Kalsiumin tarve nousee varsinkin vaihdevuosien jälkeen. Mutta mikä on tarpeeksi ja mistä kertoo koholla oleva kalsiumtaso? Professori Pertti Mustajoki kertoo mielenkiintoiset faktat tästä kivennäisaineesta.

Osteoporoosi eli luukato vaivaa jopa 400 000:ta suomalaista. Sitä voi ehkäistä muun muassa liikunnalla ja kalsiumilla.

Kalsiumia on varsinkin maitotuotteissa. Se ei kuitenkaan imeydy, ellei ihmisen elimistössä ole tarpeeksi D-vitamiinia. Siksi on tärkeää syödä kalaa, oleskella auringossa ja käyttää D-vitamiinilisiä.

Jos ravinnosta ei saa tarpeeksi kalsiumia, kannattaa turvautua kalsiumlisiin. Niiden nauttiminen ohjeen mukaan on turvallista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

"Jos kalsiumtaso on koholla,
se ei johdu liiallisesta
kalsiumin saannista."

– Jos ihmisen kalsiumtaso on koholla, se ei johdu liiallisesta kalsiumin saannista. Yleensä syynä on lisäkilpirauhasen sairaus tai D-vitamiinin yliannostus, sanoo professori Pertti Mustajoki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiini nostaa veren kalsiumpitoisuuksia, koska se lisää kalsiumin imeytymistä. Mustajoen mukaan D-vitamiinia täytyy kuitenkin syödä valtavia annoksia viikkokaupalla, jotta oltaisiin riskirajoilla.

Mielenkiintoinen artikkeli: Teetkö tämän virheen D-vitamiinin kanssa?

– Suosituksilla on isot turvamarginaalit. Vaikka korkein suositus eli 100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä on yli tarpeen, se on vielä turvallinen määrä.

Aikuisten pitäisi saada kalsiumia 800 milligrammaa vuorokaudessa. Lasillinen maitoa tai muita nestemäisiä maitovalmisteita sisältää noin 240 milligrammaa kalsiumia ja 10 gramman juustoviipaleessa on noin 100 milligrammaa kalsiumia.

Vanhukset riskiryhmässä

Iän myötä kalsiumin imeytyminen heikkenee, ja yli 70-vuotiaille suositellaankin kalsiumvalmisteiden käyttöä.

Kalsiumin ja D-vitamiinin puutteen lisäksi osteoporoosin riskitekijöitä ovat yli 65 vuoden ikä, aikaiset vaihdevuodet, alipaino, vähäinen liikunta, tupakointi sekä vanhemmilla tai sisaruksilla todettu osteoporoosi.

Lue lisää: Näin liikut, jos sairastat osteoporoosia

Alttiutta lisäävät myös useat krooniset sairaudet, kuten nivelreuma, kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen liikatoiminta, maksa- ja munuaissairaudet, epilepsia, diabetes, syöpä, anoreksia sekä estrogeenin ja testosteronin puute.

Keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot sekä erikoisruokavaliota noudattavat kuuluvat samoin riskiryhmään.

Estrogeeni on tärkeää luun aineenvaihdunnan säätelyssä, minkä vuoksi osteoporoosi on yleisempää ikääntyvillä naisilla. Vaihdevuosien jälkeen estrogeenin tuotto vähenee huomattavasti, mikä johtaa kiihtyneeseen luukatoon.

Muistathan?

Runsaina määrinä kalsium heikentää muun muassa sinkin ja magnesiumin imeytymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla