
Jo lähes 60 prosenttia 55–64-vuotiaista tekee verkko-ostoksia. Tämän joukon ostokäyttäytyminen ennakoi, mitä huomisen seniorit ostavat verkosta.
Tilastokeskuksen kokoamasta laajasta ”Väestön tieto- ja viestintäteknologian käyttö” -tilastomateriaalista selviää, miten kypsän iän verkkokuluttajat käyttäytyvät verkkokaupassa.
He eivät tee verkko-ostoksia yhtä tiuhaan kuin nuoremmat. Kun kysymys kuuluu, kuinka moni ikäluokassa on käyttänyt viimeisen kolmen kuukauden aikana verkko-ostoksiin yli 500 euroa, alle 24-vuotiaat ja yli 55-vuotiaat ovat samalla viivalla. Eniten rahaa verkkokaupoissa kuluttavat 35–44-vuotiaat.
Suhteellisesti eniten verkko-ostamista ovat lisänneet viime vuosina 65–74-vuotiaat, vaikka heistä vasta vajaa kolmasosa on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen vuoden aikana.
Lue myös: Näin turvaat rahasi netissä x 20
Tätä 55+ ostaa verkosta
55–64-vuotiaista puolet on käynyt verkko-ostoksilla viimeisen vuoden aikana. Tästä joukosta noin kolmannes on käyttänyt verkko-ostoksiinsa viimeisen kolmen kuukauden aikana vähintään 500 euroa.
Mitä nämä huomisen eläkeläiset ostavat verkkokaupoista? Top 7 näyttää tältä:
- Majoituspalveluja
- Muita matkailuun liittyviä palveluita
- Pääsylippuja kulttuuritilaisuuksiin
- Vaatteita ja kenkiä
- Autoiluun tai veneilyyn liittyviä tuotteita
- Valokuvaukseen liittyviä tuotteita tai palveluita
- Osakkeita, arvopapereita tai rahastosijoituksia
Seuraavana tulee sekalainen joukko tuotteita, joita 55-plussat kuluttavat yhtä paljon. Tähän osaan ostoskoria mahtuvat elokuvat, musiikki, vakuutukset, tietoliikennepalvelut, urheilutapahtumien liput ja tietokone-ohjelmat.
Jos vertailuun ottaa mukaan käytettyjen tavaroiden verkkokaupan, se kiilaa 55–64-vuotialla kolmen kärkeen. 19 prosenttia ikäluokasta ostaa käytettyjä tavaroita netistä ja 13 prosenttia käyttää nettiä käytettyjen tavaroidensa kauppapaikkana.
Lottovoitto, lisää rahaa ja laihdu nopeasti – varo näitä nettihuijauksia!
Netin ruokakauppa on pientä
Vaan entäpä se paljon puhuttu ruuan verkkokauppa?
Elintarvikkeita ostaa verkosta vain kaksi prosenttia 55–64-vuotiaista. Yleisintä ruuan verkko-ostaminen on 25–34-vuotiailla.
Yli 65-vuotiaat eivät osta ruokaa verkosta juuri lainkaan, joten ruuan verkkokaupasta ei näytä muodostuvan lähivuosina haastajaa eläkeläisten päiväretkille ostoskeskuksiin.