ET-lehti testasi kolmea aktiivisuusranneketta. Suuria eroja niiden väliltä ei löytynyt, vaan kaikki olivat kelpo kapineita.

Aktiivisuusranneke mittaa muun muassa askeleita ja unen laatua. Polarin ja Garminin rannekkeeseen voi myös yhdistää sykevyön, jolloin laite muuttuu sykemittariksi.

Rannekkeiden käyttö vaatii tietoteknistä osaamista. Jokainen niistä vaatii toimiakseen netistä ladattavan ohjelman tietokoneelle. Jos haluaa katsella älypuhelimesta rannekkeen antamia tietoja, myös sitä varten täytyy ladata sovellus.

Itse rannekkeesta näkee päiväkohtaisia tietoja, mutta pitemmän aikavälin tietojen seuraamiseen tarvitaan tietokonetta tai älypuhelinta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Aktiivisuusrannekkeen suurin hyöty on siinä, että se innostaa liikkumaan. Jos ranneke näyttä karuja lukemia askeleiden vähyydestä, tulee vääjäämättä mieleen panna tossua toisen eteen. Turhat harhaluulot omasta liikunnallisuudesta haihtuvat, koska mittaria ei voi huijata, ellei sitten ravistele kättään tosi reippaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös: ET testasi 2 x unisovellukset


Polar Loop 2, 120 euroa

Näyttää kellonajan, päivän aikana kävellyt askeleet, matkan, aktiivisuustason, unen ja kalorien kulutuksen.

Plussat

+ Iso, selkeä näyttö.
+ Ilmoittaa värinähälytyksellä, kun olet istunut 55 minuuttia.
+ Vesitiivis
+ Suomenkielinen latausohjelma.
+Antaa värinäilmoituksen saapuvista puheluista ja viesteistä sekä kalenterimuistutuksista.
+ Voi yhdistää sykemittarin kanssa.

Miinukset

– Jos haluaa nähdä kellon tai mitä muuta tahansa, täytyy painaa aktivointinappia. Nappi ei ole kovin herkkä, jolloin joutuu painamaan useammin.
– Ranneke täytyy leikata itselle sopivaksi.
– Vaatimaton akun kesto.
– Ei toimi Windows-puhelimen kanssa.

 

Fitbit Charge, 129 euroa

Näyttää kellonajan, päivän aikana kävellyt askeleet, matkan, noustujen kerrosten määrän, unen ja mahdollisen herätysajan.

Plussat

+ Voi aktivoida tietokoneen tai kännykän sovelluksessa herättämään tiettyyn aikaan vaikka joka päivä. Miellyttävä värinäherätys ranteessa.
+ Hyvä akun kesto.
+ Antaa värinähälytyksen, kun esimerkiksi 10 000 askelta on täynnä – jos haluaa tällaisen asetuksen.
+ Kellonaika näkyy halutessaan rannetta liikuttamalla, joten ei tarvitse painaa mitään nappia kelloa katsoakseen
+ Toimii iPhone-, Android- ja Windows-puhelimien kanssa.

Miinukset

– Monimutkainen käyttöönotto. Ensin ladataan yhdellä piuhalla akku. Sitten laitetaan toinen mokkula bluetooth-yhteyttä varten, jos ranneke ohjastetaan käyttöön verkkopalvelulla.
– Englanninkielinen verkkopalvelu.
– Yöuniseuranta ei pidä paikkaansa, varsinkin jos on herkkäunisuuteen taipuvainen.
– Ranneke on kevyt ja sen kiinnitysmetodi on heikko. Saattaa avautua yhtäkkiä.
– Ei ole vesitiivis.
– Pieni näyttö.
– Ei voi yhdistää sykevyön kanssa.

 

Garmin Vivofit 2, 129 euroa

Näyttää kellonajan, päivän aikana kävellyt askeleet, matkan, unen ja kalorien kulutuksen.

Plussat

+ Kellonaika on koko ajan näkyvillä.
+ Ei tarvitse ladata, koska toimii patterilla. Patterin kestoksi luvataan yksi vuosi.
+ Tiedot siirretään langattomasti tietokoneelle USB-porttiin asennettavan sirun kautta.
+ Vesitiivis.
+ Piippaa vaimeasti, kun on ollut liikkumatta tunnin.
+ Varma kiinnityssysteemi.
+ Voi yhdistää sykevyön kanssa.

Miinukset

– Alkuasennus osittain englanninkielinen.
– Garminin nettisivuilla kahdenlaisia käyttöohjeita. PDF-käyttöohje liian ylimalkainen.
– Nukkumaan mennessä täytyy muistaa asettaa unitila päälle.
– Ei toimi Windows-puhelimen kanssa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla