Puutarhassa mieli lepää, mutta selkä voi olla kovilla. Ethän sinä tee näitä yleisempiä virheitä pihatöissä?

 

Pihatyöt rasittavat koko vartaloa. Kyykkiminen ja kuopsuttaminen sekä haravointi ja heittely nostavat hien pintaan, mutta kuormittavat samalla etenkin selkää.

Kokosimme viisi yleisintä virhettä, jotka kotipuutarhuri tekee helposti, sekä ratkaisut niihin.

Älä tee näitä virheitä x 5

  • 1. Lämmittelyn unohtaminen. Etenkin aamulla on tärkeää lämmitellä ennen töiden aloittamista, sillä silloin välilevyjen paine on suurimmillaan. Jo kolmen minuutin lämmittely riittää.
  • 2. Liika riuhtominen. Haravoidessa on tärkeää käyttää koko vartaloa jaloista alkaen. Muista vaihtaa välillä toinen jalka eteen ja käsiote toiselle puolelle.
  • 3. Väärä nostotapa. Käytä nostaessasi jalkoja, älä selkää. On parempi kantaa kaksi sopivaa kuormaa kuin yksi liian painava.
    Lue myös: Selätä selkäkipu heti – 8 keinoa
  • 4. Pitkään jatkuva kumartelu. Rikkaruohoja nyppiessä tai kukkia istuttaessa kannattaa laskeutua polviasentoon tai istahtaa matalalle jakkaralle. Hyvä idea on voi olla istuttaa kasvit korotettuihin kukkapenkkeihin.
  • 5. Taukojen unohtaminen. Vanha viisaus opettaa, ettei matka tapa vaan vauhti. Jaa työt useammalle päivälle ja pidä taukoja päivän mittaan. Niiden aikana on hyvä venytellä kylkiä kurkottamalla kättä yläviistoon syvään hengittäen.

 

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: