Liikunta on parasta lääkettä moneen vaivaan, mutta heti ei kannata lähteä soitellen sotaan – jos kyseessä on liikunnan aloittelija. UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari vastaa 13 lukijoiden askarruttavaan kysymykseen liikkumisesta ja terveellisestä elämästä.

  • 1. Kummeli-sketsissä ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen toteaa, että auto tykkää, kun sillä ajetaan. Millaisesta käytöstä ihmiskeho tykkää, UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari?
    Viikossa pitäisi harrastaa vähintään 2,5 tuntia reipasta kävelyä vastaavaa liikuntaa tai tunti ja vartti rasittavaa liikuntaa kuten hölkkää tai juoksua. Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää liikuntaa tulisi tehdä kaksi kertaa viikossa. Monipuolisuus on valttia.

  • 2. Istumisesta on tehty lähes kuolemansynti. Onko istuminen niin ­vaarallista kuin väitetään?
    Runsas päivittäinen istuminen ja muu paikallaanolo on selkeä riskitekijä, joka on yhteydessä suurempaan kuolemanriskiin ja monien sairauksien syntyyn. Se on toki vain yksi riskitekijä muiden joukossa, ja kokonaisriski ­ratkaisee.
    Lue myös: Monta tuntia sinä istut päivässä? Tämän se kertoo kehostasi

  • 3. Kuinka vaarallista se on, kun sohva­peruna lähtee yllättäen lenkille?
    Jos liikutaan heti rasittavalla tasolla, lenkki voi aiheuttaa terveysriskin. Huono kunto, niukka liikuntatausta, sydänsairauksien riskitekijät ja äkillinen rasittava liikuntaponnistus ovat huono yhdistelmä. Raskaan liikuntaharrastuksen aloittaminen lääkärintarkastuksen kautta on suositeltava idea.

"Jos liikutaan heti rasittavalla tasolla, lenkki voi aiheuttaa terveysriskin."

  • 4. Mikä on yli 55-vuotiaalle hyvä kunto ja ­miten sen voi helposti ­testata?
    Kestävyyskunnon testaaminen hoituu helposti vaikka kävelytestillä. Yksinkertaisimmillaan kävelytestin voi tehdä älypuhelimeen ladattavalla sovelluksella, joka ohjeistaa testin tekijää ja mittaa kahden kilometrin matkan. Kun mittaa pulssinsa ja syöttää syketiedon ohjelmaan, se antaa saman tien testin tuloksen.

  • 5. Kun haluaa liikunnallisemman elämän, mistä kannattaa aloittaa?
    Aluksi voi tehdä kuntotestit esimerkiksi liikuntaan perehtyneen lääkärin lähettämänä ja laatia niiden pohjalta mahdollisimman realistisen ja turvallisen liikuntaohjelman. Suosittelen myös aikuisten liikuntakouluja, joissa tutustutaan eri lajeihin. Kokeiltuaan eri lajeja on helpompi päättää, mitkä tuntuvat omilta.
    Mielenkiintoista: Sinustakin liikkuja? Kattava vinkkipaketti 55+-vuotiaille

  • 6. Mitkä ovat parhaat lajit senioreille?
    Tärkeintä on, että liikunta kehittää tasapuolisesti kestävyyttä, lihasvoimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Lajiyhdistelmien kirjo on loputon, esimerkiksi hiihtoa, kävelyä ja kuntosalia talvella; golfia, pyöräilyä ja soutelua kesällä.

  • 7. Mihin suosittelet ensiavuksi liikuntaa?
    Liikunnasta on apua kaikkien keskeisten kansansairauksiemme ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen. Suosituksiin voi perehtyä yksityiskohtaisemmin Duodecimin Käypä hoito -suosituksesta.

  • 8. Lähes kaikkien ikäryhmien jalankulku ja pyöräily ovat vähentyneet. Miksi?
    Tämä on tuhannen taalan kysymys. Tunnemme liikunnan hyödyt, mutta valitsemme silti auton kävelyn tai pyöräilyn sijaan. Teemme valintamme itse, mutta yhteiskunta voi tietysti tehdä jalan ja pyörällä liikkumisen houkuttelevammaksi ja autoilun vähemmän ­houkuttelevaksi.

  • 9. Onko sillä väliä, liikkuuko ­luonnossa ­vai sisällä salilla?
    Ulkona liikkumisessa on ilman muuta hyötynsä. Sisätiloissa tulevat kyseeseen lähinnä joukkuepalloilut, jumpat ja kuntosaliliikunta, muutoin kannustan luonnossa liikkumiseen.

  • 10. Kannustavatko sankarilliset painonpudotukset ja liikuntatarinat ihmisiä liikkumaan vai läsähtämään?
    Sekä että. Osa saa ohjelmista kipinän liikkumiseen, mutta toisia heroistiset painon­pudotukset voivat myös lannistaa. Toivoa sopii, että median tarinoissa tavoitellaan muutakin kuin epärealistisia lyhyen aikavälin sankaritekoja.
    Katso myös: Kuntoilevan ihmisen ruokavalio: Tärkeimmät kysymykset X 3

  • 11. Kannattaako ihmisen kuunnella ­kehoaan vai tuijottaa syke- ynnä muita mittareita?
    Oma tuntemus on aina tärkeä, mutta syke­mittari voi toimia käsijarruna henkilölle, jonka tulee mentyä liian lujaa. Liikuntahärpäkkeet ovat liikunnan seuraamisen ja tallentamisen kannalta erittäin hyviä, mutta omaa tuntemusta ei pidä koskaan aliarvioida.

"Omaa tuntemusta ei pidä koskaan aliarvioida.

  • 12. Millaista rasitusta yli 55-vuotiaan pitäisi välttää?
    Jos liikuntatausta on vahva ja terveysriskejä ei juurikaan ole, rasitusta ei tarvitse välttää. Palautuminen tosin hidastuu iän myötä, ­joten ahnehtia ei kannata.

  • 13. Pienet päätökset auttavat ­enemmän kuin hyvät aikomukset. Jos ­ihminen ­päättää elää elämästään puoli ­tuntia päivässä toisin, mitä suosittelet?
    Kun liikkuu monipuolisesti itseään kiinnostavalla tavalla puoli tuntia päivässä, se riittää hienosti liikuntasuositusten täyttämiseen. Kokonaisuuteen voi ottaa mukaan ruokailutottumusten muutoksia.
    Liikkumalla, syömällä järkevästi ja nukkumalla riittävästi pääsee pitkälle.
    Suosittelemme: 5 syytä, miksi kävely on parempi laji kuin juoksu

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.