Kalsiumin tarve nousee varsinkin vaihdevuosien jälkeen. Mutta mikä on tarpeeksi ja mistä kertoo koholla oleva kalsiumtaso? Professori Pertti Mustajoki kertoo mielenkiintoiset faktat tästä kivennäisaineesta.

Osteoporoosi eli luukato vaivaa jopa 400 000:ta suomalaista. Sitä voi ehkäistä muun muassa liikunnalla ja kalsiumilla.

Kalsiumia on varsinkin maitotuotteissa. Se ei kuitenkaan imeydy, ellei ihmisen elimistössä ole tarpeeksi D-vitamiinia. Siksi on tärkeää syödä kalaa, oleskella auringossa ja käyttää D-vitamiinilisiä.

Jos ravinnosta ei saa tarpeeksi kalsiumia, kannattaa turvautua kalsiumlisiin. Niiden nauttiminen ohjeen mukaan on turvallista.

"Jos kalsiumtaso on koholla,
se ei johdu liiallisesta
kalsiumin saannista."

– Jos ihmisen kalsiumtaso on koholla, se ei johdu liiallisesta kalsiumin saannista. Yleensä syynä on lisäkilpirauhasen sairaus tai D-vitamiinin yliannostus, sanoo professori Pertti Mustajoki.

D-vitamiini nostaa veren kalsiumpitoisuuksia, koska se lisää kalsiumin imeytymistä. Mustajoen mukaan D-vitamiinia täytyy kuitenkin syödä valtavia annoksia viikkokaupalla, jotta oltaisiin riskirajoilla.

Mielenkiintoinen artikkeli: Teetkö tämän virheen D-vitamiinin kanssa?

– Suosituksilla on isot turvamarginaalit. Vaikka korkein suositus eli 100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä on yli tarpeen, se on vielä turvallinen määrä.

Aikuisten pitäisi saada kalsiumia 800 milligrammaa vuorokaudessa. Lasillinen maitoa tai muita nestemäisiä maitovalmisteita sisältää noin 240 milligrammaa kalsiumia ja 10 gramman juustoviipaleessa on noin 100 milligrammaa kalsiumia.

Vanhukset riskiryhmässä

Iän myötä kalsiumin imeytyminen heikkenee, ja yli 70-vuotiaille suositellaankin kalsiumvalmisteiden käyttöä.

Kalsiumin ja D-vitamiinin puutteen lisäksi osteoporoosin riskitekijöitä ovat yli 65 vuoden ikä, aikaiset vaihdevuodet, alipaino, vähäinen liikunta, tupakointi sekä vanhemmilla tai sisaruksilla todettu osteoporoosi.

Lue lisää: Näin liikut, jos sairastat osteoporoosia

Alttiutta lisäävät myös useat krooniset sairaudet, kuten nivelreuma, kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen liikatoiminta, maksa- ja munuaissairaudet, epilepsia, diabetes, syöpä, anoreksia sekä estrogeenin ja testosteronin puute.

Keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot sekä erikoisruokavaliota noudattavat kuuluvat samoin riskiryhmään.

Estrogeeni on tärkeää luun aineenvaihdunnan säätelyssä, minkä vuoksi osteoporoosi on yleisempää ikääntyvillä naisilla. Vaihdevuosien jälkeen estrogeenin tuotto vähenee huomattavasti, mikä johtaa kiihtyneeseen luukatoon.

Muistathan?

Runsaina määrinä kalsium heikentää muun muassa sinkin ja magnesiumin imeytymistä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju