Uudet lenkkarit! Raitista ilmaa! Juoksemaan, treenaamaan! Ei jaksa. Entä jos juokseminen ei jostain syystä kiinnosta tai onnistu?

Mikään pakko ei ole juosta, vakuuttaa ortopedi, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tapio Kallio.

– Varsin monelle juoksuaskel ei enää ole luonteva tapa liikkua ja silloin kävely on erinomainen vaihtoehto

Liikunta on tehokas tapa edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä.

Terveysliikunta esimerkiksi alentaa verenpainetta, vahvistaa luustoa ja ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia. Erityisen tärkeää liikunta on iäkkäiden terveydelle.

Taustaa: 5 syytä, miksi kävely on parempi laji kuin juoksu

Terveysliikunnan pitää toistua riittävän usein ja sen on kuormitettava elimistöä sopivasti. Esimerkiksi verkkainen kävely ei välttämättä ole riittävän rasittavaa.

Tapio Kallio kuitenkin lohduttaa kävelyn ystäviä.

– Rivakalla kävelyllä saa varmasti juoksun hyödyt; voi olla, että keston pitää olla hieman pidempi.

Lihakset kaipaavat huoltoa

Liikunnan aloittaminen pistää kropan lujille, oli lajina sitten juoksu tai kävely. Etenkin jalat voivat joutua koville, jos niitä ei muista huoltaa. Lihaskireys ja huono lihaskunto voivat helposti johtaa siihen, että lenkille ei enää huvita lähteä.

– Kuntokävelijän lihashuoltotarve on jokseenkin sama kuin juoksijankin; yksilöllisiä eroja on kummassakin ryhmässä ja siten vaihtelu suurta, toteaa Kallio.

Kuntoilijan kannattaa hoitaa lihaksiaan kahdella tapaa: parantamalla lihaskuntoa ja venyttelemällä. Hyvä lihaskunto mahdollistaa sen, että vartalo pysyy oikeassa asennossa juostessa tai kävellessä.

Tärkeässä roolissa ovat lantion ja keskivartalon lihakset, sillä ne pitävät ryhdin kunnossa. Se taas on edellytys sille, että jalat voivat liikkua oikeassa asennossa. 

Kevyen lenkin jälkeen venyttelyn voi tehdä heti suorituksen jälkeen. Raskaamman lenkin pitää olla varovaisempi. Heti lenkin jälkeen kannattaa tehdä pari palauttavaa liikettä, mutta varsinainen venyttely kannattaa säästää muutamaa tuntia myöhemmäksi.

Eroon kireydestä 10 minuutissa – katso kuvat ja ohjeet!

3 vinkkiä lihashuoltoon

  1. Lihakset kuntoon.
    Erityisen hyviä ovat pystyasennossa tehtävät liikkeet kuten kyykyt ja askelkyykyt. Ne parantavat lihasvoimaa ja koordinaatiota.
  2. Muista venytellä.
    Tärkeintä on lonkankoukistajan venytys – varsinkin jos istut paljon päivittäin. Myös jalan takaosaa pitää venytellä, sillä pohje ja akillesjänne joutuvat juostessa ja kävellessä koville.
  3. Harrasta muitakin lajeja.
    Uinti, pyöräily, vesijuoksu ja hiihto ovat myös kestävyyslajeja, mutta niissä jalkoihin kohdistuva rasitus on pienempää kuin juoksussa tai rivakassa kävelyssä.