Sinkki-imeskelytableteilla voi lyhentää flunssaoireiden kestoa, mutta millaisista määristä silloin puhutaan? Lääkäri Harri Hemilä vastasi viiteen ET-lehden kysymykseen aiheesta.

Kun sinkki-imeskelytabletit otetaan käyttöön heti flunssan alettua, voivat nuha, yskä ja kurkkuoireet lyhentyä huomattavasti, melkein puolella. Tämä ilmenee Helsingin ja Sydneyn yliopistojen uudesta tutkimuksesta. Päivittäinen sinkkiannos tutkimuksessa oli 80–92 milligrammaa.

Sinkin imeskelyn hyöty perustuu sinkin paikallisiin vaikutuksiin nielualueella. Nieltävät sinkkitabletit eivät tuo samaa tehoa.

Mutta saako tehon ennakkoon sinkkiä imeskelemällä? Ja kuinka monta tablettia pitää ottaa? 

Tutkimuksessa mukana ollut Helsingin yliopiston dosentti, lääkäri Harri Hemilä vastasi viiteen kiperään sinkkikysymykseen.

  1. Kannattaako lisäsinkkiä syödä ennaltaehkäisevästi?

    Ei kannata. Ei ole näyttöä siitä, että länsimaiden lapset tai aikuiset tai vanhukset hyötyisivät säännöllisistä sinkin lisäannoksista. Kehitysmaiden lapsilla sinkin säännöllinen syöminen on estänyt infektioita, mutta se on aivan eri asia.
    Ne kolme tutkimusta, joita tarkastelemme omassa työssämme, olivat kaikki hoitotutkimuksia, ja sinkki aloitettiin pian flunssan alettua.
    Lue myös: Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

  2. Kun flunssa iskee, kuinka monta sinkkitablettia pitää ottaa päivässä?

    Esimerkiksi Influ-Zinc, joka on yksi Suomessa markkinoilla oleva imeskelytabletti, sisältää sinkkiä 2,5 mg. Olen laskenut omille potilailleni, että kun tavoitteena on 80 mg:n päiväannos, niin se tarkoittaa noin 20–30 tablettia päivässä.
    Pakkauksen kyljessä on puolestaan ohje, että sinkkiä voi ottaa korkeintaan neljä tablettia päivässä. Eli tabletteja täytyy imeskellä selvästi enemmän kuin pakkauksen kyljessä lukee.
    Sanon potilailleni, että pakkauksen merkintä tulee byrokratiasta, mutta tarkastelemissamme tutkimuksissa 80–92 milligramman päiväannoksella ei ollut merkittäviä haittoja. Joissakin muissa tutkimuksissa on käytetty vieläkin isompia määriä ja paljon pidempään.

  3. Kuinka pitkään tuota määrää, 80 milligrammaa sinkkiä, voi nauttia, kun normaali suositus on 15 mg päivässä?

    Monissa tutkimuksissa on annettu potilaille sinkkiä 150 mg päivässä kuukausia ilman, että siitä olisi ollut haittaa. Flunssan hoidossa mielekäs aikataulu on enimmillään 1–2 viikkoa.

  4. Onko tuo määrä turvallinen myös senioreille vai pitääkö heidän ottaa jotain huomioon?

    Kun aikataulu on tuollainen, 1–2 viikkoa, ikä ei muuta tilannetta sinkin turvallisuuden osalta. Monisairaat vanhukset, joilla on paljon erilaisia lääkkeitä, ovat asia erikseen.
     

    Lue myös: Näin sinkki suojaa vanhenevaa kehoa

  5. Heikentääkö jokin muu aine sinkin tehoa?

    Jos imeskelee imeskelytablettia, niin silloin sen pitäisi olla ainoa esine suussa.
    Sitruunahappo sitoo sinkkiä. Amerikassa on paljon erilaisia sinkki-imeskelytabletteja ja joihinkin on laitettu sitruunahappoa maun vuoksi, mutta se on siis huono yhdistelmä. Sitruunahappoa saa muistakin tuotteista, mutta tuonkin haitan toteutumiseksi sitruunahapon pitäisi olla suussa samaan aikaan ja pitkään imeskelytabletin kanssa.

Huom!

  • Suomesta ei löydy sinkkiasetaatti-imeskelytabletteja, joiden hyödystä on tähän mennessä vahvin tieteellinen näyttö.
  • Suomessa on kuitenkin myytävänä sinkkiglukonaatti-imeskelytabletteja, mutta ne eivät ole välttämättä yhtä tehokkaita kuin sinkkiasetaatista valmistetut tabletit.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: