Fobia tarkoittaa suhteettomaksi kasvanutta pelkoa, joka voi kohdistua melkein mihin tahansa. Tiedätkö, mitä pelkää ihminen, jolla on amathofobia? Keräsimme listan fobioista.

  1. Ablutofobia, kylpemiskammo
  2. Agorafobia, aukeiden paikkojen pelko, ”torikammo”
  3. Aikmofobia, terävien ja pistävien esineiden kammo
  4. Ailurofobia, kissakammo
  5. Akluofobia, pimeän pelko
  6. Akrofobia, korkeiden paikkojen kammo

    Lue myös: Perivätkö lapset pelon ja masennuksen?

  7. Amathofobia, pölykammo
  8. Antropofobia, ihmispelko
  9. Anuptafobia, yksinäisyyskammo
  10. Apifobia, mehiläiskammo
  11. Araknofobia, hämähäkkikammo
  12. Astrafobia, salamoiden pelko
  13. Automysofobia, likaisuuden pelko
  14. Aviofobia, lentopelko
  15. Basillofobia, mikrobikammo
  16. Basofobia, kaatumisen pelko
  17. Bogyfobia, peikkojen ja demonien pelko
  18. Brontofobia, ukkosen pelko
  19. Dentofobia, hammaslääkärikammo
  20. Eisoptrofobia, peilien tai niihin katsomisen kammo
  21. Emetofobia, oksentamisen pelko
  22. Enoklofobia, variskammo
  23. Entomofobia, hyönteiskammo
  24. Epistaksiofobia, nenäverenvuodon pelko
  25. Erytrofobia, punastumisen pelko
  26. Falakrofobia, kaljuksi tulemisen pelko
  27. Farmakofobia, lääkekammo
  28. Fasmofobia, kummitusten pelko
  29. Filofobia, rakastumisen pelko
  30. Frigofobia, kylmän pelko
  31. Gamofobia, naimisissa olemisen pelko
  32. Glossofobia, julkisen esiintymisen pelko, ”ramppikuume”
  33. Gymnofobia, alastomuuden pelko
  34. Hemofobia, verikammo
  35. Herpetofobia, matelijakammo
  36. Hydrofobia, vesikammo
  37. Iatrofobia, lääkäripelko
  38. Iktyofobia, kalakammo
  39. Insektofobia, hyönteiskammo
  40. Isolofobia, yksinäisyyden pelko
  41. Kanserofobia, syöpään sairastumisen pelko

    Taustaa: Tämä on turha pelko syövän hoidossa

  42. Kardiofobia, sydäntautien pelko
  43. Karnofobia, lihakammo
  44. Kenofobia, tyhjien tilojen kammo
  45. Klaustrofobia, ahtaiden paikkojen kammo
  46. Koniofobia, pölykammo
  47. Koprofobia, ulosteiden ja lian pelko
  48. Leukofobia, valkoisen värin kammo
  49. Ligyrofobia, kovien äänten kammo
  50. Lokiofobia, synnytyskammo
  51. Lygofobia, pimeyden pelko
  52. Musofobia, hiirikammo
  53. Nekrofobia, kuoleman ja kuolleiden kammo
  54. Neofobia, kaiken uuden kammo
  55. Nosokomefobia, sairaalakammo
  56. Odontofobia, hammaslääkärikammo
  57. Odynofobia, kipukammo
  58. Ofidiofobia, käärmekammo
  59. Oftalmofobia, tuijotetuksi tulemisen pelko
  60. Ornitofobia, lintukammo
  61. Pantofobia, kaiken pelko
  62. Pedofobia, lapsikammo
  63. Pogonofobia, partakammo
  64. Pyrofobia, tulikammo
  65. Rhypofobia, ulostekammo
  66. Rhytifobia, ryppyjen saamisen pelko
  67. Seplofobia, mädäntyneen kammo
  68. Sfeksofobia, ampiaiskammo
  69. Stenofobia, ahtaiden paikkojen kammo
  70. Syngenesofobia, sukulaisten pelko
  71. Tafefobia, elävältä haudatuksi tulemisen pelko
  72. Testofobia, kokeiden ottamisen pelko
  73. Toksifobia, myrkkykammo
  74. Triskaidekafobia, numero 13:n pelko
  75. Urofobia, virtsan tai virtsaamisen pelko
  76. Zelofobia, kateellisuuden pelko
  77. Zoofobia, eläinten pelko

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto