Köyhä ei voi syödä terveellisesti. Näin kuulee usein väitettävän, mutta onko asia oikeasti noin?

Millaista on terveellinen ruoka? Mielipiteitä on varmasti yhtä paljon kuin vastaajia. 

Luotettavaa tietoa terveydestä voi olla vaikea löytää, sillä niin monesta asiasta tuntuu liikkuvan ristiriitaisia tutkimuksia ja monia mielipiteitä. Oikotie hyvään oloon houkuttelee aina, ja siksi uskomme heppoisiakin terveysväitteitä.

Terveellinen ruoka ei ole aina kallista.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki tuotteet tai väittämät eivät ole terveydelle edullisia, vaikka markkinamies niin väittää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Nyt eri teorioita liikkuu etenkin ravitsemuksesta. Maitoa vai ei? Vehnää vai ei?

Yhden myytin terveellisestä ruokavaliosta voimme kuitenkin kumota heti: terveellinen ruoka ei ole aina kallista. Esimerkiksi kanaa ja lohta on tarjolla hyvinkin edullisesti, samoin kotimaisia juureksia, joista saa haudutettuina herkullista syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosittelemme: 25 parasta vinkkiä – näin ET-lehden lukijat säästävät ruokakaupassa

Unohda murot ja kalapuikot

Eräällä keskustelupalstalla työtön äiti murehti rahojen vähyyttä: "Taas pitää loppukuu syödä muroja ja kalapuikkoja."

Onneksi joku ehätti palstalla vastaamaan äidille, että kalapuikota kannattaa jättää kauppaan ja ostaa sen sijaan tarjouksesta kokonainen lohi tai kirjolohi. Yhdestä vonkaleesta keittää maukkaan sopan, pyöräyttää lohipihvit ja tekee maukkaan uuniruoan. Kyytipojaksi porkkanoita, perunoita ja punajuuria, joita saa edullisimmillaan kahden kilon pussin alle eurolla.

Punajuurikeitto lämmittää.

Kaali on edullista ja terveellistä syötävää. Perinteisen kaalilaatikon tekeminen vie aikaa, mutta samalla vaivalla sitä kannattaakin valmistaa isompi erä kerralla.

Murotkin kannattaa jättää kauppaan, ja ostaa niiden sijaan puurohiutaleita tai -suurimoita. Hyvää, halpaa ja paljon terveellisempää.

Lue myös: 8 syytä keittää kaurapuuroa.

Riittävätkö rahasi terveelliseen ruokaan? Mitkä ovat sinun halvat terveysruokasi?
Kerro vinkkisi ja osallistu keskusteluun alla.

Lähde: THL:n Rasvaseminaari 17.11.2015, apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta ja ravitsemusterapeutti Hanna Partanen Nutrifilia Oy:stä.

Kantsun muori

Tuossa tekstissä jo tulikin aika paljon juuri painonhallinta/elämäntaparyhmässä  oppimiani asioita. Ei punaista lihaa, kalaa sen sijaan usein ja kanaa. Ja paljon kasviksia. Olemme jättäneet rakastamamme perunankin vähemmälle ja syömme tuoresalattia  ja kettokasviksia lähes kaikilla aterioilla. Vaikka lohi onkin terveellistä, minä pidän enemmän vaaleasta kalasta ja teen siitä ja lohesta yhdessä usein keiton. Kalakeittoonkin laitan porkkanaa ja kukkakaalia ja vain vähän perunaa. Aamuisin syömme kaura/ruispuuron marjoilla, mieheni laittaa myös vähän jugurttia päälle. Keittoa keitän lounaaksi isomman annoksen, siitä riittää sitten huomiselle joko lounaaksi tai päivälliseksi. Kasvispainotteinen ruoka ei tule kalliiksi, kun tekee suunnitelmallisesti ja taloudellisesti, käyttäen tarjouksia ja pakastinta avuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla