Jo Harri Holkeri sen tiesi: silakkaa kannattaa syödä. Silakan terveellisyys hyödyttää erityisesti yli 50-vuotiaita suomalaisia.

Silakan syönti on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä, ja noin puolet suomalaisista ei syö silakkaa lainkaan.

Kalan maine on kärsinyt sen sisältämien ympäristömyrkkyjen vuoksi. Silakassa on dioksiineja ja dioksiininkaltaista PCB:tä, joiden on todetu aiheuttavan kehityshäiriöitä.

Tuoreessa tutkimuksessa silakan syöntiä tarkasteltiin kertaa hyöty-haitta-analyysin kautta, ja tulos kertoo, että erityisesti yli 50-vuotiailla silakasta saatavat terveyshyödyt ovat selvästi suuremmat kuin haitat. Silakkaa kannattaa siis syödä.

Taustaa: Näin kala nostaa hyvän HDL-kolesterolin määrää

Silakka tekee hyvää sydämelle

Silakassa on runsaasti terveellisiä omega-3-rasvahappoja, jotka vähentävät varsinkin sepelvaltimotaudin mutta myös aivohalvauksen riskiä. Tutkimuksen mukaan erityisesti he, joilla on kohonnut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, hyötyvät silakan syömisestä.

Nykyisin kalaa suositellaan syötäväksi kaksi kertaa viikossa, mutta kalalajeja vaihdellen. Lasten, nuorten ja hedelmällisessä iässä olevien ei pitäisi syödä isoa, perkaamattomana yli 17 cm:n silakkaa useammin kuin 1–2 kertaa kuukaudessa.

Suomalaiset syövät silakkaa keskimäärin vain 1–2 grammaa päivässä eli silakka-aterian muutaman kuukauden välein. Mutta jo näinkin vähäinen syönti tekee hyvää sydämelle.

Itämeren silakka ravintona -tutkimuksen tekivät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ja Luonnonvarakeskus.

Lue myös: Näin Harri Holkeri kehotti suomalaisia syömään silakkaa