Lehdissä ja televisio-ohjelmissa hehkutetaan, kuinka painonpudotus onnistui personal trainerin eli PT:n kanssa tai kuinka tämä auttoi pysyvän liikuntakipinän sytyttämisessä. Mutta onko PT:stä todella hyötyä?

1. Mikä on personal trainer?

Personal trainer (PT) on henkilö, joka suunnittelee asiakkaalle tämän tavoitteiden mukaisen liikuntaohjelman ja ruokavalion. Hän ohjaa asiakasta terveydelliseen elämäntapamuutokseen: neuvoo ja motivoi, jotta tämä saavuttaisi tavoitteensa, on se sitten painonpudotusta, parempaa jaksamista tai liikunnan lisäämistä. Jatkokouluttautuneet treenarit osaavat lisäksi ohjata asiakastaan stressinhallinnassa, elämän hallinnassa yleensä ja muissakin terveyteen vaikuttavissa asioissa.

2. Miten uusi ammattikunta on syntynyt?

Personal training syntyi vähitellen osana fitness-trendiä Yhdysvalloissa 1970- ja 80-luvuilla. Sieltä se on tullut Suomeen 1990-luvun lopulla, ja FAF eli Fitness Academy of Finland aloitti koulutukset ensimmäisenä Suomessa 1997.

3. Ketkä ovat treenareiden asiakkaita?

Useimmat haluavat apua painonpudotukseen tai säännöllisen liikunnan aloittamiseen. Jotkut hakevat sopivaa liikuntalajia, joka korjaisi tai kuntouttaisi mahdollisia ryhtiongelmia tai tuki-ja liikuntaelinvaivoja. Asiakkaissa on enemmän naisia kuin miehiä.

Lue myös: Pömppö ei häviä – onko mitään tehtävissä?

4. Mitä PT:n kanssa tehdään?

Ensimmäisellä kerralla PT haluaa tietää asiakkaan liikunta- ja terveyshistorian pääpiirteittäin sekä tämän tavoitteet: haluaako asiakas pudottaa painoaan, oppia liikkumaan säännöllisesti vai kenties parantaa lihasvoimaansa. PT voi tehdä asiakkaalle myös kuntotestin ja kehonkoostumusmittauksen tai kartoittaa hänen terveyskuntoaan yksinkertaisilla lihasliikkeillä. Kaikkien näiden tietojen perusteella PT tekee liikunta- ja ruokavaliosuunnitelman, johon hän perehdyttää asiakkaansa treenausjakson kuluessa. Tapaamisissa PT ohjaa asiakasta tekemään liikkeitä oikein ja motivoi tätä ohjelman noudattamiseen. Asiakas toteuttaa suunnitelmaa osin yhteisissä tapaamisissa, osin itsenäisesti.

Suosittelemme: 6 klassikkodieettiä ja asiantuntijan analyysit

5. Kuka saa käyttää nimikettä personal trainer?

Periaatteessa kuka vain, mutta alan uutta nimikettä APT® saa käyttää vain auktorisoitu personal trainer. Auktorisointi luotiin, jotta asiakkaat voisivat varmistua ostamansa palvelun laadusta. Auktorisoitu personal trainer eli APT® on käynyt tietyt kriteerit täyttävän koulutuksen tai hänellä on liikunta-alan peruskoulutuksen lisäksi riittävästi kokemusta personal trainingistä. Auktorisoidut PT:t löytää Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen SKY ry:n sivuilta.

6. Minkälainen koulutus ATP®:llä on?

Monilla personal trainereilla on liikunnan alan peruskoulutus: hän voi olla liikunnanohjaaja, fysioterapeutti, hieroja tai liikuntatieteiden maisteri. Sen lisäksi hän on opiskellut PT-koulutuksessa anatomiaa, fysiologiaa, kuntoharjoitttelua ja -testausta sekä ravitsemusta. Hän on perehtynyt vuorovaikutukseen ja motivointitekniikoihin. Hänella on taitoa neuvoa myös erityisryhmiä, kuten esimerkiksi diabetesta sairastavia tai tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiviä. Hän osaa tarvittaessa suositella asiakasta käymään lääkärillä ennen kuntoilun aloittamista. ATP® voi olla myös liikunnanohjaaja tai fysioterapeutti, joka on toiminut jo niin pitkään personal trainerina, että hänet katsotaan olevan ammattitaitoinen treenari.

7. Miten löydän itselleni sopivan treenarin?

Useimmissa kuntokeskuksissa on PT-palveluja tarjolla, ja kun siellä kertoo, mihin tarkoitukseen treenaria tarvitsee, kuntokeskuksen henkilökunta osaa suositella sopivaa. Monet treenarit työskentelevät yksityisinä yrittäjinä, ja heidän esittelyjään löytää netistä. Voi kysellä tutuilta ja ystäviltä, sillä hyvistä treenareista kerrotaan aina eteenpäin. Kannattaa etsiä PT:tä, jolla on kokemusta samasta asiasta, johon hakee apua. Intuitio on hyvä mittari: miltä treenarin kohtaaminen tuntuu? On tärkeää, että treenarin kanssa tulee juttuun. Ennen kuin teet sopimuksen, tarkista, että PT on auktorisoitu. Siten saa varmasti ammattitaitoista ohjausta.

Mielenkiintoinen artikkeli: Näin paljon "terveelliset" herkut sisältävät sokeria

8. Mitä hyötyä PT:n palveluista on?

PT:llä on tietoa siitä, miten asiakkaan kannattaa kuntoilla ja miten syödä, jotta hän voisi paremmin. Uusien kuntoilu- tai ruokailutottumusten sisäistäminen on helpompaa kuin omin päin, ja tuloksia tulee nopeammin. Ammattilaisen kanssa kuntoilun aloittaminen on myös turvallisempaa. Hän osaa neuvoa oikeat liikkeet ja oikean tavan liikkua, jotta vältetään riski saada rasitusvammoja.

"Ammattilaisen kanssa kuntoilun aloittaminen on myös turvallisempaa."

9. Mitä PT:n palkkaaminen maksaa?

Kymmenen tapaamista sisältävän sopimuksen hinta on usein 700 euron paikkeilla. Yhden tapaamisen hinta vaihtelee 40–80 euron välillä sen mukaan, miten pitkä sopimus on tehty. Lyhyiden sopimusten hinta tapaamista kohden on kalliimpi kuin pitkien sopimusten. Jotkut keskukset tarjoavat PT-palveluja porukalle, vaikkapa kahden tai kolmen ihmisen ryhmälle, ja se tulee edullisemmaksi.

10. Lopahtaako liikkumisinto saman tien kun PT-jakso päättyy?

Yleensä ihmiset, jotka hakevat PT:n palveluja, ovat jo ehtineet pohtia elämänmuutosta itsekseen, ja siten motivaatio on jo valmiiksi melko hyvä. Valmentajan läsnäolo pitää motivaatiota yllä, mutta hyvä PT auttaa asiakastaan sisäistämään kevyemmän ruokavalion tai uuden tavan liikkua. Hänen pitää tavallaan osata tehdä itsensä tarpeettomaksi. Valmennussuhdetta voi aina jatkaa, jos tuntee, että treeniapu on edelleen tarpeen.

Kysymyksiin vastasi FAF Finlandin koulutuspäällikkö Eero Simojoki.

Lisätietoa: Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen SKY:n sivut: sky-ry.fi.

Tärkeää! THL:n ravintoguru: "Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa – erityisesti nämä ruoat"

Kysely

Haluaisitko oman personal trainerin?

Kyllä
Kyllä
100.0%
En
En
0%
Ääniä yhteensä: 21

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto