Kun hoidat koko kehoa, hoidat samalla päätäsi ja kipu voi pysyä poissa yllättävän pitkäänkin. Katso seitsemän mahdollista kivuntappajaa.

  1. Päivittäiset sauva­kävelylenkit ovat jännityskipua potevalle paras tapa ehkäistä särkyä, sillä sauvail­lessa niska-hartiaseutu saa tarvitsemaansa liikettä ja jumittumat lievenevät.
     

    Suosittelemme: 4 syytä pääkipuun – ota nämä oireet vakavasti

  2. Kannattaa myös pitää hyvää huolta riittävästä unesta ja monipuoli­sesta ravinnosta sekä vältellä liiallista alko­holinkäyttöä.
  3. Venyttelylajit ja ­jumpat, joissa koko keho pääsee liikkeelle, ovat estolääkettä päänsärkypotilaalle.
  4. Erilaiset rentoutustekniikat joogasta al­kaen syventävät hengitystä, hapettavat aivoja ja rentouttavat myös pääkoppaa pingottavia lihaksia.
     

    Kiinnostava artikkeli: Miksi minua huimaa?

  5. Kuntosaliharjoittelusta on tutkitusti hyviä tuloksia jännitys­päänsäryn ehkäisyssä.
  6. Silmien rasittuminen tai heikentynyt näkö voi aiheuttaa päänsärkyä. Vaivan voi korjata oikean vahvuisilla ­silmälaseilla.

    Lue myös: Sarjoittainen päänsärky eli Hortonin syndrooma

     

  7. Tärkein! Lähde viivyttelemättä lääkäriin, jos päänsärky alkaa äkillisesti ja erittäin rajuna, suorastaan räjähtävänä. Lääkäriin on syytä lähteä silloinkin, jos särky kestää viikkoja ja vain pahenee, särkyyn liittyy äkillistä pahoinvointia ja kipu on pahimmillaan aamulla.

    Lue myös:

    Katso tämäkin: Tunnetko kipulääkkeet? Tässä 10 yleisintä virhekäsitystä

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uinti tai vesijumppa sekä kohtuullinen saunominen ovat minun keinojani. Joskus on lievä päänsärkyni lähtenyt kahvilla.

Vierailija

Rahan puute on minun päänsärkyn. Ei se lähde hartioita hieromalla.

 

Tuttu vaiva minullekin! Suosittelen hyötyliikuntaa: tarjousten perässä sekä ruokajakeluissa juoksemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla