Piereskely ei ole vain laiskojen ja huonosti syövien haitta. Onneksi se vähenee, kun lopetat ilman hotkimisen ja liikut. Vai miten sinä olet löytänyt avun ilmavaivoihisi?

  1. Luovu höttöhiilareista. Ilmavaivojen takaa löytyy usein yksinkertaisia syitä: vaaleat viljat, pullat ja vehnäiset sämpylät eivät tee herkälle vatsalle hyvää.
    Lue myös: Stressivatsa kuriin Fodmap-ruokavaliolla
  2. Rauhoita ruokahetki. Vatsa kuplii ja olo on pinkeä kiireisen lounaan tai hotkitun ruuan jälkeen. Kiireessä haukot vatsaasi huomaamatta myös ilmaa.
  3. Puhu paukuista lääkärissä. Närästyksen ja rupsuttelun syynä voivat olla ärtyneen suolen oireyhtymä, keliakia tai laktoosi-intoleranssi.
  4. Tee ravintoremontti. Nyt kun olet ainakin vähentänyt höttöhiilareiden syömistä, keskity kuituihin. Parhaiten saat niitä täysjyväviljasta ja marjoista.

    Ihanat reseptit: Lämpimäisiä vaativalle vatsalle x 4

  5. Kypsennä ja hauduta. Pavut, sipulit, kaali ja paprika ärsyttävät monen vatsaa raakana, mutta kypsennettyinä eivät niinkään. Mitä pidempään esimerkiksi kaalia hauduttelet, sen parempi.
  6. Jumppaa ja pumppaa. Niinhän sitä vauvoillekin tehdään, pumppaillaan ja jumppaillaan jaloilla. Kokeile ensiavuksi rupsuntunteeseen. Kiertää, kiertää – mitä jos kyykkäilisit pari kertaa?
  7. Älä istu koko ajan! Liikkuminen tekee hyvää suolelle, mutta vatsan mättäminen täyteen kiireellä ja lösähtäminen tuoliin ruuan päätteeksi eivät auta voimaan paremmin.
  8. Ole rento paukuttelija. Kiire ja stressi lisäävät usein vatsavaivoja. Jännittelet, pidättelet, annat ilman kiertää suolenmutkassa. Paukun pidättäminen se vasta sattuukin.

    Toimitus suosittelee: Minulla on vatsa, jolla on oma tahto ja huonot käytöstavat

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: