Liikunta polttaa kaloreita, mutta on myös ensiarvoisen tärkeää ikääntyvän lihaskunnon säilyttämiseksi. Lue asiantuntijoiden täsmävinkit, joilla tehostat energiankulutustasi turvallisesti.

Liikunta kuluttaa kaloreita ja pitää yllä lihasmassaa, mutta millainen liikunta on turvallisista, tehokkaita ja terveellisintä?

- Pelkkä dietillä laihduttaminen syö lihasmassaa ja aineenvaihdunta pienenee entisestään, fysiatri Marianne Kyrklund huomauttaa.

Laihtumisen kannalta tärkeintä on kuluttaa mahdollisimman paljon energiaa. Suurimmillaan energiankulutus on silloin, kun kehon isot lihasryhmät tekevät töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

- Kalorit palavat parhaiten lajeissa, joissa muun muassa reidet, pakarat ja vatsalihakset tekevät töitä. Esimerkiksi reipas kävely, hiihto ja palloilulajit sopivat painonpudottajalle, Marianne Kyrklund havainnollistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Suosittelen etsimään mielekkään tavan olla aktiivinen elämässä. Kivoja liikuntaharrastuksia kannattaa etsiä. Toivoisin jokaisen löytävän erilaisia mukavia kuntoliikkumistapoja, mutta vaikka niitä ei löytyisi tai mahtuisi niin jotain kiinnostavaa pitää olla, joka pitää mielen ja kehon aktiivisena ja peffan pois sohvasta.

"Joku aloittaa vaikka kuoroharrastuken  - sekin on aktiivisuuden lisäämistä"

THL:n ravitsemusasiantuntija Heli Reinivuo muistuttaa, että etenkin painoaan pudottavien on oltava tarkkana lihaskunnon kanssa.

- Ikääntyessä lihasmassa vähenee, joten iäkkäälle laihduttajalle liikunnan lisääminen on tärkeää. Iäkkäiden laihduttajien kannattaa lisätä arkiaktiivisuutta esimerkiksi koti- ja pihatöitä tekemällä. Suositeltavia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kuntosaliharjoittelu, sauvakävely ja pyöräily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla