka ystävältä, laihdutusryhmästä tai personal trainerilta. Ihminen on sosiaalinen olento, joka tarvitsee tukea toiselta. Jos tuki, kuten laihdutusryhmä, loppuu, edessä voi olla vanhoihin tapoihin palaaminen. Siksi on tärkeää huolehtia, että tukea on saatavilla.
     
  4. Miten suhtaudut epäonnistumiseen?
    On luonnollista, että muutosprosessin aikana tulee epäonnistumisia. Niihin on hyvä varautua etukäteen ja miettiä, miten toimii ja suhtautuu, jos lipsuu tavoitteestaan. Kun on varautunut epäonnistumiseen, se ei tunnu maailmanlopulta eikä saa heittämään koko projektia hukkaan, kuten usein valitettavasti käy.

    Jos epäonnistumisia tulee koko ajan, on hyvä havahtua asiaan ja miettiä, miksi niin käy. Tarkasta yllä mainitut seikat: Onko tavoitteesi liian suuri tai ovatko keinosi liian radikaalit? Onko sinulla tukea ympärilläsi?

    Sisäisen puheen merkitys on tärkeää. Jos ei usko itseensä, ajatukset alkavat toteuttaa itseään. Kannattaa kehua itseään pienistäkin saavutuksista. Sinä pystyt siihen!

    Mielenkiintoinen artikkeli: Tämä on yleisin harhaluulo laihduttamisesta

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elämäntapamuutoksen vaiheet

Yhdysvaltalaistutkijat James O. Prochaska ja Carlo C. DiClemente ovat kehittäneet muutosvaihemallin, jota käytetään yleisesti muun muassa terveydenhuollossa. Mallin mukaan ihmisen muutoksessa on erilaisia vaiheita.
 

1. Esiharkinta

Ihmisellä ei ole aikomusta muuttaa käyttäytymistään. Ongelmaa vähätellään tai se kielletään. Muutoksen tarpeellisuutta ei tiedosteta eikä omiin kykyihin uskota.

2. Harkinta
Ongelma tiedostetaan, ja siihen puuttumista harkitaan. Toimintaa ei vielä ole. Ristiriitainen vaihe, jolloin ei ole valmiutta muuttaa käytöstään tai tapojaan.

3. Valmistautuminen
Muutos koetaan tarpeelliseksi, ja syntyy päätös toiminnasta. Kokeillaan uusia toimintatapoja ja tehdään ehkä useita muutosyrityksiä. Etsitään apua.

4. Toiminta
Toimintatapoja muutetaan, minkä eteen tehdään aktiivisesti töitä. Muutokset vaativat aikaa ja voimavaroja.

5. Ylläpito
Muutoksesta on tullut pysyvä elintapa, mutta yllättävissä tai houkuttelevissa tilanteissa tulee kamppailua, kun vanhat tavat vetävät puoleensa. Ei ole staattinen, pysähtynyt vaihe, vaan jatkuva prosessi.

6. Repsahdus voi tulla missä vaiheessa vain. Vaikka siihen kuuluu itsesyytöksiä ja häpeää, se on luonnollinen osa muutosta. Samalla opitaan tunnistamaan omaan käytöstä ja voittamaan vaikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla