Luonnon terveysvaikutuksia nivovat bisnekseensä myös yksityiset hoiva-alan yritykset.

Luonnolla on luultua suurempi vaikutus terveyteen – erityisesti masennusten ja muistisairauksien ehkäisyyn ja omahoitoon.

Ikäinstituutissa tehtyjen havaintojen mukaan, mitä heikommassa kunnossa ihminen on, sitä enemmän hän kaipaa luontoon ja voi ulkoilusta hyötyä.

Kuinka paljon täytyy ulkoilla? 

Ikäinstituutin vanhempi tutkija ja dosentti Erja Rappe on tutkinut ulkoilun vaikutusta ikääntyneiden hyvinvointiin. Rappen mukaan jo 10–15 minuutin oleskelu luonnossa tuottaa terveyshyötyjä. Kesällä on hyvä kuljeskella ulkona pihalla, puistoissa, rannoilla.

– Luonnolla on elvyttävä vaikutus. On tutkittu, että luonnon elvyttävät vaikutukset näkyvät muun muassa verenpaineen ja sykkeen laskuna, stressitason madaltumisena ja vastustuskyvyn parantumisena. Lisäksi luonto innostaa liikkumaan, Rappe kertoo.

Uusi lääke masennuksen hoitoon

Luonnon hyvinvointivaikutusten on havaittu vaikuttavan positiivisesti erityisesti muistisairaiden ja masentuneiden vanhusten elämänlaatuun. Rappen mukaan laitos- ja palveluhoidossa olevat vanhukset kokevat itsensä sitä terveemmiksi, mitä enemmän he pääsevät ulkoilemaan.

Muistisairaiden vanhusten kognitiiviset kyvyt ja mieliala paranevat, kun he pääsevät ulos. Masentuneet vanhukset puolestaan rauhoittuvat ja heidän mielialansa kohenee.

– Voisi jopa ajatella, että ulkoilua turvalliseksi koetussa, viihtyisässä ympäristössä voitaisiin käyttää masennuslääkkeenä, Rappe summaa.

Suomeen luvassa teemallisia hoivakoteja

Hoiva-ala etenkin yksityisellä puolella on herännyt vastaamaan ikäihmisten yksilöllisiin tarpeisiin, esimerkiksi haluun ulkoilla.

Esimerkiksi Attendo on avannut Ulkoilu & Puutarha -teemakodin ikääntyneille  Espoon Olariin.

– Attendolla on useita teemakoteja Ruotsissa ja niistä on saatu erittäin hyviä tuloksia. Halusimme kokeilla tätä myös Suomessa. Teemallinen hoivakoti tuo vaihtelua tämän hetken perushoivakotitarjontaan, Attendon laatu- ja kehitysjohtaja Paula Pohto-Kapiainen kertoo.
 
Vastaavia on tekeillä Ouluun ja Jyväskylään.

Taustaa: Geriatrian professori Jaakko Valvanne puolustaa omatoimisuutta.
 

Vierailija

Tämä yllättävä asia laskee tehokkaasti verenpainettasi

Ihmisillä elämä helpottuisi hirveästi yhden ainoan kirjan lukemisella, eli Kimmo Takasen kirjoittamalla kirjalla Tunne lukkosi, Vapaudu tunteiden hallinnasta. Oma tunne maailmamme on itsemme kaikkein pahin vihollinen, koska tunteemme ohjaavat elämäämme. Kun tumme maailmamme on lapsuudessa mennyt väärille raiteille, niin kärsimme tuosta asiasta läpi elämämme, aina siihe asit kunnes ymmärrämme tuon asian ja alamme korjaamaan tuota asiaa. Kun luin tuon kirjan ensimmäinen asia minkä huomasin...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: