Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä valmistelee suomalaisille istumissuosituksia. Nuoret, aikuiset ja ikäihmiset saavat omansa.

Jatkuvan istumisen on todettu olevan sydänsairauksien itsenäinen riskitekijä. Paikallaanolo on siis terveyden kannalta haitallista, vaikka harrastaisikin sääännöllisesti reipasta kuntoliikuntaa.

Suosituksella pyritään siihen, että tauottamisen tunnettavuutta työpaikoilla lisätään. Istumisen haittoja voidaan vähentää säännöllisellä, lyhyelläkin liikkumisella.

Ministeriön työryhmässä on edustajia muun muassa UKK-instituutista, Työterveyslaitokselta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Turun yliopistosta ja LIKES:istä eli Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiöstä.

Tarkoituksena on tehdä suositukset kolmelle eri ikäryhmälle eli lapsille ja nuorille, aikuisille sekä ikäihmisille. Istumisen tuntirajoituksia suositukseen ei kuitenkaan välttämättä olla laittamassa, vaikka tutkimustietoa istumisen kestosta ja sen vaikutuksesta terveyteen onkin olemassa.

– 6–8 tunnin istumisen kroppa vielä kestää, mutta jos tunteja kertyy sitäkin enemmän, terveyshaittoja alkaa tulla, sanoo työryhmän jäsen, liikuntafysiologi Arto Pesola Jyväskylän yliopistosta.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Suomi saa istumissuositukset

Minusta on oikeinkin hyvä asia tälläiset suositukset. Vaikka en enää olekaan työelämässä ja voin istua ja seistä ja vaikka maatakin niin kuin itse hyväksi näen, on näillä merkitystä työn kuormittavuuden kannalta. On aina helpompi saada muutoksia työn tekemisen tapoihin, kun on erilaisia suosituksia ja tutkimuksia alla. Tietenkin, jos ihminen istuu jo valmiiksi pyörätuolissa, on se tietenkin otettava huomioon. Suositus ei ole = pakko. Myös esim. vanhusten hoidossa tälläisillä suosituksilla...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: