Vaihdevuosien hormonihoito lisää rintasyövän riskiä, uutisoitiin vuonna 2002. Tuo kummittelee edelleen naisten mielissä, vaikka pelkoon ei ole syytä.

2002 julkaistiin amerikkalainen WHI-tutkimus, jossa tarkoituksena oli tutkia pitkäaikaisen hormonihoidon vaikutusta sydän- ja verisuonitautien ehkäisyyn. Tutkimus lopetettiin kesken, sillä hoitoa saaneessa ryhmässä alkoi esiintyä rintasyöpää enemmän kuin kontrolliryhmässä. Tulokset uutisoitiin Suomessakin suuren kohun saattelemana, ja sen seurauksena valtava määrä naisia lopetti hormonikorvaushoidon.

Sittemmin todettiin, että tutkimuksessa oli ollut mukana jo vaihdevuodet ohittaneita yli 60- ja 70-vuotiaita naisia, joten tuloksia ei voinut suoraan soveltaa vaihdevuosissa eläviin viisikymppisiin naisiin. Lisäksi amerikkalaistutkimuksessa käytetty estrogeeni oli tiineen hevostamman virtsasta tuotettua valmistetta, jota ei voi verrata Suomessa käytössä oleviin, luonnollisiin estrogeeneihin.

Sydän hyötyy hormonihoidosta, kertoi suomalainen tuore tutkimus

Hormonihoidolla syyllistettiin naisia

Gynekologi Pirkko Brusila tuohtuu vieläkin, kun hän muistelee reilun 10 vuoden takaista kohua.

– Tulosten skandaalinkäryinen esilläpito syyllisti naisia ikävällä tavalla. Vastaanotollani on itketty monet itkut, kun naiset ovat painiskelleet hankalien vaihdevuosioireiden kanssa ja pelon vuoksi eivät kuitenkaan ole uskaltaneet aloittaa hormonihoitoa. Toisinaan on käynyt ilmi, että esimerkiksi ystävättäret ovat saattaneet syyllistää hormonihoitoa käyttävää naista vedoten juuri rintasyöpävaaraan.

Vaikka kohututkimuksen julkistamisesta on kulunut jo reilut 10 vuotta ja uutta, tuloksia kumoavaa tietoa on saatu, Pirkko Brusila joutuu edelleen rauhoittelemaan hormonihoitoa pelkääviä naisia.

– Nykykäsityksen mukaan vaihdevuosien hormonihoito lisää naisen riskiä sairastua rintasyöpään, mutta erittäin vähän. Jos 1000 naista käyttää hormonihoitoa 10 vuoden ajan, tuossa joukossa ja tuossa ajassa ilmenee 32 uutta rintasyöpää. Samankokoisessa naisjoukossa, joka ei käytä hormonihoitoa, ilmenee 26 uutta rintasyöpää. Hormoneita käyttävässä joukossa rintasyöpiä on siis kuusi enemmän, Pirkko Brusila toteaa.

Pirkko Brusila muistuttaa, että hormonihoitoa mietittäessä otetaan huomioon kokonaisterveydentila.

– Jos nainen miettii syöpäriskiä, niin hormonihoitoa suurempi tekijä on tupakointi. Lisäksi alkoholinkäyttö ja suvussa esiintyneet sairaudet on otettava myös huomioon.

Hikoilu ja unettomuus pahimmat vaihdevuosioireet

Hormonihoidon aloittamisesta päättää nainen itse keskusteltuaan lääkärin kanssa. Naiset kokevat pahimpina oireina unettomuuden ja runsaan hikoilun.

Uneton hormonihoidon lopettamisen jälkeen?

Suomalaistutkimus kertoo, että hormonikorvaushoito auttaa unettomuuteen

– Jos ei saa riittävästi unta ja on koko ajan uupunut, niin mieliala laskee ja elämästä tulee melkoista taistelua. Mielialaoireita saattaa olla myös ilman unihäiriöitä. Hikoiluoireet voivat olla niin hankalat, että yö menee lakanoita vaihtaessa ja päiväsaikaankin on oltava varavaatteita mukana.

Useimmille naisille riittää muutaman vuoden hormonihoito, siinä ajassa pahimmat oireet ovat ehtineet laantua. Mutta on myös naisia, joilla oireita riittää 10 vuoden jälkeenkin.

Haluatko lopettaa hormonihoidon? Näin se tapahtuu

Suomessa vaihdevuosien hormonihoitoa käyttää noin 375 000 naista.

Lähteinä lisäksi: Pääsuunnittelija Timo Partio, Kela.
Eeva-Marja Rutanen, Olavi Ylikorkala: Vaihdevuosien hormonihoito. Kapseli 33. Lääkelaitos ja Kela 2004.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju