Moni napsii särkylääkkeitä ja juoksee hieronnassa niskakipunsa vuoksi, usein turhaan. Kivusta pääsee eroon yhdellä konstilla.

Kaikkein tehokkain kroonisen niskakivun hoito on tarpeeksi pitkään jatkuva niska-hartialihasten voimaharjoittelu, toteaa niskakipua tutkinut dosentti ja ylilääkäri Jari Ylinen Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä.

– Se vähentää kipua ja parantaa niskan liikkuvuutta, Jari Ylinen sanoo.

Hyvä yleiskunto on aina hyvä asia, mutta sen kohottaminen ei tutkimusten mukaan riitä parantamaan pitkäaikaista niskakipua. Myöskään venyttelystä tai erilaisista rentoutusharjoitteista ei ole todettu olevan pysyvää apua kuin pienelle osalle niskaoireista kärsiviä potilaita.

Niskakipu helpottaa säännöllisellä harjoittelulla

Tutkimuksessa on osoitettu, että tehokkaalla, vuoden kestävällä harjoittelulla niskakipuisen voimataso nousee yli terveiden verrokkihenkilöiden. Harjoittelun teho oli tutkimuksessa 80 prosenttia niskalihasten maksimivoimasta.

Haluatko tietää lisää lihasvoimasta?

– Niskakipuisilla niskalihasten verenkierto ja niiden hapensaanti on huonompi kuin oireettomilla. Tämä johtuu lihasten toiminnan heikkenemisestä, ja heillä esiintyy niskalihasten surkastumaa ja niiden korvautumista rasvakudoksella.

Lihasharjoittelu auttaa palauttamaan lihaksen aineenvaihduntaa ja rakennetta. Pari kertaa viikossa toteutettu treeni riittää lisäämään niskalihasten voimaa, mutta paras vaikutus saadaan, jos niskakipuinen pääsee harjoittelemaan kolme kertaa viikossa.

Mistä niskakipuinen sitten saa hyvät ohjeet harjoitteluun?

– Fysioterapeutti laatii lihaskunto-ohjelman, jota noudattamalla niska kuntoutuu. Fysioterapeutteja on terveyskeskuksissa ja yksityisissä lääkärikeskuksissa.

Niskakipu on koko kansan vaiva

Noin 70 prosenttia suomalaisista kärsii niskakivusta jossain vaiheessa elämäänsä, ja viimeisen kuukaudenkin aikana jopa 40 prosenttia on kokenut sitä. Pitkäaikainen niskakipu vaivaa seitsemää prosenttia naisista ja viittä prosenttia miehistä.

Vaiva on yleinen, kiitos staattisten työasentojen, joihin valtaosa työntekijöistä jämähtää toimistoissa istuessaan. Niskaongelmille altistavat myös huono kunto ja ryhti.

Näin saat hyvän ryhdin

Miten akuuttia niskakipua voi hoitaa?

– Lievään kipuun sopii apteekista saatava kylmägeeli. Kovempaan kipuun voi kokeilla jääkaapissa tai pakastimessa säilytettävää kylmäpakkausta. Jos käytössä on pakastimessa viilennettävä pakkaus, se kannattaa kääriä ensin märkään pyyhkeeseen ja laittaa sitten vasta iholle, ettei tule paleltumia, Jari Ylinen neuvoo.

Kylmä rentouttaa lihasta, ja kun se kylmän jälkeen taas pääsee lämpenemään, verenkierto lihaksessa lisääntyy, mikä helpottaa kipua. Myös venyttelyä kannattaa kokeilla.

Akupunktio, hieronta sekä erilaiset manipulaatiohoidot helpottavat kipua, mutta yleensä vain hetkellisesti. Jos kivun syylle ei tee mitään, sillä on taipumus palata.

Äkilliseen kipuun voi käyttää parasetamolia tai tulehduskipulääkettä, jos kylmää ei ole käytettävissä tai on sellaisessa paikassa, että ei kehtaa ryhtyä venyttelemään.  

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: