Kun liikuntasovelluksen asentaa puhelimeen, treenari on aina mukana – eikä tekosyitä treenistä lintsaamiseen ole. Mitä kännykkävalmentajaa sinä käytät?

Puhelimiin on saatavilla suuri määrä  erilaisia liikuntasovelluksia eli -applikaatioita, appseja.

Kun ohjelma on puhelimessa, se on aina saatavilla eikä ylimääräisiä vempeleitä tarvita.

Se voi kirittää kuin personal trainer tai ryhmäliikuntatunnin ohjaaja, tai se voi toimia mittarina, joka tallentaa kävely- tai juoksureitin. Appsin avulla voi myös jakaa liikuntasuorituksen muiden nähtäväksi ja saada kannustusta.

Testasimme nyt kolme suosituinta sovellusta, mutta tämän jutun lopussa voit kertoa oman suosikkisi.

Sinustakin liikkuja? Kattava vinkkipaketti 55+-vuotiaille

Kaikki kolme testaamamme sovellusta ovat ilmaisia ja niitä saa iPhoneihin sekä windows- ja android-puhelimiin. Ne voi ladata käyttöön oman puhelimen sovelluskaupasta.

1. Sports Tracker

  • Mittaa ja tallentaa reitin kartalle, kertoo lenkin pituuden ja keskinopeuden sekä arvioi kalorinkuluksen. Jos lisäksi hankkii muutaman kympin maksavan sykevyön, puhelin toimii sykemittarina.
    Google play
    iTunes
    Windows phone

Vinkki! 5 syytä, miksi kävely on parempi laji kuin juoksu

2. 7 minuutin jumppa

  • 12 erilaista liikettä, jota jokaista tehdään 30 sekunnin ajan, esimerkiksi askelkyykkyjä, lankkupitoja  ja istumaannousuja.
    Välissä 10 sekunnin tauot. Ohjelma kellottaa puolestasi. Selkeää ja tehokasta.
    Kännykkäsovelluksia löytää runsaasti hakusanalla "7 minute workout".

3. HeiaHeia

  • Jaa omat liikuntasuorituksesi Heiaheia-yhteisölle, olivat ne sitten hikijumppia tai marjanpoimintaa. Yhteisö kannustaa ja voit kannustaa muita. Voit myös asettaa itsellesi liikuntatavoitteita.
    Hanki HeiaHeia puhelimeesi.

Mielenkiintoinen artikkeli: Hennolle I-ihmiselle ei sovi omenavartalon liikunta

Mitä kuntosovellusta sinä käytät? Kerro suosikkisi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.