Helppo kotitesti kertoo vatsalihastesi kunnon. Mutta miksi ihmeessä ikäihmisen kannattaa olla huolissaan siitä, etteivät hänen lihaksensa ole erkaantuneet liikaa?

Vaivaavatko selkäkivut? Tai pömppömaha? Yksi yleinen syy alaselän kipuihin on heikentynyt syvien vatsalihasten aktivointi, yrittäjä, personal trainer Riina Laaksonen kertoo. Lisäksi niin yllättävä piirre kuin pömppömaha voi seurata erkaantuneista suorista vatsalihaksista.

Toisaalta nämä voivat myös olla vaivoja, jotka runsas istuminen on aiheuttanut, ammattilainen myöntää. 

Vinkki! Miten pääsen eroon tästä vaivasta? 9 kysymystä notkoselästä

– Keho mukautuu niihin asentoihin, missä olemme paljon, myös istumiseen, joten runsas istuminen jo itsessään lyhentää vatsalihaksia ja vaikuttaa näin negatiivisesti lihastasapainoomme.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vatsalihasten erkaantumasta kärsivät helposti ylipainoiset naiset ja miehet, paljon treenaavat sekä synnyttäneet naiset. Erkaantumiseksi kutsutaan tilaa, kun suorat vatsalihakset eivät palaudu entiselleen muutoksen jälkeen ja niiden väliin jää ikään kuin tyhjä aukko – koska lihakset ovat erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi tällä on niin paljon väliä: Eikö sixpackin tavoittelun voisi kuitenkin jättää nuoremmille? Ei, jos asiaa kysytään personal trainerilta.

Istutko lysyssä? Aloita ryhtiremontti – katso helpot ohjeet

– Iäkkäille ihmisille hyvä lihaskunto on todella tärkeä asia, jotta pysytään toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Vatsalihasten kunto vaikuttaa muun muassa ryhtiin. Hyvä ryhti ja keskivartalon lihasten hyvä kunto ehkäisevät puolestaan selkä-, niska- ja hartiaongelmia.

Kun keskivartalon tuki ei ole kunnossa, saa se aikaan muitakin haittoja, etenkin 55+-vuotiaille.

– Ikääntyessä ja lihasvoiman heiketessä esimerkiksi riskit virtsan- ja ulosteenpidätyskykyyn sekä kohdun- ja emättimenlaskeumaan kasvavat.

Katso ohjeet:
Näin treenaat vatsan ja yläselän lihaksia

Onneksi ikävään tilaan voi vaikuttaa, vaikka ikämittarissa oli mikä tahansa luku, Riina vakuuttaa. 

– Syvien vatsalihasten treenillä ja niiden tuntuman herättelyllä on aina vaikutusta. Olen kuullut satavuotiaista, jotka ovat lihaskuntoharjoittelulla saaneet tuloksia ja parantaneet lihasvoimaansa, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, tasapainoa ja koordinaatiota.

Testaa itse vatsalihastesi tila x 4

  1. Asetu lattialle selinmakuulle.
  2. Koukista polvet ja rentouta vatsan lihakset.
    Nosta pää ja lavat ylös lattiasta.
  3. Tunnustele sormilla navan ylä- ja alapuolella, vatsalihasten välissä.
  4. Testaa, kuinka syvälle sormet menevät ja kuinka pitkä tämä syvennys on.

Taustaa

  • Normaalitilassa vatsalihasten välissä ei ole syvennystä ollenkaan.
  • Useat raskaudet, yli 34-vuoden ikä ja muun muassa keisarileikkaus altistavat suorien vatsalihasten erkaantumalle.
  • Treenaamisen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä: suorien vatsalihasten ja koko vartalon saaminen parempaan fyysiseen kuntoon on aina mahdollista, lupaa Riina Laaksonen.

Lähde: Lupaus-hyvinvointistudion omistaja, personal trainer Riina Laaksonen

Lisää lihasvoimaa! 10 kysymystä ammattilaisille

Sisältö jatkuu mainoksen alla