Moni napsii särkylääkkeitä ja juoksee hieronnassa niskakipunsa vuoksi, usein turhaan. Kivusta pääsee eroon yhdellä konstilla.

Kaikkein tehokkain kroonisen niskakivun hoito on tarpeeksi pitkään jatkuva niska-hartialihasten voimaharjoittelu, toteaa niskakipua tutkinut dosentti ja ylilääkäri Jari Ylinen Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä.

– Se vähentää kipua ja parantaa niskan liikkuvuutta, Jari Ylinen sanoo.

Hyvä yleiskunto on aina hyvä asia, mutta sen kohottaminen ei tutkimusten mukaan riitä parantamaan pitkäaikaista niskakipua. Myöskään venyttelystä tai erilaisista rentoutusharjoitteista ei ole todettu olevan pysyvää apua kuin pienelle osalle niskaoireista kärsiviä potilaita.

Niskakipu helpottaa säännöllisellä harjoittelulla

Tutkimuksessa on osoitettu, että tehokkaalla, vuoden kestävällä harjoittelulla niskakipuisen voimataso nousee yli terveiden verrokkihenkilöiden. Harjoittelun teho oli tutkimuksessa 80 prosenttia niskalihasten maksimivoimasta.

Haluatko tietää lisää lihasvoimasta?

– Niskakipuisilla niskalihasten verenkierto ja niiden hapensaanti on huonompi kuin oireettomilla. Tämä johtuu lihasten toiminnan heikkenemisestä, ja heillä esiintyy niskalihasten surkastumaa ja niiden korvautumista rasvakudoksella.

Lihasharjoittelu auttaa palauttamaan lihaksen aineenvaihduntaa ja rakennetta. Pari kertaa viikossa toteutettu treeni riittää lisäämään niskalihasten voimaa, mutta paras vaikutus saadaan, jos niskakipuinen pääsee harjoittelemaan kolme kertaa viikossa.

Mistä niskakipuinen sitten saa hyvät ohjeet harjoitteluun?

– Fysioterapeutti laatii lihaskunto-ohjelman, jota noudattamalla niska kuntoutuu. Fysioterapeutteja on terveyskeskuksissa ja yksityisissä lääkärikeskuksissa.

Niskakipu on koko kansan vaiva

Noin 70 prosenttia suomalaisista kärsii niskakivusta jossain vaiheessa elämäänsä, ja viimeisen kuukaudenkin aikana jopa 40 prosenttia on kokenut sitä. Pitkäaikainen niskakipu vaivaa seitsemää prosenttia naisista ja viittä prosenttia miehistä.

Vaiva on yleinen, kiitos staattisten työasentojen, joihin valtaosa työntekijöistä jämähtää toimistoissa istuessaan. Niskaongelmille altistavat myös huono kunto ja ryhti.

Näin saat hyvän ryhdin

Miten akuuttia niskakipua voi hoitaa?

– Lievään kipuun sopii apteekista saatava kylmägeeli. Kovempaan kipuun voi kokeilla jääkaapissa tai pakastimessa säilytettävää kylmäpakkausta. Jos käytössä on pakastimessa viilennettävä pakkaus, se kannattaa kääriä ensin märkään pyyhkeeseen ja laittaa sitten vasta iholle, ettei tule paleltumia, Jari Ylinen neuvoo.

Kylmä rentouttaa lihasta, ja kun se kylmän jälkeen taas pääsee lämpenemään, verenkierto lihaksessa lisääntyy, mikä helpottaa kipua. Myös venyttelyä kannattaa kokeilla.

Akupunktio, hieronta sekä erilaiset manipulaatiohoidot helpottavat kipua, mutta yleensä vain hetkellisesti. Jos kivun syylle ei tee mitään, sillä on taipumus palata.

Äkilliseen kipuun voi käyttää parasetamolia tai tulehduskipulääkettä, jos kylmää ei ole käytettävissä tai on sellaisessa paikassa, että ei kehtaa ryhtyä venyttelemään.