Kymmenellä prosentilla suomalaisista esiintyy uniapneaa, mutta monet heistä eivät ole tietoisia sairaudestaan. Mistä sen huomaa ja mitä siihen saa apua?

Hikoiluttaako yöllä? Kuivuuko suusi?

Uniapneasta kärsivän yö ei ole pelkkää huonoa unta. Toki silloin uni on hengityskatkosten vuoksi pinnallista. Mutta mistä kaikki saa alkuunsa?

Hengityskatkos syntyy, kun hengitystie nielussa ahtautuu kokonaan estäen hengitysilman virtaamisen keuhkoihin. Katkoksen kesto voi olla sekunneista jopa puoleentoista minuuttiin. Katkos päättyy usein korahdukseen ja nukkujan havahtumiseen.

Hoitamaton uniapneatauti johtaa merkittävään sydän- ja verisuonitautiriskiin. Uniapneapotilaalla on moninkertainen riski sairastua verenpainetautiin ja aikuistyypin sokeritautiin.

Uniapnean aiheuttamia tavallisia oireita ovat muun muassa suun kuivuus aamulla, yöhikoilu, lisääntynyt öinen virtsaamistarve, sydämen rytmihäiriöt, impotenssi, muistihäiriöt, masennus ja jatkuva väsymys.

Miten uniapneaa hoidetaan?

Ylipaino on tärkeä uniapneataudille altistava riskitekijä. Joka kolmas uniapneapotilas on kuitenkin normaalipainoinen. Lievän uniapnean hoidossa ylipainon pudottaminen on ensisijaista. Myös tupakoinnin lopettaminen, alkoholin käytön vähentäminen ja selinmakuulla nukkumisen estäminen auttavat usein.

Joskus myös kookkaiden nielurisojen poisto voi auttaa hengittämistä.
Kuorsauskisko tai apneakisko ovat nimityksiä erityiselle hampaissa pidettävälle kojeelle, jonka avulla alaleukaa tuetaan unen aikana pysymään paremmin paikallaan. Kun alaleuka pysyy edempänä, kieli ja pehmeä kitalaki eivät pääse tukkimaan hengitysteitä.

Keskivaikea ja vaikea uniapneatauti hoidetaan ylipainehengitys- eli CPAP-laitteella. CPAP-hoidossa käytetään nukkuessa nenän tai suun ja nenän päällä pidettävää maskia, johon ohjataan letkun ja lähes äänettömän kompressorin avulla kevyesti paineistettua ilmaa, joka pitää ylemmät hengitystiet avoimina. CPAP on lyhenne englanninkielisistä sanoista Continuous Positive Airway Pressure.

Mistä saa apua?

Lääkärin lähetteellä tutkimuksiin pääsee sairaaloiden uniyksiköissä, keuhkosairauksien poliklinikoilla ja kliinisen neurofysiologian yksiköissä. Itse kotona tehtäviä yöpolygrafiatutkimuksia tarjotaan monista terveyskeskuksista ja yksityisiltä lääkäriasemilta. Helppokäyttöinen yöpolygrafialaite rekisteröi yhden omassa sängyssä nukutun yön aikana hengitysilman virtauksen, hengitysliikkeet ja veren happipitoisuuden.

Asiantuntijana uniapneaan erikoistunut korva-, nenä- ja kurkkusairauksien erikoislääkäri, dosentti Miikka Peltomaa korvalääkärikeskus Ainosta Järvenpäästä.

Lähteitä: Terveyskirjasto, www.uniapnea.fi, www.uniapnea.info, www.nukkuaino.fi

Lue lisää uniongelmista täällä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju