Sinkki-imeskelytableteilla voi lyhentää flunssaoireiden kestoa, mutta millaisista määristä silloin puhutaan? Lääkäri Harri Hemilä vastasi viiteen ET-lehden kysymykseen aiheesta.

Kun sinkki-imeskelytabletit otetaan käyttöön heti flunssan alettua, voivat nuha, yskä ja kurkkuoireet lyhentyä huomattavasti, melkein puolella. Tämä ilmenee Helsingin ja Sydneyn yliopistojen uudesta tutkimuksesta. Päivittäinen sinkkiannos tutkimuksessa oli 80–92 milligrammaa.

Sinkin imeskelyn hyöty perustuu sinkin paikallisiin vaikutuksiin nielualueella. Nieltävät sinkkitabletit eivät tuo samaa tehoa.

Mutta saako tehon ennakkoon sinkkiä imeskelemällä? Ja kuinka monta tablettia pitää ottaa? 

Tutkimuksessa mukana ollut Helsingin yliopiston dosentti, lääkäri Harri Hemilä vastasi viiteen kiperään sinkkikysymykseen.

  1. Kannattaako lisäsinkkiä syödä ennaltaehkäisevästi?

    Ei kannata. Ei ole näyttöä siitä, että länsimaiden lapset tai aikuiset tai vanhukset hyötyisivät säännöllisistä sinkin lisäannoksista. Kehitysmaiden lapsilla sinkin säännöllinen syöminen on estänyt infektioita, mutta se on aivan eri asia.
    Ne kolme tutkimusta, joita tarkastelemme omassa työssämme, olivat kaikki hoitotutkimuksia, ja sinkki aloitettiin pian flunssan alettua.
    Lue myös: Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

  2. Kun flunssa iskee, kuinka monta sinkkitablettia pitää ottaa päivässä?

    Esimerkiksi Influ-Zinc, joka on yksi Suomessa markkinoilla oleva imeskelytabletti, sisältää sinkkiä 2,5 mg. Olen laskenut omille potilailleni, että kun tavoitteena on 80 mg:n päiväannos, niin se tarkoittaa noin 20–30 tablettia päivässä.
    Pakkauksen kyljessä on puolestaan ohje, että sinkkiä voi ottaa korkeintaan neljä tablettia päivässä. Eli tabletteja täytyy imeskellä selvästi enemmän kuin pakkauksen kyljessä lukee.
    Sanon potilailleni, että pakkauksen merkintä tulee byrokratiasta, mutta tarkastelemissamme tutkimuksissa 80–92 milligramman päiväannoksella ei ollut merkittäviä haittoja. Joissakin muissa tutkimuksissa on käytetty vieläkin isompia määriä ja paljon pidempään.

  3. Kuinka pitkään tuota määrää, 80 milligrammaa sinkkiä, voi nauttia, kun normaali suositus on 15 mg päivässä?

    Monissa tutkimuksissa on annettu potilaille sinkkiä 150 mg päivässä kuukausia ilman, että siitä olisi ollut haittaa. Flunssan hoidossa mielekäs aikataulu on enimmillään 1–2 viikkoa.

  4. Onko tuo määrä turvallinen myös senioreille vai pitääkö heidän ottaa jotain huomioon?

    Kun aikataulu on tuollainen, 1–2 viikkoa, ikä ei muuta tilannetta sinkin turvallisuuden osalta. Monisairaat vanhukset, joilla on paljon erilaisia lääkkeitä, ovat asia erikseen.
     

    Lue myös: Näin sinkki suojaa vanhenevaa kehoa

  5. Heikentääkö jokin muu aine sinkin tehoa?

    Jos imeskelee imeskelytablettia, niin silloin sen pitäisi olla ainoa esine suussa.
    Sitruunahappo sitoo sinkkiä. Amerikassa on paljon erilaisia sinkki-imeskelytabletteja ja joihinkin on laitettu sitruunahappoa maun vuoksi, mutta se on siis huono yhdistelmä. Sitruunahappoa saa muistakin tuotteista, mutta tuonkin haitan toteutumiseksi sitruunahapon pitäisi olla suussa samaan aikaan ja pitkään imeskelytabletin kanssa.

Huom!

  • Suomesta ei löydy sinkkiasetaatti-imeskelytabletteja, joiden hyödystä on tähän mennessä vahvin tieteellinen näyttö.
  • Suomessa on kuitenkin myytävänä sinkkiglukonaatti-imeskelytabletteja, mutta ne eivät ole välttämättä yhtä tehokkaita kuin sinkkiasetaatista valmistetut tabletit.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju