Piereskely ei ole vain laiskojen ja huonosti syövien haitta. Onneksi se vähenee, kun lopetat ilman hotkimisen ja liikut. Vai miten sinä olet löytänyt avun ilmavaivoihisi?

  1. Luovu höttöhiilareista. Ilmavaivojen takaa löytyy usein yksinkertaisia syitä: vaaleat viljat, pullat ja vehnäiset sämpylät eivät tee herkälle vatsalle hyvää.
    Lue myös: Stressivatsa kuriin Fodmap-ruokavaliolla
  2. Rauhoita ruokahetki. Vatsa kuplii ja olo on pinkeä kiireisen lounaan tai hotkitun ruuan jälkeen. Kiireessä haukot vatsaasi huomaamatta myös ilmaa.
  3. Puhu paukuista lääkärissä. Närästyksen ja rupsuttelun syynä voivat olla ärtyneen suolen oireyhtymä, keliakia tai laktoosi-intoleranssi.
  4. Tee ravintoremontti. Nyt kun olet ainakin vähentänyt höttöhiilareiden syömistä, keskity kuituihin. Parhaiten saat niitä täysjyväviljasta ja marjoista.

    Ihanat reseptit: Lämpimäisiä vaativalle vatsalle x 4

  5. Kypsennä ja hauduta. Pavut, sipulit, kaali ja paprika ärsyttävät monen vatsaa raakana, mutta kypsennettyinä eivät niinkään. Mitä pidempään esimerkiksi kaalia hauduttelet, sen parempi.
  6. Jumppaa ja pumppaa. Niinhän sitä vauvoillekin tehdään, pumppaillaan ja jumppaillaan jaloilla. Kokeile ensiavuksi rupsuntunteeseen. Kiertää, kiertää – mitä jos kyykkäilisit pari kertaa?
  7. Älä istu koko ajan! Liikkuminen tekee hyvää suolelle, mutta vatsan mättäminen täyteen kiireellä ja lösähtäminen tuoliin ruuan päätteeksi eivät auta voimaan paremmin.
  8. Ole rento paukuttelija. Kiire ja stressi lisäävät usein vatsavaivoja. Jännittelet, pidättelet, annat ilman kiertää suolenmutkassa. Paukun pidättäminen se vasta sattuukin.

    Toimitus suosittelee: Minulla on vatsa, jolla on oma tahto ja huonot käytöstavat