Moni törmää hiihtoladulla kummallisiin vihanpurkauksiin. Latuetiketin hallitseminen auttaa huomioimaan kanssahiihtäjiä. 

Viime vuosien melko vähälumiset talvet ovat merkinneet sitä, että suomalaisten hiihtomahdollisuudet ovat jääneet vähäisiksi. Monella hiihtäjällä on siksi kova paine saavuttaa haluamansa hiihtokilometrit lyhyessä ajassa.

Viime aikoina yleisöpalstoilla on julkaistu kirjoituksia ihmeellisistä vihanpurkauksista ja selkkauksista suksiladuilla. Hiihtohulluus nimittäin aiheuttaa laturaivon: asialliset käytössäännöt unohtuvat monilta hiihtobaanalla. 

Lue myös: Nämä talvivammojen ehkäisykeinot unohtuvat liian usein

Kun ladulla ulkoilevat kaikenikäiset ja -kuntoiset, yhteentörmäyksiä saattaa syntyä. Päivittäistä hiihtotavoitetta saavuteltaessa hiihtäjä saattaa etenkin väsyneenä ärsyyntyä vaikkapa edessä olevan hitaasta vauhdista. Näin tilanne on valmis vihaiselle tunteenpurkaukselle, joka voi johtaa jopa rajuun ylilyöntiin. 

Latuetiketin hallitseminen auttaa ymmärtämään ja huomioimaan kanssaliikkujia. Pienten kirjoittamattomien sääntöjen muistaminen tekee latukäyttäytymisestä miellyttävämpää kaikille. 

Näitä seitsemää sääntöä noudattamalla lähdet ladulta hymyssä suin. Katso video alta: 

Lue myös: Ethän ole latutörppö? 4 vinkkiä oikeaan tyyliin

Lähde: Fischer, Electrofit

Eikö olisi jännittävää, jos näkisit itsesi telkkarissa tai elokuvan taustahenkilönä? Hauskat pikkuroolit tv-sarjoissa ja elokuvissa ovat vain hakemuksen päässä.

Monet televisiosarjat, mainokset ja elokuvat kaipaavat avustajia erilaisiin rooleihin. Tuotatantoyhtiöt ilmoittavat tarpeistaan usein näppärästi Facebook -ryhmissä, joihin voi hakea jäseniksi.

Toinen keino on ottaa yhteyttää suoraan pääkallonpaikalle ja kertoa kiinnostuksestaan.

– Ilmoituksissamme kerromme tarkkaan, millaisia ja minkä ikäisiä tyyppejä haemme. Joskus kelpaa kuka vain, kun kyseessä on joukkokohtaus. Joskus haemme aivan spesifiä tyyppiä, kuten tummaa tatuoitua miestä, joka osaa jonglöörata, tuotantokoordinaattori Aila Mulari Zodiak Finlandista kertoo.

Jos mielii avustajaksi, on hyvä muistaa kaksi asiaa. 

1. Poseeraa ja panosta

Ilmoitusten yhteydessä on aina sähköpostiosoite, jonka kautta avustamisesta kiinnostunut voi hakea tehtävään. Yhteystietojen lisäksi kaivataan kasvo- ja kokovartalokuvat.

– Niihin kannattaa panostaa. Lähetä mahdollisimman tuoreet kuvat, Mulari vinkkaa.

Hakemuksessa kannattaa kertoa myös erityistaidoistaan ja harrastuksistaan.

– Hiljattain kaipasimme esimerkiksi tenniksenpelaajia tv-sarjaan pelaamaan päähenkilöiden taustalle, Mulari kertoo.

2. Uskalla heittäytyä

Kun rooli sitten napsahtaa, paikalle on saavuttava oikeaan aikaan ja ohjeiden mukaisesti pukeutuneena.

Mukaan kannattaa ottaa jotain hiljaista tekemistä, vaikkapa kirja, kudin tai ristikko, sillä kuvauksissa joutuu usein odottelemaan.

Tämän lisäksi avustajalta vaaditaan heittäytymiskykyä. Ei riitä, että haluaa bongata kuvaksissa kuuluisuuksia ja nähdä miten elokuva syntyy.

– Oma osansa on hoidettava, Mulari muistuttaa.

Lue lisää telkkariavustamisesta ET:n numerosta 2/2017! Se ilmestyy keskiviikkona 17.2.2018.

Tökkiikö vauhti hiihtoladulla? Lue hiihtäjä Kerttu Niskasen vinkit oikeaoppiseen hiihtoasentoon.

Kerttu Niskanen, 28, on oululaissyntyinen hiihdon kaksinkertainen olympiahopeamitalisti. Vaikka Kerttu ei juuri ehdi hiihdellä kuntohiihtäjien kanssa, hänellä on selvä mielikuva suomalaisten hiihtotaidosta.

Hyvä uutinen on, että Kertun mielestä kuntohiihtäjillä on usein yllättävän hyvä rytmi. Siitä on hänen mielestään hyvä jatkaa.

– Tekniikka kehittyy ennen kaikkea hiihtämällä, mutta omaa hiihtoa on välillä hyvä arvioida ja tarkistaa, pala palalta. Pääasia on kuitenkin, että hiihto on kivaa, Kerttu toteaa.

Kerttu Niskanen. Kuvaaja:  Jussi-Pekka Reponen / Sanoma-arkisto. Kuva vuodelta 2015.
Kerttu Niskanen. Kuvaaja: Jussi-Pekka Reponen / Sanoma-arkisto. Kuva vuodelta 2015.

1. Mitkä ovat kuntohiihtäjien yleisimpiä tekniikkavirheitä?

Painopiste jää helposti taakse. Kun asento on liian pysty, työntö jää tasatyönnössä heikoksi. Pysty-asento on yleinen virhe myös vuorohiihdossa kahden suksen liu'ussa.

2. Miten liian pystystä asennosta pääsisi eroon?

Suksi liukuu paremmin ja sitä on helpompi hallita, kun uskaltautuu hiihtäessä nojaamaan eteen. Asentoa kannattaa pyrkiä rohkeasti muuttamaan, eron huomaa nopeasti.

Perinteisellä tyylillä etupainotteinen asento auttaa siihen, että hiihtäjä pääsee liu'un päälle ja saa suksen pitämään. Edessä oleva paino auttaa myös vuorohiihdossa kahden suksen liu'un korjaamiseen. Vuorohiihdossa tosin kannattaa myös opetella pysymään yhden suksen varassa, liu'un päällä. Tehokas ja terävä päkiäponnistus auttaa nostamaan lantion ylös. Tasatyönnössä on hyvä opetella käyttämään keskivartaloa. Siinä liian pystyä hiihtoasentoa voi välttää, kun tuo sauvat lumeen pienessä kulmassa.

3. Usein käsivarret ja olkapäät väsyvät perinteistä hiihtäessä. Miten sen voisi estää?

Hartiat on yritettävä pitää rentoina. Se helpottuu, kun opettelee käyttämään keskivartaloa kunnolla työntäessä. Keskivartalon voima löytyy, kun nojaa rohkeasti eteenpäin ja painaa sauvaa alas ylävartalon painoa apuna käyttäen.

4. Liukua ei tunnu löytyvän voitelunkaan jälkeen. Miten potkuun saisi lisää liukua?

On tehtävä töitä päkiällä. Päkiä tulee potkaista tehokkaasti ja terävästi latuun. Myös tasapaino vaikuttaa potkun voimakkuuteen.

5. Entä jos tasapaino on kadoksissa?

Tasapaino kehittyy harjoittamalla painonsiirtoa jalalta toiselle. Ensin voi kokeilla yhdellä suksella seisomista paikallaan, ja kun se sujuu, voi siirtyä laskemaan pieniä mäkiä paino vain yhdellä jalalla. Kun tasapaino kehittyy ja varmuutta laskemiseen alkaa löytyä, voi kokeilla isompia mäkiä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2017.