Terveiden ihmisten ei kannata ryhtyä gluteenittomalle ruokavaliolle, josta on tullut peräti hittidieettien kaltainen ilmiö. Lue kymmenen kysymystä monia askarruttavasta gluteiinista!

Tänä päivänä on muotia olla gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka siihen ei olisi tarvetta.

Ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen Keliakialiitosta sanoo, että ruokavalion haittapuolia ovat kuitujen vähäinen saanti ja gluteenittomien tuotteiden kalleus. Hän vastasi kymmeneen yleisempään kysymykseen aiheesta.

Taustaa: Keliaakikko, saatko piilogluteenia?

  1. Mitä gluteeni on?

    Varastovalkuaista, jota on vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Gluteeni muodostaa leivän ja pullan tekemisessä sitkomassan.

  2. Miksi gluteeni jätetään pois ruokavaliosta?

    Gluteeni aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ohutsuolen limakalvoille tulehduksen. Siitä seuraa myös suolinukkavaurio, minkä vuoksi ohutsuolen ravintoaineiden imeytymispinta-ala pienenee.

  3. Miten keliakia oireilee?

    Monella lailla: On vatsakipua, ummetusta tai ripulia, nivelkipuja, oksentelua, närästystä, aftoja suussa, hampaiden kiillevaurioita, väsymystä, masennusta ja lapsettomuutta. Lapsilla kasvu saattaa hidastua keliakian takia.

  4. Kenen muun kuin keliaakikoiden kannattaa jättää gluteeni pois?

    Joillakin on gluteeniyliherkkyys ilman keliakiaa. Oireet ovat samantyyppisiä kuin keliakiassa, mutta suolistossa ei näy muutoksia eikä veressä vasta-aineita. Gluteeniyliherkkyyttä on vaikea diagnosoida. Jos keliakia ja vilja-allergia on suljettu pois, kannattaa tutkia, onko gluteiinin pois jättämisellä vaikutusta vointiin.

    Lue lisää: Oletko yliherkkä gluteenille?

  5. Jos epäilee keliakiaa tai gluteeniyliherkkyyttä, kannattaako jättää gluteeni pois omin päin?

    Emme suosittele. Moni jättää gluteenin pois, mutta ei edelleenkään ole varma, mikä vaivaa. Silloin täytyy syödä kolme kuukautta gluteenia ennen kuin asiaa voidaan tutkia veritestein ja tähystämällä. Se voi olla joillekin hyvin tuskallista. Siksi kannattaa ensin aina tutkituttaa itsensä.

  6. Laihduttaako gluteeniton ruokavalio?

    Keliaakikoiden mukaan ei laihduta. Kun elintarvikkeista jää sitko pois, se usein korvataan rasvalla tai sokerilla. Uskon, että laihdutuskeskustelussa ovat menneet vähähiilihydraattinen ja gluteeniton ruokavalio sekaisin. Siksi monet luulevat gluteenittoman laihduttavan.

  7. Onko gluteeniton ruokavalio kallis?

    Gluteeniton ruokavalio maksaa keskimäärin 68 euroa enemmän kuussa kuin tavallinen. Summaan voi tietysti vaikuttaa itse esimerkiksi leipomalla leipää kotona.

    Suosittelemme: Keliakialeipä on Ruotsissa halvempaa kuin Suomessa

  8. Onko gluteenittomissa tuotteissa paljon lisäaineita?

    Mitä pitemmälle ruoka on prosessoitu, sitä enemmän siinä on lisäaineita – niin kuin tavanomaisessa ruoassa. Leivässä joudutaan käyttämään keinotekoisia nostatusaineita, koska sitkoa ei ole.

  9. Kuinka pian elimistö toipuu, jos keliaakikko jättää gluteenin pois?

    Monet oireet helpottavat muutamassa viikossa. Suolinukan parantumiseen menee noin vuosi.
    Keliaakikko ei kestä yhtään gluteenia. Gluteeniyliherkkä saattaa kestää sitä jonkin verran.

  10. Mitä vaaroja gluteenittomassa ruokavaliossa on?

    Siinä ei ole varsinaisesti vaaroja, mutta kuitujen saanti jää niukaksi. Kuitujen määrä tuppaa jäämään 15 grammaan päivässä, kun suositus on 25–35 grammaa. Kuituja saa toki lisää, jos valitsee runsaskuituisia tuotteita, marjoja ja kasviksia sekä käyttää gluteenittomia kuitulisiä.

Mielenkiintoinen artikkeli: Gluteenia vai ei? "Vilja itsessään ei ole paha asia"

Vierailija

Ethän sorru tähän ruokavalioon ilman kunnon syytä?

Vierailija 31.07.2015 klo 13:14 Ihminen ei tarvitse leipää. Tässäkin artikkelissa leipä on keskeisessä asemassa. Ruisleipä aiheuttaa monille paljon erilaisia vatsavaivoja. Jätin kokonaan rukiin pois ja ilmavaivat ja vatsan möyryäminen loppuivat heti. On suorastaan edesvastuutonta, että rukiin terveellisyyttä hehkutetaan jatkuvasti. Samaa mieltä. Ei nyky-ihminen tarvitse enää samanlaista voimaruokaa kuin sata vuotta sitten eläneet ja fyysisesti raskasta työtä tehneet ihmiset.
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: