Satu Malisen elämä muuttui radikaalisti, kun hän alkoi syödä raakaravintoa. Alakulo on tiessään ja energiaa piisaa. Katso herkulliset reseptit myös.

Espoolainen Satu Malinen oli masentunut ja väsynyt vielä vuosi sitten. Puhti oli aivan poissa.

Hän päätti kokeilla raakaravintoa. Aluksi Satu alkoi tehdä smoothieita hedelmistä ja vihanneksista. Lisäksi hän hankki mehupuristimen, johon heitti omenoita ja juureksia. Vähitellen hän lisäsi vielä enemmän raakaravintoa ruokavalioonsa.

Satu kuvailee muutosta olotilassaan radikaaliksi. Väsymys ja alakulo ovat tiessään, ja energiaa riittää. Hän sanoo, että joskus raakaravinnon vaikutuksen voi tuntea jopa tunneissa.

– Raakaravinto tekee niin hyvää, että aloin pitää kursseja siitä muillekin. Tuntuu kuin uusi sivu olisi avautunut elämässäni, Satu hymyilee.

Sadun herkulliset reseptit

Mitä raakaruoka on?

  • Raakaravinto on mahdollisimman  vähän käsiteltyä, kuumentamatonta ruokaa. Usein se valmistetaan tuoreista vihanneksista, hedelmistä, marjoista, siemenistä, pähkinöistä tai palkokasveista kuumentamatta niitä
    yli 40 celsiusasteen.

Raakasuklaat testissä: Yksi ylitse muiden

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: